۰ نفر
۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

ایسنا به نقل از گیزمگ نوشت: محققان موسسه فناوری کارلسروهه آلمان موفق به ساخت نمونه اولیه یک حسگر الکترونیکی بویایی شده‌اند که می‌تواند با توسعه بیشتر، در گوشی‌های هوشمند تعبیه شود.

مهم است که ما بتوانیم بوهایی مانند سوختن سیم‌کشی الکتریکی یا مواد خوراکی خراب را تشخیص دهیم. بنابراین اگر یک "بینی الکترونیکی" ارزان‌قیمت وجود داشت که در تشخیص این بوها حتی از ما هم بهتر بود و به ما هشدار می‌داد، بسیار خوب بود.

اکنون این "بینی الکترونیکی" چیزی تحت عنوان پروژه "smelldect" است که در موسسه فناوری کارلسروهه آلمان توسط مهندسان این موسسه توسعه یافته است.

نمونه اولیه این دستگاه تنها چند سانتی‌متر اندازه دارد و شامل یک تراشه حسگر متصل به حسگرهای چندگانه است. هر یک از این حسگرها به نوبه خود از یک مجموعه از نانوسیم‌های اکسید قلع ساخته شده است که دارای مقاومت الکتریکی بسیار بالا هستند.

با این حال، هنگام استفاده از دستگاه، این مقاومت به طور موقت توسط تابش سیم‌ها با استفاده از یک چراغ فرابنفش که در محفظه حسگر ساخته شده است، کاهش می‌یابد. هنگامی که مولکول‌های هوابرد که بو را تشکیل می‌دهند، بر روی نانوسیم‌ها قرار می‌گیرند، مقاومت بیشتر کاهش می‌یابد.

با توجه به میزان خاص کاهش مقاومت در حسگرهای خاص، دستگاه قادر به ایجاد یک الگو برای بو خواهد بود. سپس آن الگو را با بوهای مختلف که قبلا در آن برنامه‌ریزی شده است، مقایسه می‌کند و در عرض چند ثانیه بو را می‌شناسد و به کاربر اعلام می‌کند.

محققان این موسسه در حال حاضر در حال کار بر روی تجاری‌سازی این فناوری هستند و در واقع قبلا همکاری خود را با شرکای تجاری آغاز کرده است.

دکتر "مارتین سامر"سرپرست این پروژه می‌گوید: در آینده، ممکن است بینی الکترونیکی در همه دستگاه‌های الکتریکی به منظور جلوگیری از آتش‌سوزی سیم‌کشی گنجانده شود و یا می‌توان آن را در گوشی‌های هوشمند تعبیه کرد. در این صورت، همه کاربران هنگام خرید، یک "بینی" بسیار حساس به همراه خواهند داشت.

دیگر سیستمهای بویایی الکترونیکی هم در حال حاضر در حال توسعه هستند که شامل مواردی هستند که برای تشخیص قربانیان فجایع طبیعی، بیماری‌ها و گازهای عصبی و نشت گاز شهری طراحی شده‌اند.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 780378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =