ایسنا نوشت: مشاور فرمانده کل قوا در امور دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به تغییرات اخیر در فرماندهان نظامی عربستان، اظهار کرد: این تغییرات برای یکدست سازی حاکمیت در عربستان برای فراهم شدن به سلطنت رسیدن محمد بن سلمان است.

سردار حسین دهقان مشاور فرمانده کل قوا در امور دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح بعد از ظهر سه‌شنبه در حاشیه شانزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل درباره تحولات اخیر در فرماندهان نظامی عربستان به دستور پادشاهی آل سعود، اظهار کرد: در حال حاضر در عربستان تلاشی برای یکدست سازی حاکمیت جهت فراهم کردن زمینه برای به سلطنت رسیدن محمد بن سلمان در حال انجام است. در همین راستا هر کسی را که احتمال می‌دهند، چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه نظامی نسبت به حاکمیت فعلی عربستان وفاداری ندارد یا این احتمال وجود دارد تا به سمت شاهزاده‌های دیگر گرایش پیدا کنند، قاعدتا کنار می‌گذارند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا این تغییرات به معنای تغییر سیاست‌های نظامی عربستان است؟ اظهار کرد: این تغییرات به معنای تغییر سیاست‌های نظامی عربستان محسوب نمی‌شود چرا که فرماندهان سطوح پایین در عربستان، سیاستگذاران نظامی محسوب نمی‌شوند بلکه سیاست‌های نظامی از سوی سطوح بالای فرماندهی و پادشاهی در این کشور اتخاذ می‌شود.

دهقان با بیان اینکه تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های نظامی عربستان نسبت به یمن بر عهده حکام و پادشاهان سعودی است، ادامه داد: با توجه به اینکه حکام سعودی تا به امروز این درک را از نبرد در یمن نگرفتند که با بکارگیری صحیح ابزارهایشان حتی به کمترین اهداف دست پیدا نکردند، تغییر در فرماندهان نظامی این کشور نیز تاثیری در تصمیمات آنها نخواهد گذاشت چرا که ملت یمن تصمیم به ادامه حیات و بیرون کردن متجاوزان از سرزمین خود را گرفته‌اند و حاضر به پذیرش سلطه عربستان نیستند.

وی خاطرنشان کرد: یمنی‌ها تا به حال نشان داده‌اند که حاضر هستند هر هزینه‌ای را بپردازند تا زیر سلطه عربستان یا امارات قرار نگیرند در نتیجه باید گفت که مهم نیست که عربستانی‌ها فرماندهان نظامی خود را تغییر دهند بلکه مهم آن است آنها از شکست‌های پی در پی و اشغالگری‌هایشان درس بگیرند.

دهقان در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سران آمریکا پس از به نتیجه نرسیدن قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل در شب گذشته، گفت: آمریکایی‌ها از هر ابزاری که بتوانند استفاده کنند تا انقلاب اسلامی ما را محدود کنند و تحت فشار قرار دهند، از بکارگیری دلقک‌ها گرفته تا به استخدام در آوردن نهادهای حقوقی، استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: از آمریکایی‌ها هیچ انتظاری جز این نمی‌رود که همواره به دنبال آن باشند تا فضا را تنگ‌تر کرده و به ایران‌هراسی در منطقه دامن بزنند. آنها از یک سو حضور نظامی خود را در منطقه توجیه می‌کنند و از سوی دیگر بازار تسلیحاتی برای خود تامین و اقتصاد و شرکت‌های تسلیحاتی خود را تقویت می‌کنند. آمریکایی‌ها تا به حال همه این اقدامات را انجام داده‌اند و امروز نیز آنها را پیگیری می‌کنند و در آینده نیز آنها را انجام خواهند داد اما در مقابل آنها، امروز نه تنها ملت ما بلکه ملت‌های دیگر نیز هیچ همراهی با آمریکا در این حوزه‌ها نخواهند داشت.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چه کسی موشک‌های یمن را تامین می‌کند، با تاکید بر اینکه یمنی‌ها ملتی هوشمند و بسیار تیزهوش هستند، گفت: یمنی‌ها امکاناتی وسیع از دوران عبدالله صالح در اختیار دارند که امروز توانسته‌اند بر آن تجهیزات و امکانات تغییراتی اعمال کنند و کارایی آنها را ارتقا دهند.

دهقان با اشاره به در محاصره قرار داشتن یمن، افزود: امروز یمن از زمین، هوا و دریا در محاصره قرار دارد و آمریکایی‌ها نیز مدعی هستند که همه آبرراه‌های ایران را کنترل می‌کنند. امروز نیز همه ناوگان آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در منطقه حضور دارند در نتیجه اتهامی که آنها به ایران مبنی بر تامین امکانات یمن وارد می‌کنند صحیح نیست.

وی افزود: خوب است آمریکایی‌ها به این پرسش پاسخ دهند که کودکان و زنان یمنی و همچنین مدرسه‌ها و بیمارستان‌های این کشور و حتی مراسم ترحیم شهدای آنها با چه سلاح‌هایی مورد حمله قرار می‌گیرد.

دهقان اظهار کرد: آمریکایی‌ها برای پوشش دادن به جنایات خود، سعی می‌کنند سناریوهایی را طراحی و روی آنها مانور بدهند تا ملت‌ها و جوامع اسلامی یا حتی دولت‌های مختلف آن جنایات را نبینند.

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 758528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =