۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۳

«همچنان در حال تصمیم‌گیری هستم و هنوز به تصمیم نرسیده‌ام.» این جمله ترجیع بند سخنان روحانی در مواجهه با خبرنگاران است.

او که با انتقادات شدیدی که ماه رمضان سال گذشته‌اش از دولت کرد به عنوان یکی از نامزدهای بالقوه و عجول انتخابات دهم ریاست جمهوری شناخته شده بود در کسوت نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از هر فرصتی در سال گذشته و جاری بهره برد.

در همایش تطبیق بودجه سال 88 با سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلان برنامه چهارم، او دولت را به کم کاری در مسائل اقتصادی متهم کرد و گفت: سال آینده[88] با مشکلات و سختی‌های فراوان توأم خواهد بود. او در سخنرانی‌هایش انتقادات تندی از عملکرد دولت ابراز کرده بود تا جایی که سخنان او موجب شد برخی فعالان سیاسی اصولگرا و حامی دولت، سخنان او را دارای جهت‌گیری انتخاباتی قلمداد کنند.

سخنان حسن روحانی به دلیل موقعیت شغلی‌اش، جذاب و دارای مفهوم بود. حضور در رأس عالی‌ترین شورای امنیتی کشور در سالهای متمادی و اکنون ریاست بر مرکز تحقیقات استراتژیک عالی‌ترین نهاد سیاست‌گذاری در کشور، موجب شده که روحانی به مدارک و مستنداتی دسترسی داشته باشد که با اتکا به آنها مدعی شود؛ چه آنکه استناد به مدارک و شواهد، ابتدایی‌ترین روش برای یک مقام سیاسی و امنیتی است.

حسن روحانی اما در آخرین روز از بهمن 87، از آمدن میرحسین موسوی به عرصه انتخابات استقبال کرد و استدلال‌های روز گذشته‌اش نشان از توجیه بودن حضور موسوی برای اوست؛ آنچه حمایتهای حزب متبوع او یعنی اعتدال و توسعه از میرحسین موسوی را به دنبال داشت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که دیروز در جمع اعضای حزب اعتدال و توسعه سخن می‌گفت با اشاره به اینکه این حزب باید به وظیفه خود عمل و در بین نامزدهای موجود از کسی حمایت کند که بتواند به مشکلات کشور پایان داده و شرایط بهتری را برای کشور ایجاد کند خبر از نیامدن داد اما با استدلالهایش نشان داد که حامی تمام قد موسوی در انتخابات ریاست جمهوری دهم خواهد بود.

حسن روحانی گفت: از سال گذشته از آن جا که به انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شدیم و زمینه لازم برای اصلاح شرایط و تغییر وضع فعلی وجود داشت، به صورت پررنگ در عرصه سیاسی کشور حاضر شدم و انتقادات دلسوزانه و مشفقانه خود را مطرح کردم.

این انتقادات البته هزینه سنگینی هم داشت که تخریب‌های سازمان‌یافته رسانه‌ای، شایعه‌سازی و حتی این اواخر پخش جزوات و شبنامه‌های تخریبی علیه اینجانب در چند شهرستان بخشی از آن بود. با این حال از آن جا که آگاهی مردم و نخبگان را بسیار مهم می‌دانستم و احساس مسئولیت می‌کردم این هزینه‌ها را با جان و دل پذیرا شدم و همچنان هم به حضور پررنگ خود در صحنه ادامه خواهم داد.

وی که از معتمدان و نزدیکان اکبرهاشمی رفسنجانی است و حمایتهایش می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در انتخابات داشته باشد که توجیه‌گر غیاب‌اش نیز هست تصریح کرد: در شرایط کنونی و با آرایش سیاسی فعلی احساس می‌کنم این امید وجود دارد که یک رقابت جدی در جامعه ایجاد شود و سلیقه‌های مختلف بتوانند به پای صندوق آرا بروند.

اگر این رقابت جدی میان «مدافعان وضع موجود» و «مخالفان وضع موجود» شکل بگیرد، بدیهی است که کاندیداتوری افراد دیگری که ضرورت ندارد منجر به تشتت آرا خواهد شد که طبیعتاً به نفع هدف نهایی ما نخواهد بود. هدف نهایی ما اصلاح وضعیت فعلی و بهبود شرایط کشور است و با آرایش سیاسی فعلی همانطور که در یک ماه گذشته چندین نوبت گفته‌ام برای کاندیداتوری احساس ضرورتی نمی‌کنم.

با وجود این جملات صریح اما برخی نزدیکان روحانی با اشاره به اینکه «هنوز اصرار به حضور او وجود دارد» روزهای آتی را تعیین‌کننده برای آمدن روحانی می‌دانند. او که سابقه‌اش در انتخابات مجلس هشتم نیز علیرغم تلاشها و اظهار نظرهای ضد و نقیض خود و حامیانش درباره آمدن او به عرصه انتخابات هنوز از یاد نرفته این بار نیز در برزخی دیگر گرفتار شده و دوباره همان موقعیت را تجربه می‌کند.

او دیروز گفت که نمی‌آید ولی دو نفر از مشاوران روحانی به «خبر» می‌گویند که «باید تا روز آخر ثبت نام صبر کرد چرا که هنوز احتمال حضور روحانی وجود دارد.» و «هنوز در حول ولا است» هر چند که حمید رضایی قلعه عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در گفت و گو با «خبر»می‌گوید که آقای روحانی در جلسه 2شب پیش در جمع شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با تشکر از دعوت و تلاشهای این حزب برای حضور او در انتخابات گفته است که ضرورتی برای حضور نمی‌بیند.

رضایی قلعه درباره موضع حزب متبوعش در انتخابات نیز گفت که طی چند روز آینده نظرشان را به طور مبسوط منتشر خواهند کرد و از یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری همانطور که روحانی خواسته حمایت خواهند کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =