استافیلوکوس، ‌نوعی باکتری کروی- خوشه‌ای است که دائم در حال جهش ژنتیکی است و بعد از هر جهش،‌ نسبت به آنتی‌بیوتیک قبلی مقاوم می‌شود. دانشمندان تصمیم گرفته‌اند با الگوریتم این جهش‌ها را پیش‌بینی کنند

بهنوش خرم‌روز: وقتی با یک رقیب شطرنج بازی می‌کنید، پیش‌بینی حرکات بعدی او،‌ شما را به موفقیت می‌رساند. خب، ‌ظاهرا دانشمندان مجبور شده‌اند به شیوه بازی شطرنج با یک باکتری که نسبت به داروها مقاومت نشان می‌دهد برخورد نمایند.

بروی دونالد هم استاد علوم رایانه و هم متخصص زیست‌شیمی است. گروه وی در دانشگاه دوک،‌ برای پیش‌بینی حرکت بعدی باکتری استافیلوکوس که مقاوم به متیسیلین است و به اختصار  MRSA  خوانده می‌شود، در حال حاضر از یک الگوریتم رایانه‌ای استفاده می‌کنند.  

بر اساس گزارش پاپ‌ساینس، این باکتری دائم در حال جهش است و از این طریق، بخش‌های فعال آنزیم خود را تغییر می‌دهد،‌ یعنی درست همان چیزی که آنتی‌بیوتیک‌ها باید در پی آن باشند. بنابراین هر بار آنتی‌بیوتیک جدیدی برای مقابله با این ویروس لازم خواهد بود و آنتی‌بیوتیک‌های قبلی بی‌اثر می‌شوند.

الگوریتم جدید،  K* (کی- استار) نامیده می شود و قرار است همین تغییرات را پیشاپیش پیش‌بینی کند تا بر همین اساس، ‌آنتی‌بیوتیک‌های جدید ساخته شوند. همچنین محققین گروه دونالد دارند تلاش می‌کنند که با استفاده از این الگوریتم،‌ بتوانند سرطان را تشخیص بدهند و همچنین آنزیم‌هایی را طراحی کنند که کارامدی آنتی‌بیوتیک‌ها را بالا ببرد.   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 77368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =