۰ نفر
۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
خوانش «بنی آدم» برای بنی آدم

رونمایی از تولید صوتی آخرین اثر محمود دولت آبادی با صدای خودش در پویش مشترک «واوخوان» و خیریه ریشه‌ها با حمایت رسانه‌ای خبرآنلاین و آپارات روز چهارشنبه 11 بهمن در «کافه نزدیک» تهران برگزار شد

محمدوالا یزدانی: در آستانه عید نوروز، هر سال شور و شعفی ایران را در بر می‌گیرد. ملت بعد از گذران 10 ماه سخت که ممکن است در دل خود هزاران سرخوردگی و سرزندگی، غم و شادی و شاید ناراحتی و خوشحالی داشته باشد را پشت سر گذاشته‌اند.

دو ماه مانده به عید، همان زمانی که «شب عید» می‌نامندش، قند در دل همه‌مان آب می‌کند؛ زمانی است که سعی می‌کنیم تمام منفی‌های ذهنی‌مان را پاک کنیم و به خوبی‌ها و خوشحالی‌ها فکر کنیم. به اینکه به خواهر، برادر، خواهرزاده و برادرزاده‌مان چه چیز عیدی دهیم تا خوشحال شان کند تا کمی دشواری‌های یک سال سخت پر از انواع و اقسام اتفاقات ناگوار را فراموش کنند. از زلزله‌های مکرر که دلخراش‌ترینش عزیزانمان در غرب کشور را لرزاند تا کودکان خیابانی تهرانی که در شب زلزله تهران و در برف سنگین هفته گذشته، جایی برای خواب نداشتند و یا از فرط بدغذایی، بی‌خانمانی و ناملایمتی، احتیاج به کمک‌های پزشکی دارند که گاه و بیگاه ازشان دریغ می‌شود.

خوانش "بنی آدم" برای بنی آدم

شاید در همین اثنا، یک اتفاق خوب به یادمان آورد که می‌توانیم عیدی دهیم، عزیزانمان را خوشحال کنیم و به این کودکان نیازمندِ کمک هم یاری برسانیم. هنرمندان در این زمان‌ها، اولین نفراتی هستند که به دلیل دغدغه‌های پررنگ اجتماعی‌شان پیشقدم می‌شوند و کاری می‌کنند تا الگویی باشند برای همه‌مان. محمود دولت آبادی یکی از همین مفاخری است که در این شرایط قدمی پیش گذاشته برای کمک به همنوعانش؛ برای به قول خودش "بنی آدم" که از قضا نام جدیدترین کتابش نیز هست.

او با همکاری کتاب صوتی واوخوان به عنوان بستر مشارکتی ضبط و انتشار کتاب صوتی، یکی از داستان‌های کوتاه «بنی آدم» را خواند و با اهدای صدایش به خیریه «ریشه‌ها»، دین خود را به جامعه‌اش ادا کرد. خیریه ریشه‌ها، به عنوان خیریه‌ای برای کودکان و با شعار «به سادگی یک رویای کودکانه» عواید حاصل از فروش کتاب صوتی «بنی آدم» توسط کتاب شنیداری «واوخوان» را صرف کمک به همان کودکانی می‌کند که در تب و تاب امید به این کمک‌ها سال را به اتمام می‌رسانند.

محمود دولت آبادی در رونمایی از یکی از داستان‌های کتاب «بنی‌آدم» با صدای خودش، درباره این تصمیم چنین گفت: «همکاری من با واوخوان و ریشه‌ها بیشتر نمادین است. می‌توانستم کتاب‌های دیگرم را بخوانم اما داستانی از کتاب «بنی آدم» انتخاب شد که همسو با فعالیت خیرخواهانه ریشه‌ها و واوخوان در راستای توجه به همنوع بود. من همواره در آثارم سعی کرده‌ام از فقر حاکم بر جامعه بگویم و با یک تماس کوچک از خیریه ریشه‌ها، به این کمپین پیوستم.»

مانی هاشمیان، مدیرعامل واوخوان نیز درباره این پویش فرهنگی گفت: «دعوت از اهالی فرهنگ در جهت ایجاد پیوندی بود بین فرهنگ و مسئولیت اجتماعی. در پویش مشترک واوخوان و ریشه‌ها ما ازهمه هنرمندانی که در دنیای کتاب حضور دارند دعوت به همکاری کردیم؛ نویسندگان، داستان‌هایشان را اهدا می‌کنند، ناشران کتاب‌هایشان و هنرمندان صدایشان را. اهالی فرهنگ سخنانشان به دل می‌نشیند و می‌توانند کمک کنند تا این دغدغه‌ها کمترشوند. ما دراین پویش خیرخواهانه علاوه بر حمایت اساتید و خود آقای دولت آبادی، خبرآنلاین را به عنوان شریک تجاری در پوشش اخبار نوشتاری و آپارات را به عنوان شریک تجاری در پوشش تصاویر مرتبط با این رویداد در کنار خود داشتیم تا این خبر بیش از آنچه که باید، به گوش هموطنان عزیزمان برای پیوستن به این پویش ملی، برسد.»

در این رونمایی، لوریس چکناواریان، آهنگساز پرآوازه ایرانی-ارمنی نیز حضور داشت و او نیز از دغدغه فرهنگی خودش گفت: «فرهنگ‌سازی باید از درون خودمان آغاز شود. بعد از زلزله شدید ارمنستان در سال 1988، من به دلیل دین به کشورم، از امریکا به ارمنستان رفتم و وقتی با این سؤال روبرو شدم که چه کمکی از دستم بر می‌آید، در گفتگو با تلویزیون گفتم از ایروان تا گیومری با پای پیاده می‌روم. همین حرکت من و کمک‌های دیگران، نزدیک 10 میلیون دلار برای کمک به زلزله‌زدگان در داخل ارمنستان جمع کرد. مردم ارمنستان فرهنگ کمک به یکدیگر را یاد گرفتند و خودشان، مملکتشان را ساختند.»

با این تفاسیر، اگر می‌خواهید کار خیری انجام دهید، می‌توانید عیدی فرهنگی بدهید وعلاوه بر شادی خود و عزیزانتان، برای کودکان نیازمند نیز شادی به ارمغان آورید؛ به این کمپین بپیوندید و با دانلود اپلیکیشن واوخوان برای گوشی‌های اندرویدی و اپلی، در این پویش سهیم باشید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752242

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =