انتخاب نوشت: عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی به اخبار منتشره در مورد فیلتر شدن تلگرام تا پایان فروردین ماه جاری واکنش نشان داد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب می‎گوید: مسئولیت عمومی هر نوع تصمیمی در خصوص فیلتر تلگرام متوجه کلیت سیستم است و نه این مدیر و آن مدیر.

عبدی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه رييس جمهور مدام حرف از مخالفت با فيلترینگ می زند اما شورایعالی مجازی و شورای عالی امنیت ملی با وجود ریاست او بر آنها، دائم از فیلتر تلگرام صحبت می کنند، پس چه کسی نقش بیشتری در فیلتر تلگرام دارد گفت: «اگر مدار تصمیم گیری بر محور خِرَد و عقلانیت باشد در این صورت نه تنها بسوی فیلترینگ تلگرام یا هر چیز دیگری از این نوع نخواهند رفت بلکه در این باره حرف هم نمی زنند و حتی فکری هم به مُخَیّله خود راه نمی دهند. و اگر عقلانیتی در میان نباشد پرسش شما هم بلاموضوع می شود چون به راحتی زیر قانون و مصوبات خواهند زد.

او در پاسخ به این پرسش که «مسئولیت فیلترینگ با کیست؟ مثلا با وزیر ارتباطات است یا رئیس جمهور یا دیگران؟» اظهار داشت: «در هر حال مسئولیت عمومی هر نوع تصمیماتی از این نوع متوجه کلیت سیستم است و نه این مدیر و آن مدیر.»

نمی توان تقصیر فیلترینگ را گردن یک نفر انداخت
همچنین بنا بر این گزارش حجت الاسلام محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز می گوید نمی توان بار مسئولیت در خصوص فیلتر تلگرام را به گردن یک فرد مانند وزیر ارتباطات یا رییس جمهور انداخت.

ابطحی در پاسخ به سوالی درباره شایعات پیرامون احتمال فیلتر تلگرام و اینکه عده ای مسئولیت این امور را متوجه وزیر ارتباطات می دانند، گفت: در این گونه موارد که یک شورا مسئولیت کار را بر عهده دارد، و اکثریت شورای عالی فضای مجازی با نظرهای رییس جمهور و وزیر ارتباطات همسو نیستند و نمی شود بار مسئولیت تصمیم‌گیری‌ها را روی دوش یک فرد انداخت.

او ادامه داد: این یک تصمیم شورایی است و اکثریت اعضای شورا هم بارها نظرات خود در مخالفت با شبکه های اجتماعی را به صورت علنی اعلام کرده اند و طبیعتا اکثریت اعضا می توانند نظراتشان را در شورا اعمال کنند.

مشاور رییس دولت اصلاحات ادامه داد: حتی ریاست شورا هم تعیین کننده نیست و بیشتر اداره کننده جلسات است. ولی به این معنا نیست که بتواند تصمیمات اعضای شورا را وتو کند.

او در پاسخ به سوالی پیرامون سابقه فیلتر تلگرام در حوادث دی ماه و اینکه در آن زمان، شورای عالی امنیت ملی به ریاست رییس جمهور این تصمیم را گرفته بود گفت: اتفاقات موردی با فیلتر دائم یکی از شبکه های اجتماعی بسیار متفاوت است و نمی توان این دو را با هم مقایسه کرد.

ابطحی افزود: حوزه های جدید فضای مجازی آنقدر وسیع شده که با بستن یک شبکه اجتماعی، خیلی اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد؛ نه تاثیر ویژه ای روی امنیت ملی می گذارد و نه روی نحوه کسب اطلاعات توسط مردم.

او گفت: معتقدم بیشتر از اینکه به سمت فیلتر برویم باید مسئولان و مردم خودشان را با این اتفاقات جدید همسو کنند و در فضای جدید قرار دهند.


27215

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 766330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    28 0
    جرا فیلم بازی می کنید؟
  • بی نام DE ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    41 0
    بحز فیلتر و سانسور و پارازیت هیچ چیزی بلد نیستند . مشکل کشور مدیریت های ضعیف ناشی از نظارت استصوابی است و قلع و قمع کردن افراد توانمند و شجاع و نتیجه ان فساد و تبعیض و...
  • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    34 0
    مصداق اصلی ازادی بیان یا ترس از دست رفتن جایگاه
  • بی نام DE ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    1 45
    خبر آنلاین. دست از شیطونی بردار. یعنی شما الان دارین فقط نقل قول میکنین یا اتیش بیار معرکه هستید. . صد رحمت به بی بی سی. خدایا مارو از دست منافقان نجات بده
  • بی نام A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    32 2
    باید خودتان را جای اقایان قرار دهید تا متوجه شود به زعم انها فیلترینگ بهترین راه است وقتی رسانه ای دست بیش از 40 میلیون نفر است که روز و شب شان را با ان سپری می کنند بعد یکسره هم اخبار فساد مالی و افشاگری و غیره به سمع و بصر این جمعیت عظیم می رسد خب معلوم است که بر طبل فیلترینگ می کوبند.
  • بی نام IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    27 1
    اشتباه پشت اشتباه ٬نمی دانم چرا از هیچ اشتباهی در این کشور پند نمی گیرند؟اصل کلی این است:اشتباه از بین نمیرود بلکه از موضوعی به موضوع دیگر منتقل میشود
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    23 0
    بعضی ها چقدر بد ادای مردمی بودن را در می آورند.
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    18 0
    هیچی وقتی قدرت در خطر باشه حاضرن اینترنت رو هم با بیل و کلنگ قطع کنن
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    21 0
    البته توییتری هم که ازش استفاده می کنید فیلتره البته برای مردم
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    23 0
    درود.مسوولان حاکمیتی تنها برای یک لحظه فکر کنند که چرا با اینهمه امکانات و تبلیغات و عوامفریبی، مردم یک پیام رسان خارجی را به پیام رسان حاکمیتی، ترجیح می دهند؟؟ غیر از این است که مردم به حاکمیت بی اعتمادند؟؟ نمونه اش را در کدام کشور می بینید؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    26 0
    خدا ازشون نگذره كه اينطور مردم رو اذيت ميكنن. كم تو فشار اقتصادي داريم خرد ميشيم؟ بس كنيد ديگه . چي از جون مردم ميخوايد؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    2 39
    هرجوری حساب کنید فیلترکردن این منبع فساد و جاسوسی و حامی تروریست به نفع کشوره مثل دارو که تلخه ولی درمان کنندست. جوری هم فیلترش میکنن که پدر جد پاول دوروف هم نتونه دورش بزنه با صدتا فیلترشکن.
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    0 28
    کسب و کار تلگرامی رسمیتی نداره که بخواد مختل بشه چون جز شغل حساب نمیشه و اگرهم حساب بشه شغل کاذبه. رفتین به کیا رای دادین تو رو خدا که حتی اینم نمیدونن
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    19 1
    بله بچه ها بر میدارن فیلترشکن نصب میکنن چیزهایی رو که نباید ببینند رو میبینند
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    17 0
    دیگه برای سرگرم نگه داشتن مردم برای فراموش کردن اوضاع داغون اقتصادی اینجور کارا واجبه تنها دل خوشی مردم هی ببندن هی باز کنن که به کم رازی باشن
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    18 0
    باز این سوپاپ اطمینان ها شروع کردند به بازی نمایش
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    22 2
    رهبری که اول نوروز از ازادی بیان صحبت می کردن. چرا به حرفشون گوش نمیدن؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    5 5
    ای کاش این دوستان دلسوز برای افزایش قیمت ارز و طلا که زندگی ۸۵ میلیون نفر را تحت الشعاع قرار میدهد همینقدر دلهره داشتند. ضمنا اگر کمی مطالعه بفرمایند متوجه خواهند شد که ۲۰۰ هزار شغل ادعایی در تلگرام به راحتی قابل انتقال به زیر ساخت های داخلی خواهد بود مگر اینکه منظور از اشتغال کسب وکارهای مجرمانه باشد.