ایرنا نوشت: ترزا می نخست‌وزیر انگلیس عصر چهارشنبه در دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در لندن نگرانی عمیق کشورش را نسبت به بحران انسانی در یمن ابراز کرد.

می در حالی اظهار نگرانی می کند که کشورش یکی از تامین کننده های اصلی سلاح برای تجاوز حاکمان سعودی به مردم فقیر و بی دفاع یمن است.

 یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس افزود: دو طرف درباره ضرورت دسترسی کامل و بدون محدودیت کمک‌های بشردوستانه به داخل یمن از طریق گذرگاه‌های این کشور توافق کردند. آن‌ها همچنین تاکید کردند که راهکار سیاسی تنها راه‌حل پایان درگیری‌ها و مشکلات مردم یمن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد که نخست‌وزیر انگلیس و ولیعهد عربستان درباره ضرورت همکاری با یکدیگر برای مقابله با آنچه فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه» می‌خوانند توافق کردند. در رابطه با عراق نیز آن‌ها درباره اهمیت حمایت از اقدامات صورت گرفته برای بازسازی این کشور گفت‌وگو کردند.

به گفته سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس، دو طرف همچنین در نخستین نشست شورای راهبردی مشارکت انگلیس و عربستان در داونینگ استریت شرکت کرده و درباره گسترش همکاری‌های تجاری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده به حجم 65 میلیارد پوند توافق کردند.

وی افزود که این همکاری‌ها درزمینه آموزش، امور مالی، فرهنگی، بهداشت، علوم، فناوری، انرژی‌های تجدید پذیر و امور دفاعی متمرکز خواهد بود و با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، حائز اهمیت است.

این دیدار در حالی صورت گرفت که صدها تن از معترضان به سفر محمد بن سلمان که امروز برای انجام سفری رسمی وارد لندن شده است مقابل داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری) تجمع کرده و شعار مرگ بر آل سعود و بن سلمان جنایتکار سر می‌دادند.

شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی با اعلام انزجار از حمایت‌های دولت انگلیس از رژیم آل سعود تأکید کردند که مردم این کشور برخلاف دولتشان، جنایت‌های انسانی ناشی از جنگ تحمیلی علیه یمن را نادیده نمی‌گیرند.

شرکت‌کنندگان شعارنوشته‌هایی را در دست داشتند که بر روی آن عبارت‌هایی همچون 'فروش سلاح به عربستان را متوقف کنید'، 'دست از یمن بردارید'، 'بن سلمان جنایتکار است و بایستی محاکمه شود' نوشته‌شده بود.

'اجازه ندهید مردم یمن در ترس زندگی کنند، از شاهزاده سعودی استقبال نمی‌کنیم'، 'مرگ بر بن سلمان'، 'سرنگون باد آل سعود'، 'بن سلمان یک جنایتکار آزاد است، بازداشتش کنید' ازجمله شعارهایی است که از سوی شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی سر داده شد.

نهادهای حقوق بشری و ضد جنگ طی روزهای گذشته بیانیه‌های متعددی در محکومیت جنایت‌های رژیم آل سعود در یمن منتشر کرده و خواستار لغو سفربن سلمان به لندن شدند.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس روز چهارشنبه در مجلس عوام، با اشاره به تداوم بحران انسانی در یمن، حمایت لندن از ریاض را محکوم کرد. اما «می» پاسخ داد که دخالت نظامی عربستان در یمن به درخواست دولت مشروع این کشور و با حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفته و لندن از آن حمایت می‌کند.

ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان از ششم فروردین سال 94 به‌صورت بی‌وقفه، یمن را مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی قرار داده که تاکنون موجب شهادت بیش از 14 هزار شهروند این کشور و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است. انگلیس از زمان آغاز این حملات، مجوز فروش حدود چهار میلیارد پوند به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته از سوی کارزار مبارزه با تجارت اسلحه اکثر مردم انگلیس با معاملات تسلیحاتی کشورشان با ریاض مخالف هستند. این نظرسنجی حاکی از آن است که تنها 6 درصد مردم انگلیس حامی همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض بوده و مابقی یعنی 94 درصد به‌شدت با این همکاری مخالف‌اند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =