تسنیم نوشت: بارش بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب باران که در فاصله زمانی ۴۸ ساعت کم سابقه است، موجب رشد حدود ۶ میلیمتری بارش های کشور شد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، در فاصله زمانی عصر (ساعت 18:30) روز 22 فروردین تا عصر (ساعت 18:30) روز 24 فروردین ماه بیش از 10 میلیارد مترمکعب از آسمان ایران باران بارید.

این میزان بارش که در فاصله زمانی 48 ساعت کم سابقه است، موجب رشد حدود 6 میلیمتری بارش های کشور شد.

از ابتدای سال آبی جاری تا عصر روز 22 فروردین ماه در مجموع 170 میلیارد و 571 میلیون مترمکعب بارش در ایران داشتیم که با بارش های دو روز اخیر، این رقم به 181 میلیارد و 118 میلیون مترمکعب رسید.

آیا بارش‌ها به وضعیت مناسب رسید؟

با وجود افزایش بیش از 10 میلیارد مترمکعبی حجم بارش های سال آبی جاری و رسیدن به رقم 181.118 میلیارد مترمکعب، هنوز فاصله بسیاری با شرایط نرمال و حتی سال گذشته داریم.

در مدت مشابه سال آبی گذشته (ابتدای مهر 95 تا عصر روز 24 فروردین 96) حجم بارش ها در ایران 339 میلیارد و 998 میلیون مترمکعب بود. این میزان نشان می دهد که بارش های سال آبی جاری (181.118 میلیارد مترمکعب) بیش از 46 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

ادامه ناپایداری‌های جوی در کشور/ ارتفاعات ۱۰ استان کشور سفید پوش می‌شود

احد وظیفه درباره وضعیت جوی سه روز آینده کشور اظهار کرد: سامانه بارشی که در روزهای گذشته وارد کشورمان شده در هفته جاری نیز بخشهایی از نقاط مختلف را در برمی‌گیرد.

او گفت: بیشتر فعالیت این سامانه بارشی در اواخر وقت شنبه و روز یکشنبه در نیمه شمالی کشور به صورت رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و در نقاط مستعد به صورت تگرگ خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: در نیمه جنوبی کشور نیز در برخی ساعات بارش‌ها به صورت رگبار پدید می‌آید؛ طی همین مدت در ارتفاعات البرز مرکزی نیز در برخی ساعات احتمال بارش برف وجود دارد.

وظیفه توضیح داد: طی روز دوشنبه نیز بارش باران با شدت بیشتری علاوه بر نیمه شمالی کشور بخشهایی از شمال غرب، جنوب غرب، مرکز و شرق را در برمی‌گیرد و پیامد آن رگبار باران و رعدوبرق خواهد بود.

او ادامه داد: طی روزهای آتی احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیلها و رودخانه‌ها در برخی نقاط کشور وجود دارد که باید دقت لازم در این خصوص صورت گیرد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور گفت: طی امروز شنبه بارش‌ها غالباً در آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، شمال کردستان، غرب همدان، شرق خراسان شمالی، خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی به‌وقوع می‌پیوندد.

وظیفه گفت: روز یکشنبه نیز بارش‌ها در جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، مرکزی، شمال لرستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، غرب سمنان و برخی نقاط استانهای شرق تهران، قم، سیستان و بلوچستان و ارتفاعات کرمان ایجاد می‌شود؛ در همین مدت بارش برف در ارتفاعات البرز، در جنوب استانهای اردبیل مازندران، شمال سمنان، شمال تهران، جنوب گلستان، برخی مناطق سردسیر چهار محال بختیاری رخ می‌دهد.

او گفت: طی روز دوشنبه نیز رگبار و رعدوبرق و وزش باد در جنوب کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، ایلام، لرستان، کهکیلویه وبویراحمد، چهارمحال بختیاری، غرب و شمال اصفهان و بوشهر ایجاد می‌شود؛ ضمناً احتمال بارش برف در ارتفاعات البرز در استانهای گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، قزوین البرز، تهران و سمنان وجود دارد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور توصیه کرد: مردم از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیلها خودداری و شرایط جوی حاکم در منطقه مربوط را مورد توجه قرار دهند.

به گفته وظیفه، مسافران باید با مشاهده سیلاب در مسیرهای عبوری از ورود با خودرو به درون سیلاب خودداری کنند زیرا غالبا به سبب گل آلود بودن عمق سیلاب مشخص نیست.

او ادامه داد: در روزهای یکشنبه و دوشنبه بارش برف در ارتفاعات البرز در مسیرهای ارتباطی شمال و جنوب این رشته کوه بین استانهای اردبیل، زنجان، رشت، قزوین، مازندران، تهران، سمنان، مازندرا ن، گلستان و خراسان شمالی و خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود که به همین علت احتمال لغزندگی و اختلال در حمل و نقل در جاده‌ها و گردنه‌های کوهستانی نواحی ذکر شده وجود دارد.

وظیفه بندرعباس با 34 درجه بالای صفر را گرمترین و اردبیل با یک درجه بالای صفر را سردترین نقاط کشور دانست و گفت: دمای هوای تهران امروز در گرمترین لحظات به 21 درجه بالای صفر رسید که در ساعات آتی شاهد بارش باران در پایتخت خواهیم بود.

 

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =