تسنیم گزارش داد:ولی الله سیف در صحن علنی مجلس در توضیح سیاست دولت برای ارز تک نرخی 4200 تومانی اظهار داشت: قرار نیست 4200 تومان ثابت بماند ممکن است در طول سال 5-6 درصد هم تغییر کند که این امری کاملا طبیعی است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: چرا باید اجازه بدهیم ثروت ملی بی حساب و کتاب از کشور خارج شود؛ این ها را باید کنترل کنیم. چرا بازار را ملتهب کنیم تا ارز مقصد خود را پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: نرخ مبادله ای دیگر وجود ندارد. یک نرخ فقط داریم که همان 4200 تومان است. 

سیف ادامه داد: نرخ مبادله ای و سامانه سنا هر دو 4200 تومان است؛ با این نرخ همه نیازهای منطقی کشور، دانشجو، بیمار و مسافر... پاسخ داده می شود.

تمام صرافی های غیر مجاز تعطیل می شوند/ سکه ارزان می شود
وی درباره وضعیت صرافی ها با اجرای ارز تک نرخی گفت: لیست دادیم به نیروی انتظامی همه صرافی های غیرمجاز را می بندند. برای صرافی های مجاز هم برنامه داریم. هنوز ارتباطات بانکی ما بعد از برجام نرمال نیست و در اینجا صرافی ها به کمک ما می آیند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره سکه نیز گفت: امروز تصمیم لازم را می گیریم؛ ما از این پس مبنای قیمت گذاری هایمان دلار 4200 تومانی خواهد بود. نرخ سکه باید با این دلار تعدیل شود.

لاریجانی به سیف گفت: این ایراد به کار شما وارد است که چرا این تصمیم ها را قبلا نگرفتید؟ الان چند ماه است کشور درگیر دلار است.

سیف گفت: ما باید یورو را جایگزین دلار کنیم؛ این کار را داریم عملیاتی می کنیم که یورو ارز گزارشگری کشور شود. منحنی دلار هم نشان میدهد که در سه ماهه سوم ارز افزایشی می شود ولی در سه ماهه چهارم نزولی می شود. ما برهمین اساس دلار را در بازار افزایش دادیم که سیر نزولی آغاز شود ولی موفق نشدیم به چند دلیل! مهمترین دلایل البته التهابات بین المللی و محدودیت تامین اسکناس بود.

جلسه ویژه ارزی سیف با مقام معظم رهبری
رئیس کل بانک مرکزی همچنین در صحن علنی مجلس تصریح کرد: روز گذشته در طی جلساتی که با کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار کردیم مواردی که می بایست اجرایی شود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظرات اعضای کمیسیون اقتصادی نیز به روشنی مطرح شد تا در سیاست های کلی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: روز گذشته جلسات مستمری با اعضای دولت و معاون اول رییس جمهوری برگزار شد تا بتوانیم برای فضای فعلی به بهترین تصمیم برسیم.  همچنین روز گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب نیز رسیدیم تا مسایل را همه جانبه بررسی و خدمت ایشان مطرح کنیم.

رییس کل بانک مرکزی در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس، اظهارداشت: تصمیم گرفته شده بهترین تصمیم در حال حاضر است زیرا با توجه به افق دیدی که وجود دارد، شرایط عادی نیست و دشمنان در حال برخی اقدامات هستند.

وی افزود: سامانه ای ایجاد شده تا تمامی ارزهای ورودی به کشور از منابع مختلف و همچنین مصارف در کشور در این سامانه ای وارد شود.

سیف ادامه داد: اقدامات دشمن نباید ما را نگران کند زیرا در 15 روزه اول فروردین هیچگونه تخلفی در کشور وجود نداشت و این به دلیل پیش بینی تیم ما بود.

سیف ادامه داد: ما از پنجم فرودین اقدامات لازم را آغاز کردیم در حالی که در سال های گذشته سابقه چنین اقداماتی وجود نداشت. ما شاهد معاملات 200، 300 هزار دلار کاغذی و غیرواقعی بودیم.

رییس کل بانک مرکزی افزود: ما نباید اجازه دهیم تا بخش زیادی از ارز کشور درگیر معملات غیر واقعی باشد.

وی افزود: برخی پیشنهاد ایجاد جذابیت در بازار سپرده ها را می دهند که این اقدام به نفع اقتصاد کشور نیست. در این فضا باید تصمیم بگیریم که تسلط خود را بر شرایط ارز کشور محرز کنیم و متناسب با فضا و گشایش ها و محدودیت ها انعطاف پذیر باشیم.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید گلپا RO ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    خبر انلاین خواهشا این مطلب رو چاپ کن .قسمت اعظم مشکلات ارزی مربوط به صرافیها هست که روزانه صد ها هزار دلار از دولت میگیرن ولی به جای تزریق توی بازار یا ذخیره میکنن یا میدن دلالهای وابسته به خودشون.کسی هم نیست ازشون سوال کنه دلارها رو کجا خرج کردید.به جای صرافیهای متعدد یکی دوتا صرافی رو با نظارت بازرسان دولتی مامور این کار کنید یا به بانک واگذار کنید.ارز هست ولی فساد اجازه نمیده به دست مردم برسه.
    • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      46 4
      در اینکه صرافیها هم مثل بقیه مردم به فکر سود بیشتر هستند شکی نیست و اگر غیر از این باشه باید به عقلشون شک کرد ولی آیا از خودتان پرسیده اید چرا وضعیت ارز فقط در ایران و شاید در معدودی از کشورهای مشابه چنین است؟ جواب ساده است مکانیسم ورود و خروج و عرضه و تقاضا در کشور بشدت معیوب است و این عیب با دستور و بخشنامه قابل حل نیست
    • حسین IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      38 2
      دقیقا درسته باید از طریق سیستم بانکی این کار انجام بشه البته صرافی ها هم خودشون بیشتر افرادی هستن که وابستگی دارن و گرنه شهروند عادی مجوز صرافی نمیتونه بگیره ولی به نظر من فساد از خود صرافی ها شروع شده و تو این چند ماه سود های میلیاردی زدن به جیب
    • حمید A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      60 3
      عجب داستان سیاسی جالبی دولت در فصل تابستان میخواست دلار تک نرخی که قیمت ازادش ۳۷۰۰بود ولی نمیشد یهو ۴۲۰۰کنه قیمتو پس با یک بازی سیتسی و با همکاری صمیمانه مردم و فضای مجازی دلار مردم کردند ۶۳۰۰و خود دولت مثل یک قهرمان دلار ۴۲۰۰کرد و شد محبوب مردم.اینه که میگن سیاست کثیفه
    • بدون نام ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      24 2
      خبر نداري ارز كجا بود
    • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      15 3
      دقیقا موافقم.سیستم توزیع ما نظارت نداره.مردم ازجاهای مشخص که نظارت و کنترل دقیق است باید ارز تهیه کنند.چه لزومی داره کسی که نه فعال اقتصادی است نه مسافر یا دانشجو و یا بیمار بره ارز بگیره بانیت دلالی یا دخیره کنه در جایی
    • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      62 4
      واقعا همينطوره. وقتي اينهمه بانك با شعب ارزي هست ديگه صرافي چه صيغه ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام EU ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      37 2
      کل مملکت رو دلال ها دارن به باد میدن. تو ارز صرافی ها، تو مسکن بنگاه ها و ....
    • بی نام RO ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      23 2
      دقیقا همینه این کلاش ها برلی سودجویی و فرصت طلبی خود میخوان یه ملت رو به خاک سیاه بشونن و کشور رو در مقابل زورگویی دشمنان تحت فشار قرار بدن دوستی که برای خرید ارز ثنا رفته بود میگفت صرافی از 100هزار ارز تزریقی 20هزارتا رو رو به 20 نفر از خیل کثیر ایستاده در صف فروخت و بعدش گفت تموم شد و ماها که هنوز توصرافی بودیم میدیدیم که داره با اجاره دهندگان کارت ملی هماهمنگ میکنه که 80هزار باقی روصوری بخره وبه قیمت آزاد بفروشه این مجازشونه وای به حال غیر مجاز این زالو صفت ها باید جمع بشن
    • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      30 1
      دقیقا درسته. همین دیروز من رفته بودم ارز مسافرتی بگیرم. کلی آدم توی صف بودند اما به هیچ کس ارز نمیدادن. یک سری از بیرون با هماهنگی میومدن ارز میگرفتن و میرفتن که قیافه هاشون بیشتر به شرخر میخورد تا مسافر و نیازمند واقعی ارز.
    • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      15 9
      نمی دونم این منفیا برای چیه؟؟؟ خوب حرف منطقیه. نکنه شما خودتون دلال تشریف دارین؟
    • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      8 1
      شرایط تاسیس یک صرافی و میزان مبلغ تضمینی که باید نزد بانک مرکزی بذارن برید ببینید میفهمید دلیل وجود این همه صرافی چیه
    • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      4 7
      مشکلات اقتصادی ما تقصیر دلال و صراف و..نیست مشکلات ما سیاسی است و تا زمانی که تکلیف ما با جهان روشن نشده وضع همین خواهد بود. دلال هم حق دارد که وقتی فضا نامناسب باشد سود کند شما باید عاقل باشی ثبات ایجاد کنی که اونم فرصت پیدا نکنه تا زمانی که مثل سایر کشورها زندگی نکنیم وضع همینه و حل نخواهد شد
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    57 0
    کو دلار ۴۲۰۰ کجاست ای خدااا یه عده از خودشون ۴۲۰۰ بخرند بعد بیارن تو بازار با منت به ما ۵۵۰۰ بفروشند . تا کی باید رانت خواری و دزدی اینارو تحمل کنیم .
    • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      16 2
      من واسه سفر فقط 1000دلار میخواستم امروز یا نمیفروشن یا زیر 5800نمیدن.....صرافی سر کوچه کی دلار 4200داره؟؟؟؟؟؟سنگ بزرگ علامت نزدنه میکردنش 5000جای 4200که تو مخیله بگنجه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    32 16
    قطعا شکست میخوره
    • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      21 9
      اونی که شکست میخوره اون لمپنی که چند هزار تا دلار خریده و نشسته هر لحظه کف و سوت میزنه برای افزایش قیمت و ویرانی اقتصاد مملکت وبه خیالش داره سود میکنه دنیا خیلی کوچیکه امیدوارم روزی روزگار در اونو در مخمصه ای مثل اون مریض دار که برای تهیه دارو میلیونی هر لحظه دلش با افزایش قیمت فرو میریزه گرفتار کنه
    • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      13 2
      بی نام سه شنبه 21 فروردین 1397 12:28:32 من هم دعا میکنم اونایی شکست بخورن که شما نوشتین اما تجربه چند دهه نشون داده در چنین شرایطی استخوان فقرا و اقشار ضعیفه که این وسط بدتر خواهد شکست
  • محمد A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    42 1
    سلام تا بحال هرچی کامنت گذاشتم چاپ نکردید.اما باز می نویسم آقایون مسئول قبل از التهاب بازار دلار چقدر ثروت داشتید. الان چقدر؟ به این میگن رانت . تمام داراییهای خودتون و نزدیکانتون رو به دلار تبدیل کردید دیروز فروختید امروز نرخ اعلام میکنید. قشنگه نه ؟ منِ عوام هم باید خوشحال باشم دلار 63/000 ریالی شده 42/000 ریال خدا پدرِشون رو بیامرزه به فکر مردم هستن دلار آزادِ 37/500 ریالی رو کردن 42/000 ریال دلار مبادله ای 27/500ریالی رو کردن 42/000 ریال خدا پدرتون رو بیامرزه تعدادشو زیاد کردید .
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    21 7
    این طرح 100 درصد شکست خورده هست چون قیمت دلار خارج از چارچوب عرضه و تقاضا و تنها به صورت دستوری تعیین شده
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    27 0
    به همین راحتی ،به همین خوشمزگی ،راحت دلار 3200 رو کردند 4200
    • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      5 4
      ۳۲۰۰ کجا بود بزرگوار؟ این چند سال ایران نبودید گویا
  • حسین IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    19 61
    دمت گرم روحانی ولی کاش زودتر این کار رو میکردی
  • حسین IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    18 38
    الان وقت خریدن سهام است.
  • محمود IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    42 0
    الان میشه بگید کجا میشه دلار 4200 خرید ؟ آیا خود دولت مردان دلارهاشون رو 4200 حاضرن به مردم بفروشن ؟
    • محسن A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      12 14
      دوست عزیز، میشه بفرمائید دلار رو برای چه کاری میخواهید؟ در بسیاری از کشورها، شما نمیتونید همینطور برید و ارز خارجی تهیه کنید و ضرورتاً باید دلیلی برای خرید ارز داشته باشید. اتفاقا مشکل بازار ارز هم همینه و 99درصد خریدارهای دلار، بدون نیاز واقعی اقدام به خرید میکنند و از همینجاست که بحران شروع میشه.
    • محمود IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      8 4
      محسن سه شنبه 21 فروردین 1397 12:41:20 دلار رو برای مسافرت تحصیلی میخوام حالا شما هم میشه جواب سوال منو بدین؟ اتفاقاً معضل اصلی کشور ما آدمایی مثل شمان که باید سر از کار دیگران در بیارن و خودشون رو قیم و وکیل و وصی مردم میدونن
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      1 6
      شما نگران جیب دولت مردان نباش، نگران اون دلارهایی باش که تو جیب خودت باد کرده
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    28 0
    به نظر من دلار مبادله های 3800 تومنی را دارن 4200 میدن ... مردم عادی هم دلار زیر 5 هزارتومن دستشون را بیشتر نمیگیره
    • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      2 4
      دلار مبادله ای ۴۹۰۰ بود دوست گرامی، دلار دولتی رو میفرمایید حتما، که اونو دست من و شما نمیدادن
    • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      3 0
      عزیز دلار مبادله ای 3700 بود شما اطلاعاتت را به روز کن الان رو 4200 تک نرخی شد دلار مبادله ای با دلار ازاد و دلاری که بانک مرکزی در بازار ازاد بهش اعتقاد دارد فرق میکنه وقتی از 3700 به 4200 رسوندن عملا دارو و غذا و..هم گرانتر میشه و خوشحالی نداره خیلی از نیازهای اولیه کشور با دلار مبادله ای بود شما اطلاع داری میای این میگی یه سرچ بزن دقیق 37830 اخرین نرخ دلار مبادله ای تعجب می کنم اینطور هم با اعتماد به نفس کامنت میذارید سرچ کردن که هزینه نداره سرچ چرا نمیزنی؟ سزچ کن نرخ ارز مبدله ای بانک مرکزی وارد سایت بانک مرکزی بشو تاریخ را بزن 20 فزوردین ببین چه عددی بهت نشون میده دلار مشکلش سیاسی است هم دیپلماسی ما مشکل داره و هم در چند جنگ درگیریم هزینه زیادی داره این کارها
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    27 9
    با اینکار همون دلار 6 تومنی هم دیگه نمیفروشن ...
    • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      22 6
      دقیقا ... همین 6 تومنم دیگه نمیشه خرید
  • علیرضا IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    4 0
    اونی که میره صف دلال دنبال سود نیست میخواد ضرر نکنه...ریشه همه این مشکلات دولته که با سیاست هاش همه رو کرده دلال هیچ جا هم دلار 4200 نمیفروشن...اخه مگه با دستور دلار پایین میاد
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    5 2
    آقا یه آدرس بدین از کجا میشه دلار خرید، حتی حاضرم 6 هزار تومن هم بخرم، اصلا دلار نیست تو بازار، نیاز فوری دارم
  • داریوش EU ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    6 2
    چه معنی داره فقط در بلوار اندرزگو مثل قارچ صرافی باز بشه ؟ زمین های کوچیکی که محل تجمع موش بود و نهایتا میشد یک باجه روزنامه فروشی جاشو بگیره صرافی دو طبقه ساخته شده یا شیرینی فروشی رو بر میدارن اجاره میدن به صرافیبازار شکم و دور دور خراب شد جاش صرافی لوکس اومد
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    4 3
    این داستان ساختگی است دلار را به هر کسی نمی فروشندیعنی رانت صرافی اقازاده های مسوولان بعد هر کسی بالای ده هزار یورو داشته باشد اجبارا باید به بانک بدهدبه چه حقی؟ تا بعد بانک هر وقت دلش خواست به هر شکلی دلش خواست با هر نرخی دلش خواست به او پس بدهد یعنی کره شمالی را گذاشتید توی جیبتان. مردم باید ریال سپرده کنند تا اقایان هر وقت دلشان خواست کاغذ چاپ کنند ارزشش را پایین بیاورند هر چند الان بی ارزش ترین پول دنیاست.
    • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      2 6
      نخیر اجازه میدن شما راحت صدها هزاردلار رو اهتکار کنی و اقتصاد مملکت رو فلج کنی و مردم عادی رو بدبخت،که چی؟ شما پولات زیاد بشه؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    2 1
    عمرا این نرخ بشه بابا 6000 درصد رفته بالا بدبخت تر شدیم
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    2 1
    چرا تقصیر را به گردن دیگران می اندازی آقای سیف مسئولیت ضرر و زیان به جیب ملت را باید بپردازی این هزینه هم جز استعفا نیست
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    5 2
    بوریم علی آباد آقای سیف
  • اهل منطق IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    1 0
    داداش راه حل اینه که برگردیم به همون سیاست قبل از انقلاب مگر چه عیبی داره ادم از دشمنش هم درس میگیره
  • علی DE ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    0 0
    آقایان دولتی چرا به مردم خودتون اینهمه دروغ میگید.همین الان رفتم سایت گروه تجاری لک لک برای خرید.هردلارروزد ۵۸۰۰ تومان.بفیه سایتها هم مبادلات وخرید روبا دلار۵۸۰۰ کمترانجام نمیدند
  • بی نام DE ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    0 0
    خدا ریشه ان زالو صفتهایی که به فکر مکیدن خون مردم هستند بخشکاند ، چرا بخاطر اینکه جیب خودت رو پر کنی ارامش رواتی جامعه رو به هم میزنی ، در هیچ کشوری دلار مثل ادامس در معابر فروخته نمیشه ، در سال ۹۱ در ان التهابات ارزی افرادی را میشناسم که با ۱۵۰ میلیون صاحب ۵۰۰ میلیون در پایان سال شدند ، یا همین پدیده شاندیر کسی بود که ۷۰۰ میلیون سود با اورده به دست اورد ، فکر میکنید در این اقتصاد بیمار چند میلیون نفر بدبخت میشن ؟؟؟؟؟