موزه باستانشناسی شهرکرد پذیرای بازدیدکنندگان نوروزی است

موزه‌ها از اماکنی هستند که تاریخ و تمدن هر دیاری را می‌توان در آن‌ها یافت. چهارمحال‌وبختیاری نیز از مناطقی است که دارای تاریخ و تمدن خاصی بوده که موزه‌ها، سنگ‌نبشته‌ها، قلعه‌ها و ... نمادی ازقدمت تاریخ و تمدن در این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، موزه باستانشناسی شهرکرد، گرمابه پرهیزگار در سال 1326 شمسی از محل مایملک مرحوم آقاحسین پرهیزگار است که 620 مترمربع زیربنا دارد و متشکل از دو باب حمام کوچک و بزرگ است. این بنا یکی از آخرین بناهایی است که در دوران پهلوی دوم به سبک معماری سنتی حمام‌های قدیمی کشور در شهرکرد احداث و دارای ویژگی‌های معماری و هنری ارزشمندی است.

حمام بزرگ در جبهه جنوبی و حمام کوچک متصل به آن و در ضلع شمالی قرار دارد. عملیات تبدیل گرمابه پرهیزگار به موزه باستانشناسی با افزودن الحاقاتی به شیوه معماری سنتی در سال 1376 آغاز و با مجموع زیربنای یک هزار و 400 مترمربع در بهار 1382 به پایان رسید.

آثاری از دوران پیش از تاریخ تا دوره معاصر در این موزه به نمایش گذاشته شده است که برخی از آنها به شرح زیر است:

ابزار سنگی‌ها: مربوط به دوران نوسنگی، مکشوفه از شهرستان‌های لردگان، گندمان و بلداجی.

پیکرک‌های گلی: پیکرک‌های حیوانی مکشوفه از محوطه‌های باستانی گندمان و لردگان با قدمت حدود 900 سال.

لیوان مفرغی: لیوان مفرغی از دوران ایلام هزاره دوم ق.م مکشوفه از بلداجی.

آجرنوشته ایلامی: کتیبه به خط میخی مکشوفه از تپه قلعه‌گلی(قلعه افغان) لردگان در سال 1375 است. این آجرنوشته متعلق به«هوته‌لوتوش‌اینشوشیناک»(1110-1120ق.م) آخرین پادشاه ایلام میانه است که احتمالا متعلق به معبدی ایلامی در محل«قلعه‌گلی» کنونی است.

ظروف شیشه‌ای، پیکرک‌ سنگی انسان، کوزه با نقوش قالبی، کاسه شیشه‌ای، مجسمه قوچ، سکه‌های طلا و نقره و قالیچه بختیاری از جمله آثاری است که در این موزه نگهداری می‌شود.

این موزه در ایام نوروز نیز آماده استقبال از بازدیدکنندگان است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 765774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =