شدت گرما به حدی است که موج گسترده آن در روزهای اخیر روسیه را که معمولاً جزء کشورهای سردسیر محسوب می‌شود نیز فراگرفته و دمای این منطقه را تا 36 درجه سانتیگراد افزایش داده است.

خبرگزاری فارس نوشت:

 در حالی که موج شدید گرما نقاط مختلف جهان را فرا گرفته است، اداره امور جوی و اقیانوسی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که سال 2010 گرمترین سال جهان طی بیش از یک قرن گذشته است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، بر اساس گزارشی که اداره ملی امور جوی و اقیانوسی آمریکا (NOAA) روز گذشته منتشر کرد، سال 2010 گرمترین سال جهان طی یک صد و 30 سال گذشته از سال 1880 است. بنا بر این گزارش، 6 ماهه اول سال 2010 با ثبت گرمترین دما در طول شبانه روز، دمایی بالاتر از سال 1998 که رکورد بالاترین دما را در اختیار داشت، ثبت کرد.

این گزارش افزود: ماه ژوئن (خرداد ماه) امسال سیصد و چهارمین ماه پیاپی است که درجه دما در آن بالاتر از میانگین دما در قرن بیستم می‌رود.

"جی لوریمور " رئیس بخش تحلیل آب و هوایی NOAA گفت: ما شاهد پدیده "ال‌نینو " در اقیانوس آرام در اوایل سال جاری میلادی بودیم که به تدریج از شدت آن کاسته شد، اما این امر نه تنها موجب گرم شدن منطقه استویی اقیانوس آرام شد بلکه دمای کلی کره‌زمین را چند درجه بالاتر برد.

این در حالی است که موج گرمای شدید در کشورهای آمریکا، بخش‌هایی از کانادا،‌ اکثر کشورهای اروپایی، بخش اروپایی‌نشین روسیه، تایوان و چین در ماه‌های ژوئن و ژوئیه بیش از نقاط دیگر دنیا بوده است. شدت گرما به حدی است که موج گسترده آن در روزهای اخیر روسیه را که معمولاً جزء کشورهای سردسیر محسوب می‌شود نیز فراگرفته و دمای این منطقه را تا 36 درجه سانتیگراد افزایش داده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76373

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =