ایلنا نوشت: محسن غرویان گفت: در مسایل سیاسی، آزادی تلقی مردم این است که تریبون‌های عمومی دست جناح خاصی است و بسیاری از جریان‌ها تریبون‌هایی که از بیت‌المال تغذیه می‌شوند را در اختیار ندارند.

محسن غرویان درباره مهمترین اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت:‌ ما چند هدف در انقلاب اسلامی داشتیم که بعضی از آنها محقق شده و بعضی هنوز به مرحله ایده‌آل نرسیده و باید دنبال شود.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه هدف مهم انقلاب استقلال سیاسی بود، اظهار کرد:‌ هدف ما از انقلاب اسلامی این بود که بر اساس اندیشه دینی و اسلامی حکومتی با رای مردم داشته باشیم. این هدف محقق شد.

غرویان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، آزادی‌های فکری، قلمی و اندیشه را به مردم وعده داد گفت: این آزادی‌ها هنوز به مرحله ایده‌آل نرسیده است؛ گرچه پیشرفت‌های زیادی داشتیم اما ایده‌آل ما حاصل نشده است. در بعد اقتصادی خواستیم بگوییم انقلاب اسلامی برای مردم رفاه می‌آورد و فقر را مثل کشورهای پیشرفته ریشه کن می‌کند  و ما می‌توانیم کشور را بسازیم؛ اما آنچنانی که ایده آل بوده حاصل نشده است.

وی در توضیح این مساله افزود: نوع تفکر بعضی از علما که توسعه زیاد اقتصادی را مصداق دنیازدگی یا مادی گرایی می‌دانند، مانع توسعه پایدار است. در حالی که ما باید هرچه بیشتر از منابع تولید استفاده کنیم. آنچه مهم است این است که بی‌عدالتی نباشد؛ وگرنه توسعه باید در سطح کلان کشور برای همه مردم رفاه بیشتر و ثروت بیشتر فراهم کند. 

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص اینکه آیا افرادی با این تفکرات در راس تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌های اقتصادی هستند یا خیر ؟ گفت: شاید به شکل رسمی در راس نباشند اما تاثیر گذارند. بعضی علما و فقها و مراجع دینی و نمایندگان مجلس، چه حوزوی و چه دانشگاهی، تفکرات این چنینی دارند و هر پیشرفتی در علم تکنولوژی و توسعه اقتصادی را مصداق دنیا زدگی و اشرافیت می‌دانند و با آن مخالف هستند و در بین مردم و جامعه و نخبگان سیاسی موج ایجاد می‌کنند. 

وی این موج‌ها را مانع توسعه خواند و گفت: درست مثل جنجال‌هایی که در روابط دیپلماتیک در مساله برجام ایجاد کردند. اینها تفکرات مانع است و نمی‌گذارد ما توسعه پیدا کنیم. ما کشور جهان سوم محسوب می شویم خب چرا؟  بعضی همین جهان سومی بودن را افتخار می‌دانند، در حالی که این غلط است و باید یک کشور قدرتمند اقتصادی باشیم تا عزت و اقتدار خود را در کشورهای توسعه یافته داشته باشیم، وگرنه به چشم جهان سومی و ملتی فقیر و بدبخت می‌بینند. 

این مدرس حوزه در خصوص راه حل برون رفت از معضل آزادی‌های مدنی نیز گفت: گفت‌و‌گوی ملی به نظر من تنها راه رسیدن به انسجام ملی و وحدت ملی است. آقایان همه شعار می‌دهند اما اقدام عملی نمی‌کنند. واقعیت این است که در کشور ما تفکرات سیاسی مختلف است. جناح‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا و میانه‌رو با افراط و تفریط وجود دارند. این واقعیت است. آیا راهی به جز گفت‌و‌گوی ملی هست؟ 

وی گفت: در مسایل سیاسی، آزادی تلقی مردم این است که تریبون‌های عمومی دست جناح خاصی است و بسیاری از جریان‌ها تریبون‌هایی که از بیت‌المال تغذیه می‌شوند را در اختیار ندارند. همین ها منشا این سوال است که آیا آزادی‌های مورد نظر در قانون اساسی محقق شده است؟  پاسخ بسیاری از این پرسش‌ها این است که محقق نشده است.

خباز: اخلاقمان را سیاسی کردیم

محمدرضا خباز درباره بررسی اهداف انقلاب اسلامی با بیان اینکه در هر انقلابی، رهبر آن انقلاب در راستای تعیین اهدف انقلابی، شعارهایی را بیان می‌دارد گفت: "استقلال" و "آزادی" و "جمهوری اسلامی" سه شعار اساسی انقلاب بود و کشور به این شعارها نیاز داشت چرا که در آن زمان ایران مستعمره آمریکا بود و استقلال نداشت. از سوی دیگر آزادی بیانی نیز وجود نداشت  و جمهوری اسلامی هم به این خاطر بود که حکومت در رژیم گذشته به صورت مورثی و از پدر به پسر بود و مردم در انتخاب شخص اول کشور موثر نبودند.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه ما امروزه به هر سه این شعارها دست یافته‌ایم اظهار کرد: در زمینه استقلال سربلندترین کشور دنیا هستیم. در زمان رژیم قبلی همه کشورها، مستعمره آمریکا یا شوروی بودند که به بلوک‌های شرق و غرب معروف بودند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: حکومت پهلوی سیاست اخلاقی و اخلاق اسلامی و دینی را رعایت نمی‌کرد و مردم می‌خواستند این موضوعات را بر کشور حاکم کنند هرچند که این بداخلاقی‌ها امروزه در روزنامه‌ها و رسانه‌ها هم وجود دارد و پسندیده یک نظام اسلامی نیست.

استاندار سابق سمنان بیان داشت: ما برای رسیدن به هدفمان نباید از هر ابزار مشروع یا غیر مشروع بهره بگیریم؛ به عنوان مثال در انتخابات گذشته سیاه‌نمایی‌هایی صورت می‌گرفت که هوای نفس یا شیطان بر این رویکردها حاکم است. دولتمردان ما باید اخلاق‌مدار باشند.

وی در رابطه با موضوع گفتگوی ملی بیان داشت: همانطور که پیامبر در برخورد با مشرکین در صدر اسلام تمایل به  رویکرد صلح داشت، ‌ما هم با دنیا می‌توانیم گفت‌وگو کنیم. در داخل هم به طرق مختلف می‌توانیم با یکدیگر مذاکره کنیم چرا که همه ما معتقد به دین هستیم و باید منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح دهیم.

رجایی: جلسه سران قوا برای مبارزه با فساد تشریفاتی شده

همچنین اعتمادآنلاین نوشت:

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی با تاکید بر اینکه «باید نوع نگاه و رفتارمان با مردم تغییر کند» گفت: «متأسفانه نگاهی که الان به مردم وجود دارد نگاه فرودستانه است؛ به عبارت دیگر نگاهی که اکنون به مردم وجود دارد اینطور است که ما ولی‌نعمت مردم هستیم.»

او تاکید کرد: «باید این نگاه به مردم تغییر کند. باید به مردم به‌عنوان همراه و همکار نگاه کرد. مردم باید ولی‌نعمت و فرادست باشند.»

رجایی با بیان اینکه «معضلات و مشکلات مردم به‌خصوص مسائل معیشتی و رفاه آنان باید جدی‌تر گرفته شود» گفت: «اگر نگاه به مردم تغییر پیدا کند مردم نیز با ما همراه خواهند شد و دیگر ما هیچ اعتراض یا اغتشاشی نخواهیم داشت.»

مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی با اشاره به شرایط زمان جنگ یادآور شد: «در زمان جنگ مشکلات معیشتی بسیاری وجود داشت اما هیچ کس اعتراض نمی‌کرد چون مردم می‌دانستند مشکلات برای همه است و بین آنها و مسئولان تفاوتی نیست. اما اکنون وقتی مردم از یک طرف اختلاس‌های میلیاردی را و از طرف دیگر اوضاع معیشتی خود را می‌بینند طبیعی است که معترض شوند.»

رجایی با تاکید بر رفع تبعیض و برقراری عدالت اظهار کرد: «در شرایط کنونی برای برقراری عدالت آزمونی است برای نظام. اکنون مهمترین معضل نظام مبارزه با فساد است. همه نهادها و دستگاه‌ها باید در این زمینه به صورت جدی ورود کنند. همه کارها هم فقط از عهده دولت برنمی‌آید؛ قوه قضائیه هم در مبارزه با فساد وظیفه سنگینی برعهده دارد.»

او با تاکید بر اینکه «جامعه نیاز به امنیت و آرامش در سایه برقراری عدالت دارد» گفت: «به نظر می‌رسد جلسه سران قوا برای مبارزه با فساد بیشتر تشریفاتی شده که امید است این مساله جدی گرفته شود.»

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 753497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =