دبیرکل حزب پیش‌روی اصلاحات گفت: برخی دلبستگان نظام و انقلاب بی‌جهت کنار گذاشته و نامحرم تلقی شدند، به نظرم می‌توان برای طرح نقد و شنیدن صداهای مختلف فضای سیاسی را تلطیف کرد.

امید کرمانی‌ها: بازکردن دایره تأیید صلاحیت نامزدها موضوعی است که از سال ها پیش اصلاح طلبان به مناسبت های مختلف آن را مطرح کرده و امید دارند تا این نگاه مورد توجه شورای نگهبان قرار گیرد. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سخنرانی روز 22 بهمن توصیه هایی به شورای نگهبان کرد تا این شورا مردم را در احراز صلاحیت نامزدها مشارکت دهد.

بر همین اساس علی صوفی می گوید: تلطیف فضای سیاسی در زمان انتخابات محسوس می شود، این اتفاق می تواند پالس مثبت باشد و زمینه مشارکت و آشتی مردم را فراهم کند. او به شورای نگهبان هم توصیه می کند در روش خود در بررسی صلاحیت ها بازنگری کند.

مشروح اظهارات علی صوفی در گفتگو با خبرآنلاین را در ادامه بخوانید.

****

آقای صوفی! رئیس جمهور در سخنرانی روز 22 بهمن خود گفت «برخی را ما از  قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم. امروز باید همه را مجددا دعوت به سوار کنیم». به نظر شما آیا پیاده شده‌ها از قطار انقلاب می‌توانند دوباره سوار شوند؟

در فضایی که متأسفانه تخم نفرت پاشیده شده و قشری به وجود آمده که بدون هیچ ریشه و پیشینه و سابقه ای در انقلاب، مدعی انقلاب هستند، بعید می دانم بشود، کسانی را که با تقصیر و بی تقصیر از انقلاب فاصله گرفتند، برگرداند، مگر آنکه تغییر اساسی به وجود آید، مثلا یک عفو عمومی اعلام شود تا کسانی که به کشور برمی گردند، تحت تعقیب و پیگرد قرار نگیرند چون الان خیلی ها آماده هستند که به کشور برگردند.

مقلا در داخل کشور چه کساین را می توان مصداق این حرف رئیس جمهور دانست؟ مثلا آقای خاتمی؟

مصداقش آقای خاتمی نیست، چون آقای خاتمی از انقلاب و نظام فاصله نگرفته است. حتی نظام هم تصورش این نیست که آقای خاتمی از نظام خارج شده است، می توان گفت دلخوری هایی وجود دارد، البته عده ای برای اینکه بتوانند اوضاع سیاسی را به نفع خودشان کنترل و نقش آقای خاتمی را در آستانه انتخابات تضعیف کنند، دست به کارهایی می زنند اما به نظر من آقای خاتمی مصداق حرف رئیس جمهور نمی تواند باشد ولی خیلی ها هستند که از نظام فاصله گرفتند، شاید دلشان بخواهند برگردند اما شرایط برای آنها فراهم نیست.

پس مصادیقش چه کسانی هستند؟

واقعا در دهه 80 عده ای به ناحق کنار گذاشته شدند. در داخل کشور می توانیم آقایان موسوی خوئینی ها و عبدالله نوری را نام ببریم چون کسانی هستند که با آنها برخورد شد یا محکوم و مجبور به سکوت شدند. در واقع محدودیت هایی برای شان به وجود آمد، حال آنکه دلبسته نظام و انقلاب هستند اما بی جهت کنار گذاشته و نامحرم تلقی شدند، به نظرم می توان برای طرح نقد و شنیدن صداهای مختلف فضای سیاسی را تلطیف کرد.

پآیا  این کار می تواند امیدواری و رضایت بخشی از جامعه را به دنبال داشته باشد؟

البته در شرایط عادی تلطیف فضای سیاسی خیلی محسوس نیست بیشتر زمان انتخابات این مسئله خود را نشان می دهد که عزم و اراده حاکمیت بر تلطیف اوضاع است یا خیر. سال 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود، اگر شورای نگهبان روشی متفاوتی نسبت به گذشته در پیش گیرد، این نشان می دهد می خواهند، که یک عده برگردند. معتقدم در ادوار گذشته انتخابات ردصلاحیت نامزدها براساس انگ هایی همچون عدم التزام عملی به قانون اساسی، اسلام، نظام و ولایت فقیه، اقدامی غیرعادلانه بود. اینها می تواند مواردی باشد که توسط شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس بازنگری شود. مثلا اگر آقای خاتمی بخواهد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود به او اجازه داده شود. این اتفاق می تواند فضا را خیلی خیلی تلطیف کند.

آقای روحانی توصیه ای هم به شورای نگهبان کرد که فضای تأیید صلاحیت ها بازتر و مردم در احرازصلاحیت ها نامزدها مشارکت داده شوند، پس شما این دیدگاه را تأیید می کنید؟

دقیقا، به طور مشخص مصادیق طرد و پیاده کردن نیروهای انقلاب در انتخابات بروز و ظهور پیدا می کند بنابراین تلطیف فضای سیاسی می تواند پالس مثبت باشد و زمینه مشارکت و آشتی مردم را فراهم کند.

29214

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    2 0
    چرا احمدی نژاد نا محرم تلقی میشه ؟؟؟