سارق زنجیره‌ای کتاب‌های عتیقه از کتابخانه‌های مشهور بریتانیا برای سه سال و نیم به زندان افتاد.

به گزارش خبرآنلاین، روز سه‌شنبه دادگاه جنایی ساوت‌لند شهر لندن ویلیام ژاک، سارق زنجیره‌ای کتاب‌های عتیقه‌ای که بالغ بر 64 هزار دلار ارزش داشتند را به زندان محکوم کرد.

ژاک که فارغ‌التحصیل دنشگاه کمبریج است با نامی جعلی به کتابخانه لیندلی انجمن سلطنتی باغبانی وارد می‌شد، این کتابخانه به واسطه مجموعه کتاب‌های رشته باغبانی‌اش شهرت دارد. ژاک کتاب‌ها را زیر ژاکت پشمی‌اش پنهان و از کتابخانه خارج می‌کرد.

کارکنان این کتابخانه با توجه به این نکته که او همیشه ژاکتی یکسان می‌پوشد و هرگز کتابی را به امانت نمی‌گیرد به او مشکوک شدند.

در میان کتاب‌هایی که این سارق زنجیره‌ای به سرقت برده است می‌توان به مجموعه نایاب 13 جلدی «Nouvelle Iconographies des Camellias » نوشته آمبروز ورشافلت، نویسنده بلژیکی قرن نوزدهم اشاره کرد.

ژاک41 ساله در سال 2002 لقب «توم رایدر» را به دلیل سرقت کتاب‌هایی به ارزش یک میلیون و 600 هزار دلار از کتابخانه بریتانیا، کتابخانه دانشگاه کمبریج و کتابخانه لندن به دست آورد. این لقب از نام بازی Tomb Raider به معنی مهاجم مقبره با شخصیت مرکزی لارا کرافت، باستان‌شناس بریتانیایی گرفته شده است.

در پرونده سال 2002 این سارق بیش از 500 کتاب به سرقت برده و در حراجی‌ها آنها را به فروش رسانده بود. او به مدت 4 سال برای این پرونده به زندان افتاد.

روز سه‌شنبه قاضی مایکل هولاند اذعان کرد ژاک فهرستی از کتاب‌هایی که «ارزش فروش داشتند» را تهیه و سپس اقدام به سرقت می‌کرد تا بتواند کتاب‌ها را به بالاترین قیمت به فروش برساند.

هولاند پیش از اعلام حکم دادگاه گفت:«تاثیر جرم شما تحلیل بردن و نابود کردن میراث فرهنگی است که در این کتابخانه‌ها نگهداری می‌شدند و موجب شده است دسترسی افرادی که واقعا به این رشته علاقه دارند به این کتاب‌های ارزشمند دشوار شود زیرا کتابخانه‌ها مجبور هستند برای جلوگیری از چنین سرقت‌هایی اقدامات و راه‌حل‌های پرهزینه و ناراحت‌کننده را در برنامه خود قرار دهند.»

ژاک که غرور، طمع و وسوسه پول او را به انجام این سرقت‌ها تحریک کرده است به کتابخانه‌های بریتانیا شبیخون زده است و مجموعه‌های آنها را ناقص کرده و همچنین برای از بین بردن رد کتاب‌ها به برخی از آنها صدمه وارد کرده است.

سی‌بی‌سی نیوز / 20 ژوئیه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 77642

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =