۰ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
تصاویر | مقامات عراق در روز سرنوشت چه گفتند؟

مقامات سیاسی عراق رای خود را به صندوق انداختند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شخصیت‌های مختلف عراقی بعد از انداختن رای خود به صندوق سخنان مختلفی را بیان کردند، در این راستا نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، آماده برچیدن صفحه گذشته و باز کردن صفحه جدید با دولت بغداد است. العبادی نیز گفت: این انتخابات مهم است و آینده کشور را تعیین می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق پس از اینکه رای خود را در انتخابات پارلمانی در صندوق رای انداخت،‌ گفت: امروز روز مهم و تاریخی برای همه ملت عراق و کردستان است. هیچ جناحی بدون ائتلاف‌ها نمی‌تواند دولت آتی عراق را تشکیل دهد و من معتقد هستم روند سیاسی در این کشور بدون مشارکت کردها در دولت آتی موفقیتی در پی نخواهد داشت.

وی بر ضرورت وجود ثبات سیاسی در عراق تاکید کرد و گفت: امیدواریم برای حل همه مشکلات در آینده از سال‌های گذشته درس عبرت بگیریم. مشکلات ما با بغداد بر سر پست و منصب نیست بلکه بر سر اجرای ماده ۱۴۰ و توزیع واردات به شکل عادلانه است.

بارزانی گفت: اگر می‌خواهیم موفق عمل کنیم باید متحد شویم. ما آماده بستن صفحه گذشته و آغاز صفحه جدید با دولت مرکزی هستیم.

وی در ادامه افزود: پس از نگارش قانون اساسی تصور می‌کردیم که مرحله جدیدی در عراق آغاز خواهد شد اما هنوز این امر روی نداده است.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: پیام من به ملت کردستان این است که در این انتخابات شرکت کنند،‌ ما نباید این فرصت را از دست بدهیم.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق بعد از انداختن رأی خود به صندوق گفت: این انتخابات مهم است و آینده ما را تعیین خواهد کرد.

حیدر العبادی افزود، همه باید به طور گسترده در انتخابات حضور یابند.

وی تاکید کرد: میزان رأی‌گیری افراد خاص میزان خوبی بود و برخی خلل در مراکز انتخاباتی نیروهای امنیتی وجود داشت و امیدواریم بخشی از آن امروز حل شود.

العبادی گفت: رأی عراقی‌های خارج این پیام را داد که تمامی عراقی‌ها در مساله مشارکت در انتخابات متحد هستند.

نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهوری عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون بعد از شرکت در انتخابات تاکید کرد:  مقاصد واقعی برای بازی با انتخابات وجود دارند و ما از کمیسیون انتخابات می‌خواهیم این موضوع را پیگیری کند.

مالکی به رسانه‌ها گفت: انتخابات عراق را به مرحله جدید می‌برد و آن یک واجب شرعی و اخلاقی است و باید به سند شرفی که سازمان ملل مطرح کرده پایبند بود.

معاون رئیس‌جمهوری عراق تصریح کرد: تلاش‌هایی برای تقلب در انتخابات از طریق اعمال فشار بر رای دهندگان وجود دارد و کمیسیون باید برای توقف این مساله وارد عمل شود.

مالکی ادامه داد: بازی با انتخابات امری خطرناک است که روند سیاسی را تغییر می‌دهد.

سلیم جبوری،‌ رئیس پارلمان عراق نیز بعد از انداختن رای خود به صندوق تاکید کرد: کمیسیون انتخابات باید بی‌طرف باشد و از نظر ما تشکیل دولت در اسرع وقت بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: کمیسیون انتخابات تلاش گسترده‌ای در مرحله گذشته داشته و امروز نیاز به آن است که رای‌دهندگان بدون هیچ مشکلی در مراکز اخذ رای حاضر شوند.

الجبوری ادامه داد: مرحله آینده نیاز به تلاش مشترک دارد و مساله مهم در روند انتخابات این است که آن زمینه ساز مرحله مهم دیگر تحت عنوان تفاهمات بین گروه‌های سیاسی است و باید دولت هر چه سریع‌تر تشکیل شود.

عمار حکیم رئیس ائتلاف الحکمة نیز امروز شنبه به سومریه نیوز گفت: هر گونه تقلب در انتخابات محکوم است و باید به اراده ملت تکیه کرد.

وی افزود: ما از کمیسیون انتخابات می‌خواهیم به دقت اطلاعات درباره اعمال فشار بر رای‌دهندگان را بررسی کند چراکه اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه برخی رای‌دهندگان را مجبور کرده‌اند شخصیت‌های خاصی را انتخاب کنند.

حکیم ادامه داد: باید به اراده ملت رجوع شود و آنها حق انتخاب نمایندگانشان را در پارلمان دارند.

تصاویر از رویترز

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =