برخی از کاربران خبرآنلاین معتقدند که «سیاستی که دولت برای ارز در پیش گرفته، به شرط مقاومت در آینده تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس بخشنامه بانک مرکزی، علاوه بر دستگیری دلالان ارز و معامله‌گران غیرمجاز، محدودیت برای برخی فعالیت صرافان غیرقانونی و صرافانی که به‌رغم داشتن مجوز، قانون را به درستی رعایت نمی‌کردند، نیز در دستور کار قرار گرفت.

در حال حاضر خرید و فروش اسکناس ارزی محدودیت‌های خاصی دارد و ساماندهی بازار ارز، بر اساس اعلام بانک مرکزی ادامه دارد. اما نکته‌ای که در حال حاضر مطرح است، این‌که کدام اقدام در هفته‌های اخیر سبب شد بازار ارز اندکی آرام شود؟ یکی از کاربران خبرآنلاین در یک نظرسنجی این خصوص نوشت: «جیب خالی مردم باعث آرامش شد.»

«حسام» نیز عنوان کرد: «ممنوعیت خرید و فروش و عدم تحویل ارز به صرافی‌ها و فعالیت زیرزمینی دلال‌ها، آرام شدن بازار نیست، پاک کردن صورت مساله است.»

«حمید» هم نوشت: «بازار الان ارز منو یاد اوایل سهمیه‌بندی بنزین انداخته که بنزین کارتی شده بود و هرکی کارت نداشت، بنزین آزاد هم توزیع نمی‌شد و باید میرفت در به در دنبال بنزین پیش وانت‌ها و تاکسی‌ها با قیمت‌های بالا. الانم دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست، ازادشم نیست، چون جرمه، ولی هرکی لازم داره، با قیمت فضایی باید بخره. واقعیت اینه دلار تک نرخی نیست.»

کاربر دیگری متذکر شد: «به نظرم شدت عمل دولت در ورود قاطعانه به بازار ارز و قطع دست مافیای آن به همراه متوقف کردن جریان ساری و جاری تزریق بی‌جهت روزانه ارز به همراه یافتن حتی مقطعی یک عدد به‌عنوان نرخ واحد، از جمله اقدامات مناسب بوده که البته بقیه ماجرای آن مثل صرافی‌های غیرمجاز، شرکت‌ها و نهادهای پولدار خریدار و برهم زننده ارز و... مانده است که دولت با جدیت باید به آن ورود کند تا دوباره مبتلا نشویم.»

یکی از کاربران خبرآنلاین نیز نوشت: «آرامش زمانی به بازار برمی‌گردد كه ارزی به بازار تزریق شود؛ وگرنه این چند روز كاهش التهاب ناشی از انتظار اقدامات آینده بود كه وعده داده شده بود، نه تاثیر اقدامات. چند روز انتظار كشیدن كه چه می‌شود، بعد دوباره رشد قیمت در صورت عدم تزریق ارز شروع می‌شود.»

کاربر دیگری تاکید کرد: «كمی آرام شده است. فقط چرا با دلالان ارز در خیابان‌ها كه ارز را به‌صورت اسكناس و با قیمت بالا به مردم می‌فروشند، برخورد نمی‌شود؟»

کاربر دیگری تصریح کرد: «آرامشی وجود نداره. موقعی که ما نتوانیم تو مملکت 200 دلار تهیه کنیم و خبری از ارز 4200 تومانی نیست، واقعا این ارامشه؟»

یکی دیگر از کاربران تاکید کرد: «سیاست‌ها خوب است، ولی محدودیت‌ها بعضا منطقی نیست. به‌عنوان مثال دانشجویانی كه دانشگاه‌شان مورد تایید وزارت علوم یا بهداشت نیست، باید ارز مورد نیاز برای شهریه و مخارج زندگی‌شان را از كجا و با چه نرخی تهیه كنند؟»

کاربری نیز نوشت: «محدود کردن صرافی‌ها و این‌که ارز فقط براساس نیاز اختصاص می‌یابد، اقدام مثبتی است. کار بسیار خوب دیگر، عدم تزریق دلار به بازار بود؛ چراکه لوپ باطل افزایش قیمت را به دنبال می‌داشت. تمام کسبه، حتی بقال سر کوچه هم دنبال خرید دلار شده بود، حتی به اندازه 100 دلار تا از قافله خریداران دلار عقب نماند و فرضا در یک بازه 5 تا 6 ماهه خزانه خالی می‌شد.»

«محمود» عنوان کرد: «کی گفته بازار ارز آرام شده؟ آتش زیر خاکستره. فقط ارز مبادله‌ای رسیده به ۴۲۰۰ تومان.» 

یکی از کاربران نیز خاطرنشان کرد: «به‌نظر من سیاستی كه دولت برای ارز در پیش گرفته، به شرط مقاومت در آینده تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. اگر واقعا ارز مورد نیاز واردكننده به راحتی تامین شود و بانك‌ها با مقررات دست و پا گیر مانع نشوند. سیاست پرداخت ارز صادركننده به بانك تصمیم اشتباهی است كه قبلا تجربه شده، ولی در حال حاضر چاره‌ای نیست. باید میلیون‌ها دلاری كه در دست مردم است به سیستم بانكی برگردد و البته پول‌هایی كه از مملكت خارج شده نیز همین‌طور. بعد از سه ماه بانك مركزی باید ارز با نرخ مصوب خود را به صرافی‌ها ارائه دهد تا كسانی كه واردات و یا صادرات ندارند هم بتوانند مشكلات خود را برطرف كنند. بنابراین اگر با دید خوشبینانه به این مساله نگاه كنیم و نیت دولت واقعا همین باشه، سیاست خوبی است.»

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CH ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    1 0
    چرا لینک نظرسنجی را نذاشتین.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    6 2
    اگه مردم عجله نکنن به ثبات هم میرسه منتها ایرانیها از دوره اون خدانیامرز یاد گرفتن که دلار میتونه یه شبه چند برابر بشه و بانک مرکزی هم میتونه بزنه زیر قولش و به جای دلار مردم بهشون معادل قیمت دولتی ریال بده. ولی روحانی مثل اونا نیست. امیدوارم بخیر بگذره
  • بی نام IT ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    6 0
    چرا انقدر اصرار روی نرخ دلار دارید سایر ارزها هم باید دنباله روی دلار باشند نه اینکه دلار را بنویسند ۴۲۰۰ ولی یورو را بنویسند ۶۸۰۰