چراغ نقاره خانه کرمان با صدای موسیقی اقوام روشن شد

ایسنا نوشت: یازدهمین جشنواره موسیقی ملی نواحی با افتتاح نقاره خانه بازار کرمان بعد از سال‌ها تعطیلی و تقدیر از نقاره‌نواز ٩٢ ساله رسما شروع به کار کرد.

فواد توحیدی، دبیر پژوهشی یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در مراسم افتتاح این جشنواره درباره نقاره نوازی توضیح داد: «نوبت‌نوازی ریشه در آیین میتراییسم دارد. در گذشته برای طلوع، غروب خورشید، ایجاد هیجان در رزم و پس از ورود اسلام به ایران برای اعلان وقت نماز و اعلان اخبار استفاده می‌شده است.»

او با اشاره به ریشه‌دار بودن نقاره نوازی در کرمان، گفت: «نقاره‌نوازی در کرمان ریشه کهن دارد و قدیمی‌ترین جای که این ساز در ایران به صدا درآمده در امامزاده شهداد کرمان است. علی کریم شجاعی و پسرانش هنوز نوبت‌نوازی می کنند. طلوع خورشید، هنگام اذان و ماه رمضان هنوز نقاره می‌زنند؛ چون در امام‌زاده نواخته می‌شد، به آن طبل امام‌زاده می گویند و جنبه مقدس دارد.»

توحیدی با اشاره به مسگری در کرمان اظهار کرد: «بازار کرمان صدا کم دارد. مسئولان اعلام کردند صدای مسگران کرمان باعث آلودگی صوتی می شود و با این استدلال مسگری کرمان را نابود کردند.»

دبیر پژوهشی این جشنواره با اشاره به نحوه نواختن طبل در بازار بیان کرد: «نواختن طبل اول نشان‌دهنده جمع کردن بساط و طبل دوم خارج شدن کاسبان از بازار و طبل سوم به معنای ورود پاسبان‌ها به بازار بوده است.»

وی درباره انواع طبل و نقاره توضیح داد: «در کرمان دو نوع نقاره بدنه مسی و سفالی داریم. طبل بدنه مسی در شهرهای شهداد، شهر بابک و سیرچ و طبل بدنه سفالی در سیرجان و بافق کاربرد دارد. امیدوارم با بازگشایی نقاره خانه در بازار کرمان نوبت نوازی در این شهر ادامه پیدا کند.»

محمدرضا علیزاده، مدیرکل ارشاد کرمان نیز در این مراسم بیان کرد: «این روزها کرمان شاهد برگزاری رویدادهای بزرگی در عرصه فرهنگ است و صبح امروز شاهد بازگشایی نمایشگاه آثار تونی گرک، هنرمند آلمانی-انگلیسی در موزه علی‌اکبرخان صنعتی بودیم و در حال حاضر نیز شاهد افتتاح یازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی کشور هستیم.»

او با بیان اینکه همچنین شاهد افتتاح نقاره خان بازار کرمان هستیم، ابراز امیدواری کرد: «بعد از افتتاح این بنا شاهد اجرا و نوبت‌خوانی پیوسته در بازار کرمان باشیم.»

مدیرکل ارشاد کرمان درباره جایگاه موسیقی نواحی اظهار کرد: «جایگاه موسیقی نواحی برخاسته از فرهنگ این مرز و بوم است و تلاش کردیم این جشنواره در طی سه سال اخیر و یازده دوره به بهترین نحو برگزار شود. حفظ و احیای موسیقی اقوام کشور و استان کرمان که در این جشنواره جان تازه‌ای گرفته، یکی از اهداف ماست.»

علیزاده با اشاره به ایجاد فضای بانشاط در کرمان به عنوان هدف دیگر جشنواره، گفت: «این جشنواره از ١١ تا ١٤ اردیبهشت ماه همزمان در شهر کرمان و یازده شهرستان این استان نیز برگزار می‌شود. امیدواریم با برگزاری این جشنواره و تداوم آن در جهت معرفی استان کرمان در کشور و دنیا استفاده کنیم و این استان را با ظرفیت هنری و فرهنگی که دارد، معرفی کنیم.»

مسئولان استانی کرمان در مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره ملی موسیقی اقوام که عصر روز سه‌شنبه، ١١ اردیبهشت ماه در مجموعه بازار کرمان برگزار شد، از استاد علی کریم شجاعی، نقاره‌نواز ٩٢ ساله که ٧٠ سال است این کار را انجام می‌دهد، تقدیر کردند.

یازدهمین جشنواره ملی موسیقی اقوام از ١١ تا ١٤ اردیبهشت ماه در استان کرمان در حال برگزاری است.

57244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 773953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =