۰ نفر
۱۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
سیزده پاک؛ مصداق عملی روز طبیعت

فردا روز سیزده بدر است. روز طبیعت و البته این طبیعت در استان ما اهمیت وافری دارد و اگر می گویند، لرستان عروس خطه استانهاست این زیبایی از طبیعت و زیستگاه خاصش نشئت می گیرد. فردا فقط روز گره زدن سبزه ها نیست باید گره ای از کار این پهنه وسیع باز کنیم.اگر من و تو هرکدام دقایقی در طبیعت لحظات خوشی را سپری می کنیم از این جهت است که زیر سایه درختی، در دامن سبزه دار و یا در گوارایی چشمه ای زنده نفس می کشیم پس زباله ها و مواد تجزیه نشدنی را در طبیعت رها نکنیم که این میزبان عظیم هم سالهای سال سالم نفس بکشد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، مهندس رضا ابراهیم دبیر انجمن همیاران طبیعت در گفتگو با خبرآنلاین ضمن تبریک سال نو و بزرگداشت روز طبیعت از چهارمین سالگرد طرح پویش مردمی سیزده پاک خبر داد.

این جوان خوش ذوق خرم آبادی افزود: روز سیزده بدر رور طبیعت است ولی متاسفانه چیزی که عملا مشاهده می کردیم، هجوم شهروندان به کوه و جنگل و انباشت بی رویه ظروف یکبار مصرف و مواد تجزیه ناپذیر در سطح خاک بود که اصلا با بزرگداشت روز طبیعت همخوانی نداشت!

وی تصریح کرد: روز سیزده بدر مردم ما شاد و خندان مهمان طبیعت هستند ولی آیا به این فکر می کنند اگر در حفظ همین طبیعت کوشا نباشیم خودمان و آیندگان متحمل چه خساراتی شده ایم لذا در راستای این معضل طرح سیزده پاک را پیشنهاد دادم و پیام من به همه شهروندان عزیز این است که بیایید با برگزاری سیزده پاک قدردان طبیعت بی نظیر لرستان باشیم.

لازم به ذکر است: طرح پویش ملی حامیان مسیر پاک تا کربلا و برگزاری انتخابات پاک نیز از دیگر طرح های این جوان خوش فکر هم استانی ست.

دبیر انجمن همیاران طبیعت در باب انتخابات پاک توضیح داد: در این طرح هدف استفاده کمتر از کاغذ و پوستر در ایام انتخابات است به نحوی که شهر به شهری بدون پوستر تبدیل شود.

مهندس ابراهیم در خصوص پویش ملی مسیر پاک تا کربلا نیز تشریح کرد: هر ساله با تردد ملی مردم در این مسیر مواد تجزبه ناپذیری زیادی از ظروف یکبار مصرف نذری در طبیعت باقی می ماند که در همین راستای رفع این معضل پویش مردمی مسیر پاک تا کربلا راه اندازی شد.
این پویش یک طرح زیست محیطی با هدف حذف مواد وظروف پلاستیکی از سبد مصرفی جامعه و در مرحله دوم حفظ پاکی طبیعت مسیر استانهای مرزی ایران تا نواحی عتبات عالیات و کربلاست.

وی در خصوص برنامه های سیزده پاک تاکید کرد: توصیه ما به شهروندان عزیز این است که در حد امکان استفاده از مواد و ظروف یکبار مصرف را حذف کنند تا زباله کمتری تولید شود، بقایای میوه ها و مواد خوراکی را زیر خاک مدفون کنند و زباله های باقیمانده را جمع آوری و به محل انتقال زباله ها تحویل دهند.

دبیر انجمن همیاران طبیعت در پایان خاطر نشان کرد: مسابقه عکاسی با موضوع من بی زباله؛ در روز طبیعت از دیگر برنامه های این انجمن خواهد بود و عموم شهروندان می توانند تصاویر پاکسازی طبیعت در این روز را به آدرس آیدی Ebrahimreza8@ ارسال کنند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 766445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =