۴۰ درصد جمعیت شهری خوزستان در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند

ایسنا نوشت: مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از سکونت ۴۰ درصد از جمعیت شهری در سکونتگاه‌های غیر رسمی خبر داد و گفت: از مساحت کل استان نزدیک به ۱۳ هزار و ۴۱۷ هکتار نیازمند بازآفرینی بوده که بیشترین حجم آن نیز مربوط به شهر اهواز خواهد بود.

عباس پورسلان با اشاره به حضور خود و استاندار خوزستان در چهل و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری به تشریح گزارش دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف استان پرداخت و اظهار کرد: استان خوزستان با جمعیتی بالغ بر ۴.۷ میلیون نفر و مساحتی برابر با ۶۴۰۱۹ کیلومتر مربع به عنوان پنجمین استان به لحاظ جمعیتی و دهمین از لحاظ مساحت شناخته شده و همچنین در مجموع دارای ۱۳۵۲ کیلومتر مرز مشترک به صورت خشکی، آبی و دریایی با کشورهای همسایه نیز است.

وی با بیان این‌که این استان از نظر وسعت سکونتگاه‌های غیررسمی دارای رتبه دوم در کشور است، افزود: طبق مطالعات انجام‌گرفته خوزستان در بخش سرانه آموزشی دارای رتبه ۲۰، سرانه فضای سبز عمومی شهر رتبه ۱۲، سرانه درمانی و تعداد بیمارستان رتبه ۵، سرانه کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان رتبه ۴، سرانه اماکن ورزشی رتبه ۴، سرانه فرهنگی و تعداد کتابخانه‌های عمومی رتبه ۳، مسکن ناپایدار (اسکلت نا ایمن) رتبه ۷ و نرخ هدررفت فیزیکی آب شرب شهری دارای رتبه دوم در کل کشور است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در خصوص ظرفیت‌ها و چالش‌های طبیعی در سه بخش کشاورزی، واحدهای کشت و صنعت در خوزستان نیز بیان کرد: احداث واحدهای کشت‌وصنعت نیشکر گرچه سبب افزایش سطوح زیر کشت در سطح استان خوزستان شده‌اند، اما از سویی دیگر باید بگوییم که طی دو دهه اخیر بخش قابل توجهی از اراضی شمال و جنوب شهرستان اهواز با مساحتی بالغ بر ۱۰۰ هزار هکتار به طرح‌های توسعه نیشکر اختصاص یافته ، این در حالی است که بخش قابل توجهی از اراضی مذکور مورد استفاده اهالی بومی ساکن منطقه بوده و بعد از تملک اراضی آن‌ها توسط سازمان‌های مربوطه، این افراد ناچار به مهاجرت شده‌اند.

پورسلان با اشاره به این‌که که عدم وجود برنامه مشخص جهت سکونت مجدد این بخش از جمعیت، مشکلاتی را برای سایر نقاط شهری پیرامون به دنبال داشته است، تصریح کرد: با وجود آنکه بیش از یک سوم آب‌های جاری کشور در خوزستان جریان داشته و اجرای طرح‌های صنعتی بزرگ مقیاس را در سطح استان ممکن کرده است اما متأسفانه کیفیت آب شرب و مصرفی مردم در وضعیت نامناسبی قرار دارد و سواحل این رودخانه‌ها در محدوده بافت‌های فرسوده شهری عموما به دلیل مسائل حقوقی بین شهرداری‌ها و وزارت نیرو بلاتکلیف مانده و اقدامات بهسازی و عمرانی روی آن‌ها انجام نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با بیان این‌که بخش قابل توجهی از استخراج نفت و گاز کشور در استان خوزستان اتفاق می‌افتد، گفت: رها کردن شهرهای نفتخیز به حال خود با پایان یافتن بهره‌برداری از ذخایر زیرزمینی سبب شده است تا شهرهایی شامل آغاجاری، هفتکل و مسجدسلیمان با خلاء عملکرد اقتصادی روبه‌رو شوند و به مرور زمان به سمت میرایی حرکت کنند؛ جمعیت این شهرها با مهاجرت از شهر، بخشی از ساکنین سکونتگاه‌های غیررسمی بویژه در شهرهای بزرگ را تشکیل می‌دهند.

وی اظهار کرد: بخش قابل توجهی از عرصه‌های شهری به حرایم قانونی تاسیسات و خطوط انتقال اختصاص یافته که کمتر مورد حفاظت قرار می‌گیرد از اینرو بستر مناسبی را برای رشد سکونتگاه‌های غیر رسمی فراهم کرده است.

پورسلان از سکونت ۴۰ درصد از جمعیت شهری خوزستان در سکونتگاه‌های غیررسمی خبر داد و گفت: از مساحت کل استان نزدیک به ۱۳ هزار و ۴۱۷ هکتار نیازمند بازآفرینی بوده که بیشترین حجم آن نیز مربوط به شهر اهواز خواهد بود.

وی، بیان کرد: ۹ شهر استان شامل اهواز، مسجدسلیمان، ماهشهر، آبادان، ایذه، شوش، شوشتر، سوسنگرد و بهبهان بیش از ۸۰ درصد بافت‌های نابسامان میانی خوزستان را به خود اختصاص داده‌اند. سکونت ۸۵۰ هزار نفر از جمعیت استان در سکونتگاه‌های غیر رسمی شناسایی‌شده در حالی رخ داده که این جمعیت بیشتر از جمعیت ۵ استان ایلام، خراسان شمالی و جنوبی، سمنان و کهگیلویه و بویر احمد در خوزستان به شمار می‌روند.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در خصوص فعالیت‌های انجام گرفته از سوی ستاد بازآفرینی شهری در استان اظهار کرد: تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه امور ترویجی، اجتماعی و فرهنگی، عمرانی، امور اقتصادی و اشتغال انجام شده که لیست همگی، موجود و قابل مشاهده خواهد بود.

پورسلان بیان کرد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با هماهنگی ستاد بازآفرینی استان نسبت به اجرای برنامه‌های مصوب بازآفرینی برای شهرهای اهواز، مسجدسلیمان، آغاجاری، هفتکل و دشت آزادگان اقدام کرده و اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دبیر ستاد موظف به تهیه برنامه بازآفرینی این شهرها به قید فوریت است.

پورسلان اظهار کرد: تملک، مرمت و بهسازی سالانه حداقل ۲ اثر تاریخی در استان به منظور حفظ هویت شهری، جذب گردشگر و ارتقاء حس تعلق به محلات هدف توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی ایران  و بروزرسانی و تهیه طرح بازآفرینی برای محدوده بافت ناکارآمد شهری ۲۹ شهر استان و تهیه سند بازآفرینی برای ۴۷ شهر باقی مانده که محدوده آن‌ها تعیین نشده است، با مشارکت وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی باید انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان درخصوص ارائه درخواست‌ها و پیشنهادات استان در زمینه بازآفرینی شهری بیان کرد: راه‌اندازی حداقل ۱۰ دفتر توسعه محله‌ای و اجرای ۱۰ پروژه محرک توسعه در محلات هدف بازآفرینی شهری استان، اجرای فوری شبکه ریلی شهرهای جدید رامین و شیرین‌شهر، از طریق توسعه راه‌آهن، تهیه برنامه پیش‌نگری و پیشگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی استان، اجرای برنامه‌های مصوب بازآفرینی برای شهر ماهشهر در چارچوب طرح بازآفرینی و اجرای برنامه‌های مصوب بازآفرینی برای شهرهای ایذه، باغملک و دهدز و شوشتر از جمله آن‌ها به شمار می‌رود. 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =