سرپرست معاونت عمرانی استانداری لرستان گفت: هم اکنون 60 هزار واحد مسکونی روستایی آسیب پذیر در برابر زلزله در این استان وجود دارد که این واحدهای مسکونی عمدتا خشتی و گلی هستند.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، رضا آریایی در همایش دهیاران و بخشداران همیار طبیعت که در محل سالن جهاد کشاورزی استان لرستان برگزار شد، اظهار داشت: علی رغم برنامه هایی که توسط بنیاد مسکن در راستای مقاوم سازی مسکن های روستایی انجام شده و تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شده اما هنوز بخش قابل توجهی از روستاها بخصوص در جنوب استان در برابر زلزله مقاوم سازی نشده است.

وی افزود: با توجه به زلزله هایی که در مناطق شمالی استان رخ داده است هم اکنون مقاوم سازی در این مناطق بهتر صورت گرفته بطوریکه این مناطق در برابر زلزله مقاوم سازی و بازسازی شده اند اما در مناطق غرب و جنوب استان مقاوم سازی جدی صورت نگرفته است.

آریایی با اشاره به تغییر اقلیم که در حال وقوع است نیز گفت: گردو غبار، خشکی برخی مناطق خاورمیانه، تغییر در نوع بارش ها ، تعرض به اراضی ملی و قطع درختان و خشکسالی در آینده ما را چالش های جدی مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون هیچ ذخیره برفی و یخی در ارتفاعات استان وجود ندارد بیان داشت: بارندگی در یک دهه اخیر 11 میلی متر کاهش داشته است و امسال متوسط بارندگی در لرستان به 200میلی متر رسیده است در حالیکه 50 سال قبل این متوسط بارش بیشتر بوده است.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری لرستان با اشاره به بارش بسیار کم باران در پاییز امسال تصریح کرد: بارش پاییزی باید 147 میلی متر باشد در حالیکه این بارش امسال در لرستان به هفت میلی متر هم نرسید.

آریایی اضافه کرد: پیش بینی ها نشان می دهد در بهار امسال بارش های خوبی در پیش خواهد بود اما این بارش ها نمی تواند جبران کننده بی بارشی پاییز باشد.

وی با تاکید بر ارزش و اهمیت آب و مدیریت در استفاده آن گفت: اگر موضوع آب بدرستی مدیریت نشود و در الگوی کشت تغییراتی ایجادنشود ، آب به بزرگترین چالش برای ما در آینده تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به ساخت و سازهای خارج از حریم روستاها عنوان کرد: اینگونه ساخت و سازها رو به افزایش است و دهیاران باید در این زمینه همکاری داشته باشند در جلوگیری از اینگونه ساخت و سازهای خارج از محدوده روستا و هر گونه ساخت و سازی خارج از حریم تخریب می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =