زنگ خطر به صدا درآمده. این بار برای نوجوانان ورزش ایران.

اگر تا دیروز مسئولان ورزش به فکر راه حلی برای پاک کردن  دامن ورزش بزرگسالان  از دوپینگ بودند ، حالا دوپینگ نوجوانان هم دردسر ساز شده است.شاید این مساله حالا بیشتر ذهن مسئولان را درگیر کرده است، چرا که قرار است کاروان 52 نفره ایران هم در اولین المپیک نوجوانان حاضر شود.

بازی هایی که نقش احیاگر روح المپیک  را دارد. وقتی بازی های المیپک کم کم از روح منشور المپیک فاصله گرفت و آلودگی اش به دوپینگ برای مسئولان کمیته بین المللی المپیک آزاردهنده شد،آنها  راه جدیدی را جستجو کردند. را ه جدیدی برای دمیدن دوباره این روح در المیپک. از نظر ژاگ روک و دوستانش راه اندازی المپیک نوجوانان بهترین راه بود. بازی هایی که قراراست فرهنگ اخلاق گرایی در ورزش را به آتیه سازان ورزش جهان بیاموزد . 25 روز دیگر مشعل این بازی ها در سنگاپور روشن می شود .

بازی هایی که یکی از شعارهای اصلی آن پرهیز از ناپاکی هایی چون دوپینگ است. کاروان 52 نفره ایران هم یکی از 205 کاروانی است که فرصت حضور در بازی ها را بدست می آورد . کاروانی که حضورش در بازی ها دغدغه هایی را به همراه داشته. ترس از برنامه های جنبی و البته مهمتر از آن ترس از رسوایی دوپینگ.

یکی از بزرگترین دغدغه های این روزهای کیومرث هاشمی سرپرست کاروان ایران در المپیک سنگاپور دوپینگ است. آن هم در بازی هایی که هدفش اخلاق گرایی است.بر همین اساس هم بود که او به خبر گفت:« کتبا تقاضا کردم از همه ورزشکاران مان نمونه دوپینگ گرفته شود.» ترسی که به احتمال فراوان  از زمان مثبت اعلام شدن نمونه دوپینگ سعید محمد پور وزنه بردار نوجوان ایرانی شدت گرفت. ورزشکاری که سهمیه سنگاپور را گرفته بود و بخت اصلی وزنه برداری ایران در این بازی ها بود. او در مسابقه های جوانان جهان هم شرکت کرد تا با دیدار تدارکاتی پا به المپیک بگذارد اما هم نتیجه نگرفت و هم با دوپینگی شدن  اسمش از لیست مسافران بانکوک خط خوردو سعید غزالیان جایگزینش شد.

هاشمی که دوست ندارد این بار در بین ورزشکاران نوجوان ایران ورزشکاری دوپینگی باشد بهترین راه را گرفتن تست دوپینگ قبل از اعزام کاروان می داند.به همین خاطر در نامه ای به کمیته ملی المپیک  از مسئولان خواسته تاقبل از اعزام کاروان ورزشکاران تست دهندو کاروانی پاک راهی سنگاپور شود. سرپرست کاروان ایران این روزها ترجیح می دهد که دست به عصا راه برود.طوری که خودش می گوید:«در بازی ها تست می گیرند . ژاک روگ و همه اعضای کمیته بین المللی المپیک به شدت روی رخ دادن چنین حادثه تلخی در بازی هایی که شعارش دوری از ناپاکی هاست حساسیت دارند و ما باید خیلی دقت کنیم. البته من معتقدم بچه های مان مرتکب تخلفی نمی شوند اما احتیاط شرط عقل است.»

 بهرام افشارزاده دبیر کمیته ملی المپیک هم حرفهای سرپرست کاروان را تایید می کند و از شروع تست گیری می گوید:«ما می خواهیم که کاروانی پاک را راهی سنگاپور کنیم و به همین خاطر بارسیدن نامه کیومرث هاشمی کار گرفتن تست دوپینگ از ورزشکاران را شروع شده است.»

او که ایمان دارد کاروان ایران پاک پاک است می گوید:«قراراست نتایج تست ها 10 روزه به دست ما برسد. البته فکر نمی کنم که نوجوانان ما مشکلی داشته باشند. بچه ها پاک هستند. والیبالیست ها،تکواندوکاران ،کشتی گیران و...هیچ  مشکلی ندارند.»

به نظر او تنها دوپینگی همان محمد پور وزنه برداری بوده که حالا سعید غزالیان به جایش می رود.

با این حال اگر تست ورزشکار دیگری مثبت شود ، از کاروان خط می خورد ؛«اگر ورزشکاری دوپینگی شود،در این شرایط که تنها 25 روز تا شروع بازی ها مانده کاری نمی شود کرد و فقط فرد خاطی حذف می شود بدون این که فرد دیگری جانشین او شود.البته فدراسیونی اگر در اسامی قبلی ،اسم فرد جدیدی را رد کرده باشد ، می تواند بیاید .»

اگرچه بزرگتر از ترس اعزام تیم ملی زنگ خطری است برای ورزش ایران به صدا در آمده اینکه حالا مرز دوپینگ ورزشکاران ملی ما به 17 سال رسیده. دغدغه ای بزرگ که کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی را با پرسش های بسیاری مواجه ساخته. اینکه آیا بچه هایی با این سنین کم ، دانسته و با اختیار دست به تخلف دوپینگ می زنند یا...

محمدپور جوان ترین ورزشکار تاریخ ایران در رده ملی بوده که مرتکب دوپینگ شده است و این نشان از به صدا در آمدن زنگ خطر است برای ورزش کشور. ورزشی که رئیس سازمان تربیت بدنی درباره اش گفت:« من خودم اگر جای والدین بچه های ملی پوش بعضی رشته ها بودم  ، اجازه نمی دادم با این امکانات تمرینی ، آنها به اردوها بیایند و باید بیشتر مراقب بچه های تیم های پایه مان باشیم.»

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76840

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =