خبرگزاری صداوسیما نوشت: روزنامه «عربی-21» نزدیک به قطر جزئیات تکان دهنده ای را از تعامل و برخورد مقامات سعودی با عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن فاش کرد.

پايگاه اينترنتي روزنامه «عربي-21» نوشت، منابع آگاه يمني نزديک به محافل رسمي جزئيات تکان دهنده اي را از شيوه و چگونگي رفتار و برخورد «بسيار بد» مقامات سعودي در حق مقامات يمني و در راس آن ها عبد ربه منصور هادي رئيس جمهور ( مستعفي ) فاش کردند.

اين منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود به «عربي-21» گفتند: « مقامات سعودي در طول سه سال گذشته ، اغلب از شيوه هاي توهين آميزي در رفتار و برخورد با منصور هادي و ديگر مقامات يمني نزديک به وي استفاده کرده اند.»

اين منابع افزودند سعودي ها به تعامل و رفتار نامناسب و ناپسند با مقامات يمني ( فراري) حاضر در عربستان ادامه مي دهند و اين برخوردهاي نامناسب بعضا به صورت توهين هاي مستقيم و بعضا به طور غير مستقيم است و هيچ توجهي به موقعيت و جايگاه منصور هادي به عنوان رئيس جمهور يمن نمي کنند.

به گفته اين منابع، منصور هادي بين چکش «ممنوعيت بازگشت به شهر عدن در جنوب يمن» و سندان « شيوه هاي غير مودبانه و توهين آميز مقامات سعودي مسئول رسيدگي به بحران يمن» گير افتاده است.

گفته مي شود منصور هادي آوريل سال 2017 درخواست مي کند تا با سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان ديدار کند ولي اين درخواست پذيرفته نمي شود. منصور هادي بر ديدار با پادشاه سعودي اصرار و پافشاري مي کند. در قبال اين اصرار يک افسر سعودي برگه اي را نزد منصور هادي مي آورد تا آن را امضا کند ولي وي امضاي آن را به ديدار با پادشاه سعودي مشروط مي کند که اين شرط وي پذيرفته مي شود.

منابع آگاه تاکيد کردند برگه اي که رئيس جمهور ( مستعفي ) يمن امضا کرد شامل مواردي از جمله تشکيل کميته سه جانبه به رياست يمن و عضويت امارات و عربستان براي مشارکت در اداره امور و مديريت اوضاع در يمن بود. پس از آن که روابط منصور هادي با امارات به تيرگي گراييد، وي براي ديدار مد نظر به محل اقامت پادشاه سعودي برده شد. به منصور هادي گفته شد اين ديدار تنها پنج دقيقه و صرفا براي عکس گرفتن خواهد بود و بيشتر از اين سقف زماني نمي تواند با پادشاه بماند زيرا بسيار گرفتار و پر مشغله است.

رئيس جمهور ( مستعفي ) يمن نيز با سقف زماني تعيين شده موافقت کرد ولي وقتي حضور پادشاه در يک مکان تفريحي مخصوص دربار سعودي رسيد درباره مسايل مختلفي گفتگو کرد و وي را در جريان تحولات قرار داد و اين ديدار حدود 55 دقيقه طول کشيد.

منابع آگاه يمني افزودند پس از آن که ديدار منصور هادي با پادشاه سعودي پايان يافت وي ( منصور هادي ) به اتاقي که در حوزه و محدوده محل اقامت پادشاه سعودي بود منتقل شد و به مدت 24 ساعت بدون هيچ زيرانداز يا رو اندازي به همراه عبدالله العليمي مدير دفترش در آن جا بود. در اين مکان نگه داشته شدند تا شب فرا رسيد و هر دو روي يک کاناپه اي که در محل بود خوابيدند ولي هيچ رو اندازي در اختيار نداشتند.

به گفته منابع آگاه، منصور هادي از ميزان توجه به وي و اعزام مسئولان خرد سعودي براي گفتگو با او به جاي ديدار با مقامات بلندپايه سعودي مانند پادشاه، وليعهد و جانشين وليعهد به شدت اعتراض کرد. گفته مي شود نوع تعامل سعودي ها با منصور هادي دلالت دارد بر اين که پرونده مربوط به اين کشور به مسئولان با رتبه وزير يا پايين تر از وزير واگذار شده است.

همه اين اتفاقات باعث شد که عيدالعزيز جباري معاون نخست وزير يمن مارس گذشته از سران سعودي بخواهد با منصور هادي و ديگر مقامات يمني با احترام رفتار کنند.

جباري در مصاحبه تلويزيوني گفت: « ما توهين حوثي ها را نمي پذيريم و ممکن نيست توهين از سوي هر کسي ديگري را در هر شرايطي که باشد بپذيريم.»

منابع آگاه تاکيد کردند دولت ( مستعفي ) منصور هادي احساس مي کند همکاري با ( به اصطلاح ) ائتلاف عربي سخت تر شده است. عربستان که بحران يمن را در اولويت قرار نمي دهد و براي جلوگيري از خطر از بين رفتن اين ائتلاف بر اثر اقدامات يکجانبه اماراتي ها هيچ تلاشي نمي کند. امارات در طول سه سال گذشته اقدام به تاسيس تشکيلات نظامي و امنيتي موازي کرده است و رياض ، ابوظبي را براي توقف اقدامات يکجانبه در يمن و بازگشت به مسير حمايت از دولت اين کشور تحت فشار قرار نمي دهد.

دولت منصور هادي احساس نااميدي کرد زماني که فهميد عربستان نيز در مسير سياست هاي امارات در مخالفت با دولت منصور هادي حرکت مي کند.

برخي منابع نزديک به محافل رسمي در دولت ( مستعفي ) يمن فاش کردند توهين هاي غير مستقيمي نيز به منصور هادي مي شود از جمله اين که همه دستورهاي رياست جمهوري ( يمن ) براي تسهيل و مديريت امور اين کشور ناديده گرفته مي شود و حتي بعضا برخي از مسئولان سعودي که جايگاه بالايي ندارند به طور مستقيم با منصور هادي و دستورات وي مخالفت مي کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 773673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =