الله‌کرم گفت: مردم به این درک رسیدند که ایران باید برای به دست آوردن جایگاه جهانی، ابتدا وظیفه منطقه‌ای خود را انجام دهد. پس باید کسی سکان اجرایی کشور را در اختیار گیرد که بتواند این کار را کند.

امید کرمانی‌ها: اولویت های اجرایی در 1400 محل تحلیل و بحث صاحب نظران سیاسی و اقتصادی است. برخی معتقدند سه سال دیگر وضعیت ایجاب می کند که مردم فردی با سابقه نظامی گری را به عنوان سکاندار اجرایی کشور برگزینند. حسین الله کرم فعال سیاسی و استاد دانشگاه از جمله این افراد است که اعتقاد دارد «چون ایران ناگزیر به انجام وظایف منطقه ای اش است، در غیر این صورت تجزیه خواهد شد، مردم به این نتیجه رسیدند باید فردی استراتژیک را انتخاب کنند که فردی استراتژیک با سابقه نظامی گری برای قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری شایسته تر است».

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با حسین الله کرم را در ادامه بخوانید.

****

اخیرا آقای پورمختار گفت «اگر یک نظامی رئیس جمهور شود، کشور را نجات می دهد». این صحبت او مورد تحلیل و ارزیابی های مختلف قرار گرفت، نظر شما چیست؟
هر کسی می خواهد رئیس جمهور شود باید یکسری ویژگی هایی را داشته باشد، بر این اساس سابقه او مسئله دوم می شود. حالا اینکه یک نفر با سابقه نظامی می تواند کشور را نجات دهد، به مقطع زمانی و وضعیت کشور بستگی دارد. معتقدم امروز ایران یک قدرت منطقه ای است و اگر وظایف خود را انجام ندهد تجزیه می شود. در چنین وضعیتی فردی باید سکان اجرایی کشور را به دست گیرد، استراتژیک باشد، با این تعریف اگر مفهوم نظامی بودن، معنای استراتژیک بودن در درون خود دارد، من آن صحبت را قبول می کنم.

آیا حتما باید فرد استراژیک نظامی باشد یا فرد سیاسی هم می تواند استراتژیک محسوب شود؟
مدیران درجه اول همه کشورهای دنیا با سابقه فعالیت های تخصصی مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی به دانشکده مدیریت استراتژیک وارد می شوند و دوره مدیریت استراتژیک را در سطح PHD می گذرانند. به عبارت بهتر هر فردی که این دوره مدیریت استراتژیک را طی کرده باشد از نظر علمی می تواند استراتژی بلند مدت با شاخصه های ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک را ارائه، اجرا و پیگیری کند.

در واقع می فرمایید حتما نباید فرد استراتژیک برای تصدی اداره امور اجرایی کشور یک نظامی باشد؟
این مسئله یک اما دارد، یک فرد نظامی استراتژیک برای این کار شایسته تر است. دو مولفه ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک را باید درنظر گرفت. تنگه هرمز، سه جزیره تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی، واقع شدن بین اقیانوس هند و روسیه و پل ارتباطی بودن بین شرق و قرب واقعیت های ژئوپلتیک ایران هستند. این جایگاه برجسته باید به دست فرد استراتژیک اداره شود و کسی با تخصص نظامی و امنیتی بیشتر از دیگران می تواند به عنوان محور مدیریت استراتژیک نقش آفرین باشد.

به نظر شما در انتخابات ریاست جمهوری 1400 مردم به فردی با سابقه نظامی گری اقبال می کنند، چون تفکری است که می گوید مردم در انتخابات به نظامی ها اقبال نمی کنند و سرنوشت آقایان قالیباف و رضایی را هم مثال می زنند، آیا در انتخابات ریاست جمهوری آینده این وضعیت تغییر می کند و مثال نقضی اتفاق می افتد؟
ایران تصمیم جدی دارد که وظیفه منطقه ای خود را اجرا کند چون می داند اگر اجرا نکند تجزیه می شود. در یک چنین وضعیتی به نظر من مردم به این سمت گرایش پیدا می کنند که فردی با تخصص لازم در این جایگاه قرار بگیرد.

پس شما می گویید این حس و گرایش در مردم وجود دارد که به فردی استراتژیک با سابقه نظامی گری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 رأی دهند؟
اگر مردم به این درک برسند که ایران باید وظیفه منطقه ای خود را انجام دهد، حتما به فرد نظامی استراتژیک رأی خواهند داد. در ادوار انتخابات ریاست جمهوری این قابل رصد و ارزیابی است. مثلا بعد از جنگ مردم به آقای هاشمی رفسنجانی رأی دادند که دیدگاه های اقتصادی مطرح کرد چون کشور نیازمند به بازسازی و نوسازی بود. پس انتخاب درستی می کنند منتها اشکالی که به وجود آمد این بود، آقای هاشمی به جای اینکه اقتصاد مورد نیاز کشور را دنبال کند، اجرای سیاست های اقتصاد لیبرالی را در پیش گرفت. بعد از دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی، برخی معتقد بودند هنوز دوره استراتژی توسعه اقتصادی ایران به کامل نشده و باید به آقای ناطق نوری رأی دهیم تا ادامه دهنده راه آقای هاشمی رفسنجانی باشد اما آقای خاتمی با شعار آزادی و تقویت جامعه مدنی رأی آورد. در واقع مردم این را تشخیص ندادند و به آقای خاتمی اقبال کردند. پس نگاه مردم در مقطع انتخابات تعیین کننده است.

در سال 92 نیز مردم به این نتیجه رسیدند که اولویت با حل مسائل در حوزه سیاست خارجی به ویژه پرونده هسته ای است، بر همین اساس به آقای روحانی رأی دادند، به نظر شما مردم در سال 1400 به این جمع بندی می رسند که اولویت با انتخاب یک فرد استراتژیک نظامی است که ضمن اجرای وظایف ایران در منطقه، ناهماهنگی های داخلی نیز به سامان شود؟
مردم به این درک رسیدند که ایران باید برای به دست آوردن جایگاه جهانی، ابتدا وظیفه منطقه ای خود را انجام دهد. مسیری که آقای روحانی می خواست طی کند و موفق نشد. پس ما اول باید قدرت منطقه ای خود را تثبیت کنیم تا جایگاه جهانی خود را در عرصه بین المللی به دست بیاوریم و بتوانیم به اهداف مان برسیم.

پس مردم به این درک رسیدند؟
بله، رسیدند.

به نظر شما مصداقش چه کسی می تواند باشد؟
اینکه آیا مصداقش آقای قالیباف و محسن رضایی است یا فردی جدیدی مثل آقای سلیمانی باید باشد که سابقه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد سئوال مهم و قابل بحثی است. آقای روحانی می خواست کاری در سیاست بین الملل انجام دهد که پیش فرض آن قدرت منطقه ای شدن بود اما با فردی به نام ترامپ مواجه شد که اول سعی دارد این را نادیده بگیرد و از بین ببرد، البته تا کنون موفق نشده است. در واقع راهکار روحانی این بود که در سیاست بین الملل می خواست بده بستان کند اما در برجام نتوانست به آن هدف دست پیدا کند. حالا باید کسی سکان اجرایی کشور را در اختیار گیرد که بتواند این کار را انجام دهد و تبادلات و نتایجش را در حوزه سیاست بین الملل ببیند.

مردم توانمندی آقای سلیمانی را در مسائل استراتژیک دیدند که با به کارگیری نیروهای حتی غیرایرانی اما معتقد به انقلاب اسلامی توانست تحول ایجاد کند یعنی کمترین منابع را از ایران برد و بیشترین سود را برای ایران آورد. این یک فرد استراتژیک است که توانست برادران معتقد به تمدن اسلامی در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و لبنان را با هم متحد و همسو کند و به سمت یک هدف مشترک پیش ببرد. گرچه بیشترین سود این کار به ایران، عراق و سوریه رسید، اما با یک فرد استراتژیک روبرو هستیم که با منابع محدود توانست یک توانمندی زیاد و بیشتری را برای کشورش به وجود بیاورد. برخی معتقدند اگر ترامپ بخواهد این وضع را ادامه دهد، چه کسی باید در مقابل او قرار بگیرید؟ این یکی از آن موارد انتخاب ماست چون می خواهیم قدرت منطقه ای شویم تا بتوانیم ترامپ را به مسیر خودمان بکشانیم. حال باید دید فردی مثل قاسم سلیمانی در عین حال که استراتژیک است و می تواند مسائل منطقه ای را به نفع ایران ادامه دهد، آیا می تواند در مسائل بین المللی نیز آن تأثیرگذاری را هم داشته باشد، ما باید اینها را مقایسه کنیم. الان زمان این رسیده و مردم هم به این درک رسیدند.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 767785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    نظامی یعنی زور واسلحه
    • امین A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      3 36
      نظامی یعنی نظم.اگه یه نظامی سر کار بیاد خیلی از مشکلاتمون حل میشه
    • بی نام A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      7 2
      نظامي يعني يكدست شدن و تكميل شدن قدرت حاكميت در نظام ايران
  • سید ح A1 ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    489 8
    شوخی می کنید . از تعاونی اتوبوس بیرون شهری و داخل شهری گرفته تا همه چیز دست نظامیان هست . بگین می خوایم کلاً مملکت دست نظامیا باشه و تمام.
  • بی نام A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    322 5
    اخه سرهنگ راي نمياره ...
    • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      243 4
      بله، رای نمیاره ولی مثل اینکه قماش الله کرم داره یواش یواش تعارف رو میذاره کنار.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    474 6
    پس كودتا در راه است
  • بی نام IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    305 3
    فردی باید سکان اجرایی کشور را به دست گیرد، استراتژیک باشد یعنی چه؟؟؟ جملات قلمبه؛ سلمبه
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    به آینده‌هر کشوری که تروریستها نظریه پرداز و تئوریسین باشن هیچ امیدی نیس
  • بی نام IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    209 2
    کسی که به ما ......
  • بی نام IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    318 5
    این سخنان مربوط به کسی که دلش در گرو سعادت و پیشرفت کشور و کرامت انسانها باشد نیست بلکه حرف کسی است که به دنبال فانتزی های شخصی خود برای سرنوشت کشور است.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      2 399
      نه دل تو درگرو سعادت این کشوره. اون موقعی که الله کرم و دوستانش در جبهه ها در حال جنگ برای سعادت این کشور بودن جنابعالی کجا بودی؟؟
  • دلسوز A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    75 0
    لطفا آقایانی که می گویند یک فرد نظامی برای ریاست جمهوری شایسته تر هست . در خصوص انحراف این تفکر با عقاید امام راحل که نظامیان را از دخالت در سیاست منع فرمودند نیز توضیح دهند. بنظر میرسد با تعویض لباس نظامی و پوشیدن لباس عادی منش و طرز تفکر تغییری نکند.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    121 0
    بعد از دسته گلشون در مورد احمدی نژاد حالا هم به جای عذرخواهی از ملت ، با پررویی این بازی جدید رو شروع کرده اند.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    101 2
    کور خوندین
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    99 1
    از جریان رسانه ایی قویی که چند وقته راه انداخته اید مشخصه که بدنبال نظامی کردن فضای کشورید. مدتهاست در راستای محبوب سازی یک سردار تلاش می شود تا در موقع مقتضی از این محبوبیت استفاده گردد.
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    104 1
    شمل که دنبال نظامیان بودید پس چرا انقلاب کردید؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    108 0
    چه خبره تازگیا همتون از ریاست جمهوری یه فرد نظامی که اصلا هم سردار سلیمانی نیست حرف میزنید؟؟؟؟راحت بگید میخواهید دولت رو کله پا کنید خلاص
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    115 0
    اعضای کابینه اش هم الله کرم و سردارنقدی و دکتر عباسی و ....باشند شتر در خواب بیند ....
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    59 1
    حاجی سر جدت قسم تو رو به جمالت قسم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    78 0
    دوره حضور چکمه پوشان در سیاست در جهان تمام شده امروز روز فنا وری اطلاعات و دیپلماسی غیر ماحر جویانه است و با شعار و بگیر و ببند چیزی درست نمیشه و بد تر هم خواهد شد
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    99 0
    یعنی حکومت نظامی ... همین رو توی این بدبختی هامون کم داشتیم ...که یک نظامی بیاد لوله مون کنه ......
  • کی هان IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    54 0
    حتما هم باید قالی باف باشه......
  • مهدی A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    80 0
    با این خوابی که شما برای کشور دیدین، خدا به ما رحم کنه.
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    86 0
    ایران تصمیم جدی دارد یعنی چه؟ توهم خود بزرگ بینی و تکبر را به ظاهر حد و مرزی نیست. نه سن و سال می شناسد نه جایگاه اجتماعی تحصیلی یا تخصصی در جامعه. شخصی که حداقل با مبانی آمار و احتمالات اشناست تفکر جمع محدود خود دوستان و قوم وقبیله را معادل ایران نپندارد...
  • علی A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    83 0
    از کی تا حالا ایشون خیرخواه کشور شدن؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    62 0
    به حتم تا چندی دیگر می گویند بهتر است رقابت بین چند فرد نظامی با لباس مناسبتی شخصی باشد که با حمایت تیغ استصواب شورای نگهبان ، غریبه ای هم نفوذ نکند و همه یکدست و خودی باشند...
  • بینام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    121 1
    اهای فلانی اینجا ایران است. لیبی نیست.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      84 17
      خودشون هم فهمیدن که فقط رضاشاه به درد این مملکت میخورد
  • علی خسروشاهی A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    66 0
    استراتژیک نه اگر در مورد فرد صحبت می کنید باید بگید استراتژیست.
  • همکار A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    77 0
    خودت چطوری استاد ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    94 1
    مگه تا الآن چه کسانی بر مسند قدرت بوده اند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IT ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    78 0
    هر کسی باید سر جای خودش باشه. چه بسا اگر یک فرد نظامی رئیس جمهور بود الان در حال جنگ بودیم
  • محمدرضا A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    77 1
    اگر سردار کاندید بشه اصلا مگه میذارن رای نیاره؟
  • آرش AU ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    50 2
    اگر سردار سلیمانی را وارد سیاست کنند معلوم نیست حسن شهرت ایشان حفظ شود. و بعد کارایی نظامی خود را هم از دست خواهند داد
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    66 0
    3پا ارگان نظامی نیست
    • ll FR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      4 3
      اگر سپاه ارگان نظامی نیست پس چرا واسه سربازی ، سرباز نظامی جذب می کنه و فقط ابزار جنگی و رژه و خشم شب تعلیم میده عزیز برادر.لطفا توجه بفرمایید هر حرفی را هر جایی نزنیم.اینجا قهوه خونه نیست.تعصب چشم آدم رو ضعیف و گاهی کور میکنه.
  • مهمان FR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    93 0
    این گزینه خیلی مشکلات رو برای سپاه حل میکنه.بدین معنی که دیگر نیاز به گفتگو در مورد مهندسی انتخابات توسط سپاه وجود نخواهد داشت.چون خود سپاه رییس جمهور مورد نظر خود را به کارزار انتخاباتی می فرستد. و به بیان ساده تر حلقه رهبری و ریاست جمهوری و سپاه یک وحدت بنیادی تر پیدا می کند.یعنی یک فرد در سه موقعیت تصمیم میگیرد و نیاز به ملت ندارد.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    62 0
    تبریک به کسانی که به این موجود رای میدهند اقای کاردان رییس جمهور باید فهیم وباسواد مدیر ومدبر ازاده باشد اگر یک نظامی ازاقوام واختلاسگران باشد راه همین هارا ادامه میدهد که ازاولین روز کیسه همراه میاورد
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    68 0
    باش تا صبح دولتت بدمد ...
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    67 0
    حکومت نظامی
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    60 0
    آره تو راست میگی عقله کل
  • نور IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    61 1
    با این حساب فرزند و نوه نظامی از همه شایسته‌تره.
  • احمدی IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    88 0
    از یک طرف فرمایش می کنید که ما یک قدرت منطقه ای هستیم واز طرفی می گوییداگریک نظامی رییس جمهور شود کشور را نجات میدهد ، مگر کشور در حال سقوط ویا غرق شدن است که نیاز به ناجی دارد ؟ اگر هرچیزی ویا هر کسی سر جایش باشد به عدل نزدیک تر است الله کرم جان .
  • علی A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    90 1
    خدا ازتون نگذره
  • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    111 0
    کارتون به 1400 نمیرسه.....
  • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    54 4
     واقعا جای رضا خان خالی
  • بی نام CN ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    62 0
    همین حالاشم همه چی دست نظامی هاست باقی به قول خودشون تدارکات چی هستن
  • اکبر A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    60 0
    واقعا این روزها آقای روحانی کجا تشریف دارند ؟نکنه هنوز از مسافرت برنگشتند. واکنش ایشان در قبال اینگونه اظهار نظرات چیه؟ ایشان گفته بودند من بنی صدر نیستم که با چادر فرار کنم و کفن می‌پوشم از حق مردم دفاع میکنم. کجا هستند این روزها؟
  • بی نام IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    60 0
    از ایشان بپرسید روی بدنه موشکهای بالستیک که در جشن پیروزی یا معرفی جهانی فرد مورد نظر شلیک خواهد شد چه خواهند نوشت؟ ...
  • بی نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    46 0
    یعنی میشه به عقب برگردیم
  • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    7 0
    استراتژیست
  • دنا IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    9 0
    فقط مونده اله کرم برای این مملکت نظر بده واقعا متاسفم
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    0 0
    وظیفه منطقه ای تعریف جدیدمنافع ملی هستش احیانا دیگه؟ خدا قبول کنه