ایرنا نوشت: یک رسانه آمریکایی نوشت: «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا و «جان کِلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید از دخالت «جرالد کوشنر» داماد و مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا در مسائل مربوط به سیاست خارجی شکایت دارند.

تارنمای پولتیکو در گزارشی در همین زمینه با اشاره به اختلافات بر سر تاییدیه امنیتی داماد ترامپ نوشت: تصمیم «دونالد ترامپ» درباره خودداری از دخالت در روند تاییدیه امنیتی دامادش، جان کلی رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید و کوشنر را با معمایی مواجه کرده و به تمدید وضعیت آزاردهنده ای منجر شده است که به گفته مشاوران کاخ سفید بعید به نظر می رسد که بزودی حل شود.

این گزارش با توجه به تصمیم کِلی درباره بازبینی پیشینه کارکنان و توقف تاییدیه های موقت امنیتی آنها، افزود: وی (کلی) قصد ندارد به رئیس جمهوری درباره اعطای معافیت به دامادش پیشنهادی ارائه دهد اما یکی از افراد آشنا به دیدگاه های کِلی گفته است بعید به نظر می رسد که جان کلی اگر ترامپ در نهایت چنین تصمیمی را بگیرد، استعفا دهد.

به نوشته پولتیکو، در گذشته اوقاتی بوده که رئیس جمهور که همچنان یک تازه وارد در عالم سیاست است، درباره دامنه اختیاراتش درک کاملی نداشت. اما به گفته مشاوران کاخ سفید، وی اکنون درک بهتری از دامنه اختیاراتش بر سر روند تاییدیه امنیتی دارد. وی با استفاده از قدرت اجرایی اش می تواند با یک امضا مساله تاییدیه امنیتی کوشنر را حل کند.

یکی از مشاوران کاخ سفید روز جمعه گفت: رئیس جمهوری درباره دخالت در این روند و موافقت با تاییدیه امنیتی کوشنر به دلیل واکنش های احتمالی در رسانه ها تردید دارد و از این رو این مسئولیت را رسما به کِلی واگذار کرده است.

مساله تاییدیه امنیتی کوشنر زمانی بالا گرفت که کِلی پاییز گذشته فهمید که مقام های امنیتی کاخ سفید به خاطر اطلاعات دریافتی از پلیس فدرال آمریکا بزودی به داماد ترامپ تاییدیه امنیتی دائمی اعطا نمی کنند.

از آن زمان به بعد، کِلی با چگونگی مدیریت تاییدیه های امنیتی ده ها نفر ازمشاوران امنیتی کاخ سفید مواجه بوده که کوشنر نیز در میان آنها قرار دارد. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در این زمینه نوشت که وی حتی به یکی از افراد معتمد خود گفته است که قصد دارد همه این افراد را اخراج کند؛ موضوعی که به گفته یکی از این افراد معتمد که همچنین ازمقام های ارشد دولت آمریکا است، این تصمیم شامل کوشنر نیز می شود.

کِلی که قبلا وزیر امنیت ملی امریکا بود ژوئیه (تیر) گذشته بعد از اخراج «رینس پریباس» رئیس سابق ستاد کارکنان آمریکا به گرمی مورد استقبال کوشنر و «ایوانکا ترامپ» دختر ترامپ قرار گرفت اما به نظر می رسد که با ورود وی به کاخ سفید در تابستان گذشته، یکی از آشکارترین چالش هایش جلوگیری از آزادی عمل تعدادی از مشاوران کاخ سفید از جمله کوشنر بوده است.

نارضایتی از کوشنر به کِلی محدود نمی شود و طبق گزارش پولتیکو، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا نیز بارها از دخالت کوشنر در سیاست های خارجی انتقاد کرده است. به گفته تیلرسون، کوشنر که مسئول مسائل مربوط به اسرائیل و فلسطین است گاهی درباره روابط آمریکا با مکزیک و چین ورود می کند.

تیلرسون همچنین از دخالت های «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل و «ریچارد هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی ابراز ناامیدی کرده و گفته است ما چهار وزیر امور خارجه داریم.

پولتیکو همچنین گزارش دارد که کِلی شکایت های تیلرسون را تکرار کرده است اما ظاهرا کوشنر متوجه آنها نیست. بر اساس این گزارش، کوشنر به کلی گفته است ما به وزیر امور خارجه ای نیاز داریم که از رئیس جمهوری حمایت می کند.

انتقاد تیلرسون از کوشنر موضوع جدیدی نیست. پیشتر شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد که تیلرسون نگران ارتباطات محرمانه کوشنر داماد یهودی ترامپ با مقام های سعودی است که در روند تحقق صلح خاورمیانه اخلال ایجاد می کند.

اختلافات بر سر چنین دخالت هایی در سیاست خارجی که در چارچوب وظایف وزارت خارجه آمریکا است تا انجا بالا گرفت که گفته شد تیلرسون قصد دارد استعفا دهد و ترامپ گزینه تعیین جانشین وی را بررسی می کند، هر چند که ترامپ در توئیتی موضوع استعفای تیلرسون را تکذیب کرد و آن را اخبار جعلی خواند.

تارنمای هیل به تازگی در گزارشی نوشت: کوشنر با وجود محرومیت از تاییدیه امنیتی دائمی بیشتر از هر مقام دیگری در کاخ سفید درخواست برای دسترسی به داده های اطلاعاتی را داشته است. تا کنون سه تن از مقام های دولت ترامپ به دلیل ترس از عدم احراز صلاحیت دائم امنیتی استعفا کرده اند.

«راب پورتر» دبیر کارکنان کاخ سفید که متهم به آزار دو همسر پیشین خود شده بود و «دیوید سورنسون» نویسنده سخنرانی های ترامپ به دنبال اتهام آزار و اذیت و همچنین «جرج دیوید بنکس» مقام شورای ملی اقتصاد آمریکا پس از اطلاع از عدم احراز صلاحیت امنیتی دائم، از مقام خود کناره گیری کردند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 758484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =