کارشناسان از آب شدن یخچالهای طبیعی و خشکسالیهای طولانی مدت به دلیل گرمای قابل توجه سال 2010 اظهار نگرانی کردند.

 

به گزارش مهر:

 دنیا در حال سپری کردن گرمترین سالهای خود است و بر اساس اعلام موسسه ملی اقیانوسی و جوی آمریکا قسمتهای وسیعی از کانادا، آفریقا، اروپا و آسیای شرقی با گرمای بی‌سابقه ‌ای روبرو شده است.

 ارقام منتشر شده توسط این موسسه نشان دهنده این است که از میان آماری که از سال 1880 تا به امروز ضبط شده سال 2010 گرمترین سالها شناخته شده است. به طوری که 6 ماهه اول سال 2010 از 6 ماهه اول سال 1998 به مراتب گرمتر بوده است. ماه June  سال 2010 در رده 304 امین ماه متوالی در قرن بیستم است که دمای ترکیبی سطح و خاک زمین به طور حیرت انگیزی بالا رفته است.

 رئیس مطالعات اقلیمی این موسسه گفت: بالا رفتن دمای جهانی ممکن است موجب خشکسالیهای جدی و آسیب زدن به بازدهی محصولات در مناطق مختلف دنیا شود.

 در همین حال 19 منطقه در پایتخت روسیه وضعیت اضطراری اعلام کردند و این در حالیست که دمای این مناطق به 37 درجه رسید.

 سخنران روسیه در این زمینه گفت: در 130 سال گذشته این کشور با اینگونه خشکسالی مواجه نشده است. به گفته‌ مقامات روسیه تقریبا 25 میلیون هکتار از محصولات زراعی در مناطق مرکزی و اروپایی روسیه به علت خشکسالی تخریب شده است.

 بر اساس گزارش الجزیره، در بریتانیا نیز از سال 1929 تا کنون، امسال خشکترین سال است. استفاده از شلنگ آب نیز در قسمت شمالغربی انگلیس برای مصارف شخصی ممنوع شده است. در برلین هم استفاده از استخرهای شخصی به دلیل اینکه حجم زیادی از آب را به هدر می‌دهند ممنوع شد. در عوض پیشنهاد شده برای فرار از گرما شهروندان از استخرهای عمومی استفاده کنند. 

آب شدن یخچالهای طبیعی موجب نگرانی زیادی شده به طوری که به گفته کارشناسان در ماه June یخ دریای آرکتیک بدلیل آب شدن به بارکترین حالت خود رسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 77206

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =