ایرنا نوشت: نماینده سوریه در سازمان ملل متحد بر حق دفاع از تجاوز کشورش تاکید کرد و گفت: مبارزه با تروریست های مورد حمایت آمریکا، انگلیس و فرانسه را ادامه خواهیم داد و در برابر تجاوز می ایستیم.

بشار الجعفری روز شنبه به وقت محلی در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست روسیه و در پی حمله نظامی غیرقانونی و یکجانبه آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: ما با نظر دبیرکل سازمان ملل موافقیم که جنگ سرد بازگشته است. آمریکا به گونه ای عمل می کند که یا به حرف ما گوش می دهید و یا به شما حمله می کنیم. دروغ فقط یک بار به درد می خورد، وقتی دروغ تکرار می شود،‌آن هم فقط از طرف یک نفر، همه می فهمند که این فرد دروغگوست.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد ادامه داد: همکار فرانسوی ما گفت که این حمله از طرف جامعه بین المللی بوده است. شما از کدام جامعه بین المللی حرف می زنید؟ آنکه موجود است و یا آنکه شما برای خود ساخته اید؟ آیا دولت شما از این سازمان و یا از جامعه بین الملل اجازه ای گرفت که به کشور من حمله کند؟

الجعفری اضافه کرد: همکاران آمریکایی و انگلیسی می گویند به خاطر تولید سلاح های شیمیایی در کشور من حمله کرده اند. اگر آنها فکر می کردند که این سایت هایی که مورد حمله واقع شده اند برای تولید سلاح شیمیایی بوده اند چرا این اطلاعات را به سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی ندادند؟

وی با بیان این که این کشورها قبل از این حمله جلوی رسیدن گروه تحقیقات این سازمان را گرفتند، اظهار کرد: امروز بعد از حمله، آنها را به دمشق فرستادند. البته دولت من با این گروه کاملا همکاری خواهد کرد که ماموریت خود را به صورت کامل انجام دهد. سفیر سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ساختمانی که شما به آن حمله کردید در سال گذشته دو بار بازرسی شده بود و سند رسمی وجود دارد که سوریه هیچ فعالیت شیمیایی در این سایت ها نداشته است. این گزارش در این سازمان ثبت شده است که می گوید هیچ فعالیت شیمیایی در این سایت ها نبوده است. این اتهامات در مورد تولید سلاح شیمیایی از کجا می آید؟

الجعفری تصریح کرد: سفیر آمریکا می گوید که حرف زدن در مورد این موضوع دیروز تمام شد. اگر تمام شد پس ما امروز در اینجا چه می کنیم؟ ما اینجا هستیم که درباره حقایق صحبت کنیم و واضح است که مکالمه تمام نشده است.

وی گفت: این سه کشور باید بدانند که بعد از هشت سال حمله تروریستی به کشور من که از طرف این سه کشور حمایت می شوند ما را سست نخواهد کرد و ما به مبارزه با تروریست های شما ادامه خواهیم داد. ما قول داده ایم که جلوی تجاوز بایستیم و خواهیم ایستاد.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد با بیان این که سوریه و دوستانش به خوبی می توانند جلوی تجاوز به کشور من بایستند، تاکید کرد: اما می خواهم از شورای امنیت بخواهم که منشور سازمان ملل را به این سه کشور یادآوری کند. نقش این شورا حفاظت از صلح بین الملل است نه تهدید آن.

الجعفری ادامه داد: آمریکا، انگلیس و فرانسه امروز علیه کشور سوریه تجاوز کردند و 110 موشک به دمشق واطراف آن شلیک کردند. سوریه حق خود برای دفاع از کشور را محفوظ نگه می دارد و با این تجاوز مقابله خواهد کرد.

وی اضافه کرد: برخی از این موشک های مدرن و زیبا و باهوش در هوا زده شدند و برخی متاسفانه به هدف خوردند.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد گفت: حمله دوما ساختگی بود و تجاوز این کشورها به سوریه پیامی برای گروه های تروریستی داشت که به ترور و حمله ادامه دهند. ما با فرستادن ۱۴۶ نامه تلاش کردیم توجه شما را به این تروریست ها جلب کنیم.

الجعفری افزود: در جریان حمله دوما، دولت سوریه از سازمان ملل خواست سریعا به دوما گروه تحقیق بفرستد اما این سه کشور مایل نیستند شفافیتی در این موضوع ایجاد شود. آنها می خواهند دروغ هایشان برملا نشود.

وی ادامه داد: این حمله فقط حمله به سوریه نبود. این حمله به شورای امنیت، ‌قوانین بین الملل و منشور سازمان ملل بود. من به شما سه کشور می گویم که شماها دروغگو و منافق هستید. شما کافی است به آفریقا، سوریه و یوگوسلاوی نگاهی بکنید؛ همگی نشان می دهند که شما آنچه می گویید انجام نمی دهید.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: سوریه از این حرکت قطر مشمئز شده است که اجازه داد این حمله از خاک و تاسیسات آنها انجام شود. هیچ دلیل قانونی برای حمله به سوریه وجود ندارد و هیچ مدرکی نیست که سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

آمریکا به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه )، صبح امروز به بهانه حمله شیمیایی در دومای سوریه دمشق پایتخت سوریه را هدف حمله موشکی و هوایی قرارداد.

تروریست های سوری مدعی شده اند که شهر دومای سوریه شامگاه شنبه (18 فروردین ماه)، هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و ‏در جریان آن 75 نفر کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند‎.

دولت سوریه، داشتن هرگونه دخالتی را در این حمله شیمیایی رد کرده و سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد هم ‏استفاده از سلاح شیمیایی را روش کثیف تروریست ها برای جلب توجه دانسته است‎.‎‏

بدنبال این حمله ادعایی شیمیایی، وزارت خارجه سوریه دعوت ‌نامه‌ای رسمی برای سازمان منع تسلیحات شیمیایی فرستاده و از این سازمان درخواست کرده بود که تیم تحقیقاتی خود را به دوما بفرستد تا در آنجا در باره استفاده از سلاح شیمیایی تحقیق کنند.

دمشق در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت، تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده بود و تاکنون هیچ مدرکی دال بر نقض تعهدات دمشق ارائه نشده است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =