متأسفانه هنوز شیوع ناهنجاری‌های مادرزادی در کشور ما بالاست و باید اقدامات قابل توجهی برای گسترش مراکز تشخیصی و اقدامات پیشگیرانه در کشور انجام شود.

خبرگزاری فارس نوشت:

 یک فوق تخصص جراحی اطفال گفت: شیوع لب شکری و شکاف کام نوزادان در ایران بسیار بالاست و علاوه بر عوامل ژنتیک، عوامل شیمیایی مانند استعمال سیگار و لوازم آرایشی در دوران بارداری زنان نیز از عوامل بروز این ناهنجاری‌های مادرزادی می‌شود.

صلاح الدین دلشاد، مدیر عامل موسسه حمایت از کودکان با ناهنجاری‌های مادرزادی(محکم) افزود: لب شکری، شکاف کام و ناهنجاری منینگوسل(ناهنجاری دستگاه عصبی و نخاعی مادزادی) شایعترین ناهنجاری‌های مادرزادی در کشور هستند. وی ادامه داد: بسیاری از این ناهنجاری‌ها با آزمایش مایع آمونیاکی توسط زنان فوق تخصص بیماری‌های جنین تا قبل از 4 ماهگی در هفته‌های 12 تا 16 ماهگی بارداری یا انجام سونوگرافی در هفته‌های 22 تا 33 بارداری قابل تشخیص است. 

وی ادامه داد: متأسفانه هنوز شیوع ناهنجاری‌های مادرزادی در کشور ما بالاست و باید اقدامات قابل توجهی برای گسترش مراکز تشخیصی و اقدامات پیشگیرانه در کشور انجام شود.

وی افزود: عوامل شیمیایی مانند مصرف سیگار و استفاده از لوازم آرایشی زنان در ماه‌های اول بارداری و نیز مصرف الکل از مهمترین عوامل ابتلای جنین به عارضه لب شکری و شکاف کام است که در کنار عوامل ژنتیک مطرح است.

دلشاد اضافه کرد: مهمترین اقدام برای پیشگیری از این ناهنجاری‌ها مراجعه به پزشک قبل از ازدواج و بارداری و شروع به مصرف قرص‌های اسید فولیک از چند ماه قبل از بارداری و انجام آزمایش‌های تشخیصی برای مادرانی است که به علت زمینه خانوادگی یا عوامل ژنتیکی و محیطی بیشتر در معرض این ناهنجاری‌ها برای نوزادانشان هستند. وی گفت: متأسفانه برخی مادران با وجود تأکید پزشکان برای مصرف قرص اسید فولیک قبل و حین بارداری این قرص‌ها را به صورت مرتبط مصرف نمی‌کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 77026

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =