سفیر امریکا در آنکارا، پ ک ک را دشمن واحد ترکیه - ایالات متحده خواند

سفیر فعلی آمریکا در آنکارا که از ماه آینده به این پست در بغداد منتقل می‌شود، طی مصاحبه با روزنامه حریت، ماموریت دوساله خود را ارزیابی کرد. به گزارش ایسنا،‌ جیمز جفری، سفیر آمریکا در آنکارا، تصدی سفارت این کشور در بغداد که حساس‌ترین و دشوارترین ماموریت خارجی آمریکا است را برعهده گرفته است. وی در اوایل ماه آینده سفارت آمریکا در آنکارا را به مقصد بغداد ترک خواهد کرد. 

 نخست وزیر اردوغان در بازگشت از تورنتو، به افزایش همکاری ترکیه - آمریکا از سطح تبادل اطلاعات اشاره کرد. از این سخنان چنین برمی‌آید که دو کشور در سطح وسیع نظامی همکاری خواهند کرد. آیا می‌توانید این موضوع را تشریح کنید؟

ما حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و القاعده را دشمن مشترک خویش می‌شماریم. به علاوه از سال 2007 در راستای سهولت عملیات نظامی ترکیه علیه پ.ک.ک تلاش می‌کنیم و به منظور تعدد و سهولت عملیات هوایی، حریم هوایی عراق را برای عملیات جنگنده‌های ترکیه علیه پ.ک.ک آزاد خواهیم گذاشت. این فرایند، بسیار پیچیده است. این فعالیت‌ها با مراجعه دولت ترکیه آغاز شده است. موضوع استفاده ترکیه از برنامه‌های متفاوت (سیستم‌های عملیاتی، تجهیزات و وسایط نقلیه) در شمال عراق نیز تحت بررسی است.

 اخباری مبنی بر باز کردن کریدور هوایی برای ورود وسایط هوایی نظیر هلی‌کوپترها مطرح است. آیا انعطاف شما در این زمینه صحت دارد؟

 ما برنامه‌ها و انعطاف پذیری خود را گسترش دادیم. به علاوه در جستجوی راه‌های جدیدی مانند فرایند سه‌گانه با عراقی‌ها برای پیشبرد همکاری هستیم. ما تا حد ممکن برای کمک به ترکیه تلاش می‌کنیم و در این راه اجبارا با کنگره نیز درگیر می‌شویم.

 رسانه‌های آمریکایی و اروپایی از انحراف محور ترکیه ابراز نگرانی می‌کنند، نظر شما در این زمینه چیست؟

 این نگرانی مخصوصا ناشی از دو موضع ترکیه یعنی رای منفی این کشور به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران و واکنش علیه اسرائیل است. تضعیف روابط و چشم پوشی از ترکیه، هم برای ترکیه و هم برای اسرائیل، اشتباه است. ما خواهان مناسبات مستحکم میان ترکیه و اسرائیل از خلیج فارس تا سوریه هستیم، زیرا مناسبات ترکیه و اسرائیل، پدیده‌ای برای ثبات منطقه است و از این لحاظ حائز اهمیت فراوان است. از سوی دیگر، ترکیه به دو دلیل مایوس شده است. یکی از این دلایل تحریم غزه که از لحاظ ما نیز نگران کننده است و دیگری حادثه مرمره آبی که منجر به کشته شدن هشت شهروند ترک شد.

 پس از رای منفی ترکیه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، شایعات زیادی مبنی بر مقابله به مثل دولت آمریکا علیه ترکیه مطرح شد. این شایعات را چگونه باید ارزیابی کرد؟

 مطرح کنندگان این شایعات روحیه آمریکا و نگرش رئیس جمهور اوباما را درک نمی‌کنند. ولی اوباما از این حادثه بسیار ناراحت است. وی این ناخرسندی را در دیدار با اردوغان در تورنتو نیز بر زبان آورد. اما اگر به مصاحبه اخیر اوباما با روزنامه ایتالیایی توجه کنید، اهمیتی که وی برای نقش ترکیه و مناسبات با این کشور قائل است را خواهید دید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 75841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۵
    0 0
    زرشك مرديكه دروغكو دغل