ایرنا نوشت: رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر برجام را توافقی معیوب دانست و برای دستیابی به توافقنامه ای که او آن را واقعی خواند، اعلام آمادگی کرد.

دونالد ترامپ روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با محمدو بوهاری همتای نیجریه ای خود در خصوص توافقنامه هسته ای ایران گفت برجام دارای نواقصی است و ایران در هفت سال آینده آزاد خواهد بود تسلیحات هسته ای تولید کند و این پذیرفتنی نیست.
این اظهارات ترامپ در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است به دنبال ساخت بمب اتمی نبوده و نخواهد بود. در این رابطه فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هم صادر شده است.

علاوه بر آن، مایک پمپئو وزیر جدید خارجه دولت ترامپ هم در نشست بررسی صلاحیت وی در کمیته روابط خارجی آمریکا تصریح کرد که ایران چه پیش از برجام و چه پس از آن در مسیر دستیابی به این سلاح نبوده است.
وی با اشاره به آزمایش های موشکی ایران اظهار کرد: من نخواهم گفت در خصوص برجام چه تصمیمی می گیرم، خیلی ها فکر می کنند، می دانند چه تصمیمی خواهم گرفت ولی فکر نمی کنم این طور باشد؛ به هر حال تا قبل از 12 ماه مه امسال، این تصمیم را خواهم گرفت.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه این توافقنامه مورد قبول عده زیادی نبوده است، اضافه کرد تصمیم من به این معنا نیست که ما برای دستیابی به یک توافقنامه واقعی مذاکره نخواهیم کرد.

ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگاران که خروج آمریکا از برجام را باعث ارسال پیام منفی به کره شمالی دانستند، تصریح کرد من فکر می کنم بر عکس، این اقدام پیام درستی به کره شمالی ارسال خواهد داشت.

قرار است رئیس جمهوری آمریکا در 12 ماه مه تصمیم خود را درباره برجام اعلام کند. او در ماه ژانویه اعلام کرد که دیگر اسقاط تحریم ها را تمدید نخواهد کرد مگر این که این توافق بین المللی امضا شود.

اروپا، روسیه و چین از برجام حمایت کرده اند و جمهوری اسلامی ایران هم تاکید کرده است که هیچ محدودیتی را فراتر از این توافقنامه نخواهد پذیرفت.

ایران با تاکید بر این که گزینه های مختلفی را برای تصمیم ترامپ درباره برجام در اختیار دارد، اعلام کرده است که اقدام جمهوری اسلامی ایران و واکنش جامعه بین المللی به حرکت آمریکا، برای کاخ سفید ناخوشایند خواهد بود.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 773730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =