۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۵

فرامرز بادرامپور

طراحی صحنه سریال یوسف پیامبر نقطه عطفی در ساخت دکور بود. ویژگی‌های تصویری و بصری دکور این سریال تاریخی به گونه‌ای بود که خواسته‌های کارگردان را به مخاطب القا می‌کرد. شاید بخشی از طراحی آن، دقیق و مطابق با تاریخ نبوده باشد اما با محدودیت‌هایی که در کار وجود دارد، طراحی صحنه به شکل مناسبی انجام شد. طراحی دکور کار بسیار گرانی است اما هزینه‌هایی که برای ساخت این دکور صرف شده، کاملاً متناسب با کار بوده است. ما خیلی عادت به ساخت دکور نداریم، در حالی که بهتر است حتی اگر قصه، قصه روز باشد، دکور آن ساخته شود ولی چون کمتر به طراحی صحنه پرداخته‌ایم شاید هنوز عادت نکرده‌ایم که چنین مخارجی را برای دکور هزینه کنیم. اما دکور این سریال تأثیر مثبتی روی مخاطبان گذاشته است و مردم ارتباط خوبی با آن برقرار کرده‌اند و این همان هدف تلویزیون است. اما در مورد طراحی لباس سریال، می‌توان انتقادی به آن داشت چراکه مطابق با اسناد نبوده است. البته یکی از دلایل بارز این نقص، مسئله حجاب و پخش در کشور ماست. در چنین شرایطی طراح نمی‌تواند در طراحی لباس مطابق اسناد و مدارک موجود عمل کند.

مصر کشور گرم و مرطوبی است و لباس‌هایی که در آنجا استفاده می‌شده، اکثراً بدن نما و بالاتنه مردان برهنه بوده است. اما نمی‌توان چنین لباس‌هایی را طراحی و استفاده کرد و وقتی لباس‌ها پوشیده طراحی شوند ممکن است به لباس‌های کشور و یا منطقه دیگری شباهت پیدا کنند. اتفاقاتی از این دست، تقصیر طراح نیست. طراح صحنه و لباس با توجه به تمام محدودیت‌هایی که در پخش وجود دارد، توانسته اثر را به مستندات موجود، نزدیک و شبیه کند. ارزیابی من از طراحی صحنه و لباس این سریال به طور کلی مثبت است.

کد خبر 7806

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =