۰ نفر
۲۵ تیر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۰

کاسه صبر آیت الله سیستانی مرجع عالی قدر شیعه در عراق لبریز شده است

کاسه صبر آیت الله سیستانی مرجع عالی قدر شیعه در عراق لبریز شده است . بیش از چهار ماه از برگزاری انتخابات در این کشور جنگ زده می گذرد اما هنوز سیاستمداران نتوانسته اند در خصوص چند و چون تشکیل دولت و تقسیم قدرت به توافق برسند . شاید به هین دلیل است که آیت الله در دیدار با تمامی چهره های دولتی و برندگاه و بازندگان در انتخابات از آنها می خواهد که روند تشکیل دولت را سرعت بخشند . اینب ار عادل عبدالمهدی معاون رئیس جمهوری عراق به بیت آیت الله می رود .  عادل عبدالمهدی، در دیدار با آیت الله العظمی سید علی سیستانی، به بررسی اوضاع سیاسی و امنیتی کشور و تلاش‌های کنونی برای تشکیل دولت جدید عراق پرداخت. عبدالمهدی به نقل از آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی نسبت به تاخیر در تشکیل دولت بعد از گذشت چهار ماه از برگزاری انتخابات ابراز ناراحتی کرد، به ویژه اینکه این تاخیر بر منافع مردم و خدمت رسانی به ملت عراق تاثیر گذارد.

وی تصریح کرد:‌ آیت الله العظمی سید علی سیستانی تلاش بیشتری برای سرعت بخشیدن به تشکیل دولت را خواستار شد.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق نیز در تازه ترین اظهار نظر خود می گوید:‌ مسایل ملی به راحتی قابل حل هستند، اما دخالت بین‌المللی و منطقه‌ای امور را به ویژه در خصوص تشکیل دولت پیچیده می‌کند.

نوری المالکی بر تلاش خود در زمینه‌ تشکیل دولت بدور از تاثیر گذاری خارجی تاکید کرد. از سوی دیگر، عمار الحکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز بازنگری در گام‌ها، برنامه‌ها و اقداماتی که دولت در حال حاضر صورت می‌دهد را خواستار شد.

وی در سخنرانی هفتگی خود گفت:‌ باید به قانون اساسی احترام گذاشته شود و براساس آن عمل شود، چرا که قانون اساسی مرجعیت واقعی است که می‌تواند تضمین کننده تمامیت ارضی و وحدت ملت عراق باشد. به اعتقاد ما دولت از شانزدهم مارس دولت انتقالی شده است و اختیارات کامل را برای همکاری با پارلمان ندارد.

وی از تمامی فراکسیون‌های سیاسی خواست در زمینه‌ی بازنگری در گام‌های دولت، یکسو عمل کنند و خاطر نشان کرد: دولت آتی عراق مسئولیت بازنگری در تمامی برنامه‌ها و اختیارات دولت را برعهده خواهد گرفت.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 75722

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =