چین در پاسخ به اقدام آمریکا در وضع تعرفه بر واردات آلومینیوم و فولاد از این کشور، تعرفه واردات 128 قلم کالای آمریکایی از برخی انواع گوشت و نوشیدنی گرفته تا میوه و خشکبار را 25 درصد افزایش داد؛ اقدامی که نشان می‌دهد جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهانی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از رویترز، وزارت دارایی چین یک روز پس از اعلام وضع تعرفه بر واردات بیش از 3 میلیارد دلار کالای آمریکایی این تصمیم خود را عملی کرد. ساعاتی پس از اعلام این خبر یک روزنامه پُرخواننده بین‌المللی با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرد چین به اقدامات تجاری تلافی‌جویانه در مقابل آمریکا دست نخواهد زد و تنها نوعی اقدام نمادین انجام می‌دهد اما اکنون با اقدام عملی چین مشخص شد که این برداشت چیزی جز یک توهم ساده نبود. این روزنامه نوشت که چین و آمریکا رسما اعلام نکردند که وارد یک جنگ تجاری شده‌اند اما جرقه این جنگ زده شده و به احتمال فراوان در ماه‌های آتی این نبرد تجاری اوج خواهد گرفت.

 وزارت بازرگانی چین گفته است که این کشور همه تعهداتش به سازمان تجارت جهانی مبنی بر کاهش تعرفه بر 120 کالای آمریکایی را به حالت تعلیق در آورده است و از همین رو واردات میوه و اتانول نیز مشمول این تعلیق می‌شود. هم‌چنین تعرفه‌های واردات دیگر کالاها را بیشتر از 15 درصد افزایش خواهد داد. این وزارتخانه همچنین افزود برخی دیگر از کالاهای آمریکایی مانند برخی انواع گوشت و ضایعات آلومینیوم نیز می‌توانند مشمول تعرفه‌های 25 درصدی شوند. وزارت بازرگانی چین این اقدامات را منطبق با قواعد سازمان تجارت جهانی دانسته و آن را در راستی تامین منافع چین عنوان کرد.

چین به سرعت به سمت اقدامات تلافی‌جویانه و تشدید تنش تجاری با آمریکا پیش می‌رود و این در حالی است که بازار‌های مالی در بیم و هراس از این تنش بین دو غول بزرگ اقتصاد جهانی به سر می‌برند و همین هفته گذشته بازار‌های مالی به علت نگرانی از بروز جنگ تجاری تمام عیار بین چین و آمریکا با افتی قابل‌توجه مواجه شدند. در واقع بیم آن می‌رود که اقتصاد جهانی از این جنگ تحت تاثیر قرار گیرد.

در واکنش به اقدام پکن در واشنگتن اعلام شد که یارانه‌های چین برای تولید فولاد و بیش از حد ظرفیت بودن این صنعت در چین، علت اقدام آمریکا بوده است.

در این رابطه لیندسی والترز، سخنگوی کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد که چین به‌جای هدف قرار دادن سیاست صادراتی عادلانه آمریکا لازم است سیاست‌های تجاری ناعادلانه خود را متوقف کند که هم به امنیت ملی آمریکا ضربه می‌زد و موجب بی‌نظمی در بازارهای جهانی شده است.

 

 

 

 

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 766901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =