«آدیداس» قهرمان جهان شد، اما گل قهرمانی را «نایکی» زد.

آدیداس اسپانسر تیم ملی فوتبال اسپانیا در جام جهانی بود و با پیروزی یک بر صفر «قرمزها» برابر هلند، این شرکت آلمانی بر بام فوتبال جهان ایستاد.

البته این تمام دستاورد آدیداس در جام نوزدهم نبود و اغراق نیست اگر این شرکت را قهرمان واقعی جام جهانی بدانیم. سختگوی این شرکت می‌گوید: «آدیداس قهرمان جام جهانی است. دستاوردهای ما از این جام کاملا مثبت بود.» آدیداس که شریک رسمی فیفا در سال گذشته بود و «جابولانی» داغ‌ترین محصول این جام را تولید کرده بود، سال جاری یک و نیم میلیارد یورو فروش داشت. این شرکت 2/1 میلیون پیراهن تیم ملی آلمان را فروخت و همین‌طور بیش از یک میلیون پیراهن مکزیک، آرژانتین و آفریقای جنوبی. فروش پیراهن اسپانیا نیز در حدود یک میلیون عدد بود.

اما نایکی که اسپانسر هلند، دیگر فینالیست جام بود، نیز برای خودش مدعی است. این شرکت می گوید گرچه آدیداس قهرمان جام جهانی شد، اما گل جام جهانی  با کفش نایکی زده شد. اشاره این شرکت به گل دقیقه 116 آندرس اینی یستا در بازی نهایی است. «چارلز بروکس» سخنگوی نایکی می گوید: «داخل زمین کفش‌های نایکی بیش از سایر مارک‌ها حضور داشتند. 47 درصد کفش ها نایکی بودند  و 32 درصد آدیداس. این تورنمنت برای ما موفقیتی بزرگ بود.» فروش محصولات فوتبالی نایکی در ربع اول سال 2010 به نسبت مدت مشابه در سال قبل 39 درصد رشد داشت.

اما «پوما» سومین شرکت بزرگ ورزشی حاضر در جام جهانی نیز ناکام نبود. «اولف سانتیر» رئیس روابط عمومی این شرکت آلمانی می گوید: «خیلی خوشحال هستیم و جام جهانی برای ما نتایج مثبتی داشت. ما نه تنها توانستیم جایگاه سوم خود در محصولات ورزشی جهان را تثبیت کنیم، بلکه این جایگاه را به نسبت قبل تقویت هم کردیم.» پوما که اسپانسر هفت کشوراز جمله اوروگوئه در جام جهانی بود، توانست در 26 مسابقه از 64 بازی جام حاضر باشد. این شرکت همچنین 39 ساعت در برابر دوربین و در نتیجه پیش چشم میلیون ها بیننده تلویزیونی قرار گرفت. پوما در ضمن اسپانسر اول در میان کشورهای آفریقایی بود. اسنایدر می گوید: «موفقیت غنا در رسیدن به مرحله یکچهارم نشان داد، فوتبال آفریقا اکنون در سطح بالایی قرار دارد.»

موفقیت شرکت های تجاری در جام جهانی تنها به فروش کفش یا پیراهن بازنمی گردد، بلکه «سونی» غول ژاپنی دنیای الکترونیک و شریک رسمی فیفا نیز این جام را «موفقیتی حقیقی» می داند. سخنگوی این شرکت در توکیو گفت: «موفقیت ما تنها شراکت رسمی با فیفا نبود، بلکه ما برای اولین بار توانستیم از این جام تصاویر سه بعدی نشان دهیم. تاثیر تصاویر سه بعدی بیش از حد انتظار ما بود. برای سونی چنین تورنمنت هایی در زمینه فروش موسیقی و بازی های ویدئویی نیز سودمند است.»

شرکت ناشناس «یینگلی سولار» نیز از جام نوزدهم بی نصیب نماند. «جیسون لو» از مدیران بازاریابی این شرکت چینی می گوید: «تاثیر این تورنمنت خیلی خوب بود. همین طور واکنش مشتریانمان، تاجران و جامعه.»

سایر اسپانسرها نظیر «کنتینانتال» شرکت اتومبیل سازی آلمانی می گویند هنوز زود است که بتوان برآوردی دقیق از حضور در جام جهانی داشت. سخنگوی این شرکت می گوید: «جام جهانی تورنمنت بسیار جذابی برای ما است و ما از هم اکنون مشغول برنامه ریزی برای حضور درتورنمنت بعدی در برزیل هستیم.»

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 75176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =