ایسنا نوشت: سازمان یونیسف در گزارشی اعلام کرد حدود نیمی از کودکان افغانستانی به دلیل درگیری‌ها، فقر، ازدواج کودکان و تبعیض علیه دختران از تحصیل محروم هستند و این تعداد برای اولین بار از سال ۲۰۰۱ افزایش یافته است.

گسترش خشونت‌ها و حملات، بسیاری از مدارس را در افغانستان به تعطیلی کشانده و دستاوردهای شکننده در زمینه تحصیل دختران را در کشوری که میلیون‌ها نفر هرگز پا به مدارس نمی‌گذارند، تحت تاثیر قرار داده است.

میرویس بلخی، وزیر آموزش و پرورش افغانستان اعلام کرد: حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار کودک هفت تا ۱۷ ساله (۴۴ درصد از این کودکان) از تحصیل محروم هستند که دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از آنان را دختران ( ۶۰ درصد از دختران) تشکیل می‌دهند.

او بدون اشاره به نقش داعش و طالبان در این امر و با بیان این که دلایل بسیاری از جمله ازدواج کودکان، کمبود معلمان زن و زیرساخت‌های ضعیف کشور برای محرومیت تحصیلی کودکان وجود دارد، گفت: آموزش کودکان مهم‌ترین عامل پیشرفت در تمامی جوامع انسانی و مهم‌ترین ابزار در مبارزه با جنگ، فقر و بیکاری است.

داعش و طالبان به شدت مخالف آموزش و تحصیل دختران هستند و مدارس بسیاری را به تعطیلی کشانده‌اند.

گروه‌های مددکاری در این کشور با اشاره به این که در برخی از ولایت‌های افغانستان آمار محرومیت تحصیلی دختران به ۸۵ درصد نیز می‌رسد، اعلام کردند: تنها در ماه آوریل سال جاری نیروهای تروریستی دو مدرسه را به آتش کشیده‌اند و خشونت‌های گسترده آنان به تعطیلی صدها مدارس خصوصی منجر شده است.

گزارش یونیسف نیز در این زمینه به خطر مورد سوءاستفاده و بهره برداری قرار گرفتن و به اجبار به سربازی گرفته شدن کودکان محروم از تحصیل اشاره می‌کند.

به گزارش رویترز، روز یکشنبه در مزارشریف - مرکز ولایت شمالی بلخ - یک دانش آموز دختر به دلیل اقدام به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه توسط نیروهای تروریستی در مدرسه کشته شد و ۲۰ دانش آموز دیگر مجروح شدند این در حالیست که سال جاری در افغانستان سال «آموزش» نامیده شده است.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =