۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۱

دین و نژاد چه نقشی درسیاست آمریکا بازی می‌کنند؟

دین، نیروی سیاسی قدرتمندی در تاریخ آمریکاست و وقتی آن را در یک فرایند دیالکتیکی با‌نژاد تحلیل کنیم، نتیجه آن آشکار شدن دلایل بسیاری از اتفاقات، جنگ‌ها و پیروزی‌ها و البته برخی شکست‌ها خواهد بود. مذهب و تبار دو عنصر ریشه‌دار تاریخی در آمریکا محسوب می‌شود و محور‌های عمده زیرساختار زندگی آمریکایی را شکل می‌دهند. از این رو دور از ذهن نیست که به عنوان ابزار و راهکارهایی برای قدرت و سیاست نقش مهمی ایفا کنند.

مارک نول یکی از نویسندگان و افراد شناخته شده در مطالعات تاریخی آمریکا، در کتاب «خدا و‌نژاد در سیاست آمریکا» به دنبال تشریح تأثیرات و کارکردهای سیاسی دین و‌نژاد و رابطه متقابل آن دو در جامعه آمریکاست. کتابی که برنده جایزه کتاب سال 2009 کریستینیتی تودی در مطالعات تاریخی را کسب کرد.

نول در این کتاب ارجاع و استناد مخالفان و موافقان برده داری و تفکیک نژادی در آمریکا به انجیل را مورد بررسی قرار داده و به اختصار شرحی از چگونگی استفاده از انجیل برای مشروح سازه موقعیت و موضع این دو گروه را بیان کرده است.

او نشان می‌دهد چگونه تبار پروتستانی سفیدپوستان آمریکایی در آمریکا به راحتی در لایه‌های تاریخی جامعه تبعیضات ساختاری عمیقی ایجاد کرده است و چگونه لیبرالیزم از خلال گفتمان سیاه پوستان در آمریکا به نفوذ گسترده مارتین لوتر کینگ انجامید.

نول برای ارائه توضیح منطقی از تبعیض ساختاری و تبارمند و توضیح برآمد اعتراضات گسترده سیاهان به عنوان نمادی از جنبش‌های ضد نژاد‌پرستانه به سال‌های 1830 بر می‌گردد، زمانی که این اعتراضات گسترده سیاهان در آمریکا می‌رفت که به یک شورش فراگیر تبدیل شود. وی از جنبش حقوقی مدنی در دهه ی 1950 سخن گفته است، زمانی که شعار حقوق، آزادی‌های فردی و برابری اصلی‌ترین شعارهای انتخاباتی را شکل می‌دادند.

نول بر این عقیده است که تاریخ سیاسی آمریکا در طول تاریخ دستخوش تغییرات اساسی بسیاری بوده است. وی تاریخ سیاست در آمریکا را به قبل از جنگ داخلی، جنگ داخلی تا جنبش احیای حقوق مدنی و بعد از این جنبش تقسیم می‌کند.

وی در این تقسیم‌بندی ریشه‌های عمیق مذهب و‌نژاد پرستی (و همچنین جنبش‌های ضد‌نژاد پرستی) را دنبال کرده و آنها را در ارتباط متقابل و نزدیک با هم ارزیابی می‌کند و نشان می‌دهد ریشه‌های مذهب (ضد مذهب، نژادگرایی) ضد نژادگرایی چگونه از خلال تغییرات سیاسی در طول تاریخ آمریکا به دوران معاصر آن راه یافته است.

خدا و‌نژاد و سیاست در تاریخ آمریکا کتابی است با دید وسیع تاریخی که در پی آشکار‌سازی ریشه‌ها و نقش عمیق مذهب و گفتمان و دیالکتیک آن با نقش و جایگاه‌نژاد و عدالت اجتماعی در تاریخ سیاسی آمریکا است. پاول هاروی نویسنده مجله کریستینیتی تودی در مورد این کتاب می‌نویسد: نول باز هم کتابی ستایش بر انگیز نوشته است این کتاب مهمی در زمینه تاریخ و تاریخ آمریکاست. خوانندگان این کتاب، آن را کامل جامع و برآیند جدیدی از تاریخ آمریکا خواهد یافت که تصویری وسیع از نژاد، مذهب و سیاست در تاریخ آمریکا ارائه می‌دهد.

ترجمه: مطهر امیری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =