ایسنا به نقل از سخنگوی کمیسیون مالیات اتاق اصناف نوشت:کالاهایی از جمله مواد خوراکی و کشاورزی در صورتی که فراوری نشده باشند مشمول مالیات ارزش افزوده نخواهند شد و کسی اجازه ندارد برای کالاهایی مانند برنج، گوشت، شیر، حبوبات و مواردی از این دست از مردم مالیات بر ارزش افزوده دریافت کند.

محمد آزاد اظهار کرد: از مدت‌ها قبل برخی از اصناف از جمله چلوکبابی‌ها یا صنف‌های مربوط به پزندگان این مشکل را داشتند که مالیات بر ارزش افزوده به آنها تعلق می‌گرفت در حالی که کالاهایی مانند برنج از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. اما در صورتی که این مواد فرآوری شوند و به عنوان مثال شیر به کالایی مانند کره برسد، مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد.

سخنگوی کمیسیون مالیات اتاق اصناف در عین حال از تلاش‌های صورت گرفته برای حل مشکلات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده اصناف خبر داد و گفت: باید توجه داشت که برخی از اقلام کالایی از خارج از شمول مالیات بر ارزش افزوده محسوب می‌شوند.

وی گفت:کالاهایی مانند برنج یا گوشت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند اما زمانی که طبخ شوند دارای وضعیت متفاوت شده و ارزش افزوده به آنها تعلق می‌گیرد. برهمین اساس واحدهایی مانند چلوکبابی‌ها ملزم به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتری و واریز این مبلغ به حساب دولت خواهند بود.

سخنگوی کمیسیون مالیات اتاق اصناف با بیان این‌که این مشکلات در حال بررسی قرار دارد، گفت: در زمینه‌ی مالیات بر ارزش افزوده طلا نیز در مجلس بحث‌های مختلفی را پیگیری کرده‌ایم چرا که با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده برای این کالای سرمایه‌ای در سال‌های گذشته صادرات طلای ما بسیار کاهش پیدا کرده است و اکنون طلا از کشورهایی مانند ترکیه و ایتالیا راهی بازار می‌شود.

آزاد ادامه داد: برهمین اساس پیشنهادات متعددی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده تا برای یک دوره آزمایشی این پیشنهادها اجرایی شوند.

وی همچنین اظهار کرد: از دیگر بخش‌هایی که در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با مشکل مواجه بودند، می‌توان به صنف‌هایی مانند بنکداران و آهن فروش‌ها، سنگ فروش‌ها و سنگ تراشان و فخاران اشاره کرد که در این زمینه‌تلاش‌ها و پیگیری‌های متعددی انجام شده تا در شیوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از آنها تجدید نظرهایی صورت گیرد.

در سال‌های گذشته نیز در این‌باره توضیحاتی ارائه شده بود و بر همین اساس در برهه‌ای از زمان علیرضا طاری-معاون وقت مالیات بر ارزش افزوده سازمان مالیاتی-با تاکید بر این که از کالاهای اساسی مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی شود، ‌ گفت: مردم باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند.

با بیان این که کالاهای اساسی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، تصریح کرد: از محصولات کشاورزی فراوری نشده، کالاهای اساسی و خدمات بهداشتی مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌شود.

طبق ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و نوغان، انواع کود، سم، بذر و نهال؛ آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی و شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان؛ کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات؛ کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور می‌شود(مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود) اموال غیر منقول؛ انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی (انسانی، حیوانی و گیاهی) و خدمات توانبخشی وحمایتی؛ خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق موضوع قانون مالیاتهای مستقیم، خدمات بانکی و اعتباری بانکها، مؤسسات و تعاونیهای اعتباری و صندوق‌های قرض الحسنه مجاز ‌و خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    6 0
    وی گفت:کالاهایی مانند برنج یا گوشت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند اما زمانی که طبخ شوند دارای وضعیت متفاوت شده و ارزش افزوده به آنها تعلق می‌گیرد. برهمین اساس واحدهایی مانند چلوکبابی‌ها ملزم به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتری و واریز این مبلغ به حساب دولت خواهند بود. بدبخت مصرف کننده که باید جور کل مالیات کشور رو بکشهمالیات حقوق ومالیات ارزش افزوده و مالیات کسبه و.................................................