مایک پمپئو نامزد وزارت خارجه آمریکا در نشست بررسی صلاحیت خود به سوالات حضار در جلسه پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما ؛ مايک پمپئو گزينه پيشنهادي رئيس جمهور آمريکا براي وزارت امور خارجه اين کشور در نشست بررسي صلاحيت خود در کميته روابط خارجي مجلس سنا گفت: اگر نامزدي او از سوي مجلس سنا تاييد شود تقويت توافق هسته اي ايران را در اولويت دستور کار خود قرار خواهد داد.

گزينه پيشنهادي رئيس جمهور آمريکا براي وزارت امور خارجه اين کشور در نشست بررسي صلاحيت خود در کميته روابط خارجي مجلس سنا گفت اگر نامزدي او از سوي مجلس سنا تاييد شود تقويت توافق هسته اي ايران را در اولويت دستور کار خود قرار خواهد داد.

مايک پمپئو در پاسخ به پرسش سناتور بن کاردين، نماينده دموکرات مريلند در مجلس سنا مبني بر اينکه نظر شما درباره ي خروج يکجانبه ي آمريکا از توافق هسته اي با ايران چيست، گفت: « نمي توانم به اين پرسش پاسخ بدهم. مي خواهيم رويکرد خود را به اين موضوع تشريح کنم. من مي خواهم اين توافق را اصلاح کنم. هدفم اين است و فکر مي کنم به بهترين شکل منافع آمريکا را تامين مي کند.»

سناتور کاردين گفت توافق را نمي توان تغيير داد و ما داريم به مهلتي نزديک مي شويم که بايد اجراي توافق را تاييد کنيم. نظر شما چيست؟ آيا اگر نتوانيم اصلاحش کنيم بهتر است از توافقي که ايران به آن پايبند است خارج شويم يا بهتر است در توافق بمانيم؟ بله يا خير؟

پمپئو پاسخ داد: « با بله يا خير نمي توان به اين پرسش پاسخ داد زيرا فرضي است و ما هنوز به آن نقطه نرسيده ام. هنوز تقريبا يک ماه تا روزي که قرار است رئيس جمهور پايبندي ايران را تاييد کند فاصله داريم. تصور کنيد داريم به اصلاح توافق نزديک مي شويم، چيزي که رئيس جمهور از وزارت امور خارجه خواسته محقق شود. اگر به اين نتيجه برسيم که نمي توانيم اين توافق را اصلاح کنيم، اين نقص هاي جدي که شما خودتان مشخص کرده ايد، آنگاه رئيس جمهور بهترين مشاوره ها را از جمله از سوي من دريافت خواهد کرد و اگر هيچ شانسي براي اصلاح توافق نداشته باشيم من به رئيس جمهور پيشنهاد خواهم کرد که با هم پيمانان مان همکاري کنيم تا به نتيجه ي بهتري برسيم و توافق بهتري بدست بياوريم.»

سناتور جين شاهين، نماينده ي دموکرات نيوهمپشاير در مجلس سنا پرسيد آيا فکر مي کنيد روند بازرسي از پرونده ي تباني با روسيه که دارد به دست بازپرس ويژه، رابرت مولر انجام مي شود سحر و جادوست؟

پمپئو پاسخ داد: « نمي خواهم درباره ي هيچ يک از سه فرآيند بازرسي که در آن شرکت داشته ام اظهار نظر کنم.»

سناتور شاهين پرسيد براي من درک اين موضوع سخت است که چگونه وزير امور خارجه ي ما به روسيه سفر مي کند آنگاه به کنگره مي آيد و از چالش ها و تهديدهايي سخن مي گويد که روسيه براي دموکراسي ما به همراه دارد، در شرايطي که رئيس جمهور آمريکا مواضع متناقضي اتخاذ کرده است؟

پمپئو به اين پرسش پاسخ نداد.
نماينده ي دموکرات نيوهمپشاير پرسيد در ده سالي که در کنگره نماينده بوديد سخناني بيان کرده ايد که ضد مسلمانان توصيف شده است چگونه در جايگاه وزارت امور خارجه مي توانيد اين مواضع را به گونه اي اصلاح کنيد که نماينده ي ارزش هاي آمريکايي باشد و از حقوق بشر دفاع کنيد؟

پمپئو گفت اگر به پيشينه ي من نگاه کنيد نه تنها در 15 ماه گذشته بلکه هنگامي که صلاحيتم براي مديريت سازمان سيا بررسي مي شد اين پرسش ها را پاسخ دادم و در جايگاه مدير سازمان سيا همه ي کارکنان سازمان را جداي از نژاد و رنگ و هر چيزي ديگري محترم شمرده ام و ارزش قائل شده ام.

سناتور کريس کونز، نماينده ي دلاوير در مجلس سنا پرسيد اگر رئيس جمهور بازپرس ويژه رابرت مولر را برکنار کند آيا شما براي نشان دادن و تاکيد بر اين نکته که ما مردمي قانونمندار هستيم از مقام خود کناره گيري خواهيد کرد؟

پمپئو پاسخ داد خير، تلاش خواهم کرد به تعهدات خود عمل کنم زيرا هنگامي که ناآرامي داخلي بالا مي گيرد وظيفه ي ديپلمات ارشد بسيار سنگين تر خواهم بود. وزراي پيشين امور خارجه هم چنين کرده اند و براه خود ادامه داده اند.

نزديک به يک ماه تا مهلت زماني دوازدهم ماه مه که رئيس جمهور ترامپ قرار است يا آنچه را که او نقص هاي توافق هسته اي سال 2015 مي داند اصلاح کند و يا از آن خارج شود باقي مانده است.

پمپئو حمايت از اغتشاشگران را ترويج دموکراسي مي داند

مايک پمپئو نامزد وزارت خارجه آمريکا با تاکيد بر تغيير نظام اسلامي و حمايت از اغتشاشگران در ايران از آن به عنوان نوعي ترويج دموکراسي ياد کرد.

سناتور کین در جلسه استماع سنا از پمپئو پرسید: شما در سال ۲۰۱۶ نوشتید که کنگره باید اقدام کند تا رفتار ایران و در نهایت حکومت ایران را تغییر دهد. من فکر می‌کنم درباره موضوع ایران امروز بسیار صحبت شد. آیا شما فکر می‌کنید تغییر رژیم در کشور دیگر هدف سیاست خارجی پذیرفته شده در آمریکا است؟ اگر شما چنین کاری انجام می‌دهید می‌خواهم بدانم آیا تلاش‌های اولیه شما برای تغییر حکومت هیچ موفقیت‌هایی داشته است؟ همچنین به من توضیح دهید ما چگونه می‌توانیم از تغییر حکومت به عنوان سیاست خارجی بدون ترغیب دیگر کشور‌ها از جمله استفاده دشمنان ما از آن در جهت اهداف خود استقبال کنیم؟

پمپئو گفت: من تلاش می‌کنم به سه یا چهار سئوال پاسخ بدهم. درباره پرسش نخست نظرات خاصی وجود دارد. برخی می‌گویند این کار باید با استفاده از زور انجام شود و نبايد به صورت مسالمت آمیز انجام شود.

وي ادعا کرد: من باید درباره این حقیقت صحبت کنم که ما حکومت دینی داریم که (به گفته او) بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان است و ما تا حدی می‌توانیم وارد فعالیت‌هایی شويم که موجب آزادی مردم ایران خواهد شد. من به آنچه که این دولت در زمان وقوع تظاهرات در اوایل امسال (دي ماه) و شاید هم پاییز سال گذشته انجام داد، افتخار می‌کنم. من به شیوه‌ای که این دولت (ترامپ) پاسخ داد، افتخار می‌کنم. این دولت به شدت از ایرانی‌ها که خواهان تغییر حکومت ديني و همچنین صریحا خواهان تغییرات اقتصادی شده بودند حمایت کرد. این چیز‌هایی بود که من زمانی درباره این که سیاست آمریکا باید به چه چیزی دست یابد، صحبت می‌کردم، به آن فکر می‌کردم. این نوعی ترویج دموکراسی است و فکر می‌کنم این کاملا برای آمریکا مناسب است.

پمپئو طرفدار وضع تحريم بيشتر عليه روسيه و اصلاح توافقنامه هسته‌اي ايران است

خبرگزاري رويترز در گزارشي به قلم پاتريشيا زنگرله و لزلي راگتون از واشنگتن نوشت: مايک پمپئو گزينه ترامپ براي هدايت وزارت امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه ضمن اينکه قول داد در صورت نياز راهش را از دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا جدا کند (مواضع متفاوتي از ترامپ اتخاذ کند)، گفت مواضع سختي در برابر روسيه اتخاذ و تلاش خواهد کرد توافق هسته اي با ايران را اصلاح کند.

پمپئو که در حال حاضر رياست سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) را بر عهده دارد، تنش ها ميان واشنگتن و مسکو را ناشي از رفتار نامناسب روسيه دانست و گفت از تحريم هاي بيشتر آمريکا عليه روسيه حمايت مي کند.

پمپئو در جريان جلسه پنج ساعته استماع بررسي صلاحيت خود در کميته روابط خارجي سنا گفت «ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه هنوز پيام را به درستي دريافت نکرده است.

وي گفت حضور روسيه در اوکراين و ديگر کشورها بايد محدود شود؛ «ما بايد در هر منطقه اي و در هر جهتي روسيه را به عقب برانيم. ما بايد اطمينان پيدا کنيم ولاديمير پوتين در آنچه که هدف نهايي خود مي پندارد، موفق نشود.»

منتقدان از جمله برخي از جمهوري خواهان، ترامپ را به آسان گرفتن در برابر پوتين متهم کرده اند. ترامپ ضمن رد اين موضوع، در روزهاي اخير به شدت از حمايت روسيه از بشار اسد رئيس جمهور سوريه انتقاد کرده و در عين حال خواستار روابط بهتر با پوتين شده است.
شروع جلسه بررسي صلاحيت پمپئو با فريادهاي چندين معترض همراه شد که فرياد مي زدند «ما پمپئو را نمي خواهيم؛ ما خواهان جنگ بيشتر نيستيم. رئيس سيا ديپلمات نيست».

پمپئو براي انتخاب شدن به حمايت دمکرات ها نياز دارد چرا که رند پل سناتور جمهوري خواه مخالفت خود را با انتصاب او اعلام کرده است.
بر اساس قوانين سنا امکان راي گيري با حضور تمامي سناتورها با وجود مخالفت کميته روابط خارجي سنا را مي دهد هرچند چنين چيزي در مورد هيچ يک از وزراي امور خارجه آمريکا تاکنون رخ نداده است.

باب کورکر سناتور جمهوري خواه و رئيس کميته روابط خارجي سنا گفت اميدوار است راي گيري در مورد پمپئو تا پيش از بيست و سوم آوريل انجام شود.
رابرت منندز سناتور ارشد دمکرات ها در اين کميته گفت تصميم نهايي خود را پس از بررسي شهادت نامه و پاسخ هاي پمپئو به سئوالات کتبي اعلام خواهد کرد.

منندز گفت شواهد کافي دال بر استقلال عمل پمپئو مشاهده نکرده است.
پمپئو: طرفدار تغيير رژيم در کره‌شمالي نبوده و نيستم

خبرگزاري رويترز در گزارشي به قلم ديويد برون‌اِستورم و پاتريشا زنگرله از واشنگتن نوشت:

مايک پمپئو رئيس اداره اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) و گزينه دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي تصدي سمت وزير امور خارجه اين کشور روز پنجشنبه گفت کره شمالي تا زماني که قدم هايي برگشت ناپذير براي کنار گذاشتن تسليحات هسته اي خود برندارد نبايد انتظار داشته باشد از گفتگوها با آمريکا منتفع شود.

پمپئو در جلسه استماع بررسي صلاحيتش در مجلس سنا در پاسخ به اين سوال که آيا معتقد است کره شمالي به تعطيلي برنامه هسته اي خود موافقت خواهد کرد يا خير، گفت تحليل تاريخي در رابطه با اين موضوع خوشبينانه نيست.

وي در عين حال تاکيد کرد آمريکا و ديگر کشورها در گفتگوهاي پيشين با کره خيلي زود تحريم ها را عليه پيونگ يانگ لغو کردند.
پمپئو گفت «قصد دولت و رئيس جمهور اين است اين بار چنين کاري نکند تا اطمينان پيدا کنيم قبل از اينکه به آنها پاداش بدهيم، به نتايجي هميشگي و غيرقابل بازگشت رسيده باشيم و اميدواريم به چنين چيزي برسيم. اين فهرست بلند بالايي از انتظارات است اما اميدوارم دونالد ترامپ بتواند از طريق يک ديپلماسي منطقي به آن دست يابد.»

ترامپ اعلام کرده است قصد دارد در ماه مه يا اوايل ژوئن با کيم جونگ اون رهبر کره شمالي ديدار کند و اميدوار است اين گفتگو بتواند به پايان دادن هميشگي به برنامه هسته اي کره شمالي منجر شود که واشنگتن آن را مهمترين تهديد امنيتي عليه خود مي داند.

ترامپ روز پنجشنبه گفت مقدمات نشست وي با کيم در حال آماده سازي است و آمريکا با احترام زيادي وارد اين گفتگو مي شود.
ترامپ همچنين از چين به خاطر تلاش براي حل و فصل بحران مربوط به سلاح هاي هسته اي کره شمالي با توانايي هدف قرار دادن خاک آمريکا قدرداني کرد و گفت «آنها (چيني ها) در کمک به ما براي حل و فصل اين موضوع فوق العاده بوده اند. مقدمات نشست من و کيم جونگ اون در حال آماده سازي است. من فکر مي کنم اين نشست فوق العاده خواهد بود.»

ترامپ همچنين گفت مذاکرات تجاري ميان واشنگتن و پکن به خوبي به پيش مي رود که با اظهارنظرهاي مقام هاي چيني از زمان تصميم ترامپ براي وضع تعرفه بر ميلياردها دلار از کالاهاي چيني وارداتي به آمريکا، مغايرت دارد؛
رئيس جمهور آمريکا گفت «ما به خوبي به پيش مي رويم و فکر مي کنم به نتايجي عالي مي رسيم. خلاص شدن از دست سلاح هاي هسته اي براي آنها و براي همه خيلي خوب است.»
پمپئو گفت اميدوار است نشست ترامپ و کيم بتواند به ايجاد يک مسير ديپلماتيک به منظور حل مناقشات ميان دو کشور منجر شود ولي در عين حال افزود کسي نبايد به اين توهم گرفتار شود که مي توان در اين نشست به توافقي جامع دست يافت.
وي نگراني ها از اينکه اقدام دولت آمريکا براي اصلاح توافق هسته اي با ايران ممکن است دستيابي به توافق هسته اي را با کره شمالي دشوارتر کند، رد کرد.
پمپئو مدعي شد، رهبر کره شمالي به منافع خود از جمله اقتصاد کشورش و بقاي رژيم حاکم بر آن و نه توافق هاي تاريخي نگاه خواهد کرد.
پمپئو تاکيد کرد هدف نشست کيم و ترامپ ترغيب کره شمالي به برداشتن قدم هايي مثبت است. وي گفت در شرايط نياز، هيچ گزينه اي از جمله گزينه نظامي را در قبال کره شمالي از روي ميز بر نمي دارد.

پمپئو در عين حال تاکيد کرد موافق تغيير رژيم در کره شمالي نيست و هيچگاه نيز نبوده است.
کره شمالي سال گذشته پمپئو را به تلاش براي پيشبرد سياست تغيير رژيم متهم کرد.
پيونگ يانگ همچنين در ماه مه، سيا و سازمان اطلاعات کره جنوبي را به تلاش نافرجام براي ترور کيم در جريان يک رژه نظامي متهم کرد.

جان بولتون مشاور جديد امنيت ملي ترامپ روز پنجشنبه به صورت جداگانه با چونگ اوي يونگ رئيس شوراي امنيت ملي کره جنوبي ديدار کرد. يونگ ماه گذشته سرپرستي هيئتي را در سفر به کره شمالي بر عهده داشت که با کيم جونگ اون ديدار کرد.

بولتون که ماه گذشته به اين سمت انتخاب شد، بر خلاف پمپئو در گذشته خواستار تغيير رژيم در کره شمالي شده بود و به همين علت از سوي پيونگ يانگ براي حضور در مذاکرات دو و چندجانبه رد شده است.
جيمز ماتيس وزير دفاع آمريکا نيز در يک جلسه استماع ديگر کنگره گفت هدف، دستيابي به راه حلي ديپلماتيک براي بحران کره شمالي است.
ماتيس در کميته نيروهاي مسلح مجلس سنا گفت «همه به شکلي خوش بينانه اميدوار هستيم در مسيري درست به سوي خلع سلاح در شبه جزيره کره قرار داشته باشيم.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
    4 1
    از حرفهایش معلومه که قصد خروج از برجام را ندارند. فقط کاری میکنند که ایران نتواند از مزایای برجام استفاده کنه ودر عین حال خارج هم نمیشوند. در همین چند روز گذشته دیدم که وقتی از وزارت خارجه یا پنتاگون درباره توییت های ترامپ درباره حمله به سوریه سوال میشه، پاسخی ندارند. به نظرم فلسفه رییس جمهور شدن ترامپ اینه که از دهن گشاد و بی سوادی اش استفاده و بحران درست کنند و بعد عقلای دولت بهره لازم را برای مذاکره ببرند. فلسفه آوردن بولتون هم همینه.بولتون آدم وراجی است و در شوهایی که در فاکس نیوز داره این را نشان داده. خاخام شلدون ادلسون علنا گفته اگه وارد دولتش نکنید به جمهوریخواهان دیگه پول نمیدم. خوب میدانید که تفکر خاخامی با حرف مفت زدن و وراجی پیش میرود