۰ نفر
۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴

رسانه‌های خبری اروپا می‌گویند رئیس جمهوری ایالات متحده در اجلاس جی۷ در انزوا قرار گرفت.

زهره نوروزپور: با آغاز اولین روز اجلاس جی۷ (گروه کشورهای صنعتی جهان) رسانه های خبری اروپا در گزارش های خود خبر از انزوای ترامپ داده اند. در برخی خبرها آمده است که دونالد ترامپ قصد دارد اجلاس را ترک کند. این اولین اجلاس پس از خروچ آمریکا از برجام است، برخی معتقدند که انزوای ترامپ مربوط به برجام و درخواست ناشیانه او از کشورهای صنعتی بوده است اما در این میان افزایش تعرفه های اقتصادی خصوصا آلمینیوم بی تاثیر نبوده است.

به گزارش خبرآنلاین، اختلاف‌ها و شکاف‌ها میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و سایر رهبران کشورهای صنعتی در اولین روز نشست گروه هفت به طور فاحشی پدیدار شده است. به طوری که پیشرفتی در مذاکرات میان طرفین که برای دهه‌ها متحد نزدیک بوده‌اند، حاصل نشد. محور اصلی رهبران گروه هفت بحث تعرفه‌ها بود که آمریکا اخیرا یکجانبه وضع کرده است.

شماری از طرف‌های شرکت‌کننده گفته‌اند احتمال دارد در بیانیه پایانی، این هفت کشور بر سر بازبینی روابط تجاری خود توافق کنند.مقام‌های فرانسه گفته‌اند آمریکا حاضر شده برای حل مناقشه بر سر تعرفه‌ها، وارد مذاکره شود.

در این باره بی بی سی گزارش داده است: ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا آمادگی خود را برای سفر به واشنگتن و دیدار با مقام‌های آمریکایی برای ارزیابی تفاوت‌های میان طرفین اعلام کرده است.

درخواست ترامپ که با واکنش منفی روبه رو شد/ حمله تند مک کین به ترامپ
در همین حال دونالد ترامپ در آستانه نشست سران گروه ۷ خواهان بازگشت روسیه به این گروه شد. درخواستی که با واکنش تند رهبران کشورهای صنعتی و حتی در داخل آمریکا شد.

همچنین جان مک کین سناتور جمهوری خواه از ایالات آریزونا و شمار دیگری از سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات ضمن انتقاد از رئیس جمهور آمریکا به خاطر پیشنهاد دعوت از روشی برای بازگشت به جی7 این اقدام را مغایر با واقع گرایی اصولی و راهی مطمئن برای تضعیف رهبری آمریکا در جهان دانستند.

مک کین در بیانیه خود گفت: رئیس جمهور آمریکا به طورتوجیه ناپذیری به دشمنانمان عزت، احترام و تفاوتی را که باید برای متحدان نزدیکمان قائل باشیم، نشان داده است.  وی در ادامه گفت: کشورهایی که ارزش های متشرک با ما دارند و سال هاست که در کنار ما از خود گذشتگی کرده اند مورد تحقیر و اهانت قرار می گیرند . این با واقع گرایی اصولی در تناقض است و یک راه مطمئن برای تضعیف رهبری آمریکا در جهان محسوب می شود.

عضویت روسیه در گروه ۸ کشور صنعتی در سال ۲۰۱۴ و پس از آن که شبه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد، به حالت تعلیق در آمد.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است اعضای اتحادیه اروپا که در گروه ۷ عضویت دارند با بازگشت روسیه مخالف هستند.

دونالد ترامپ با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم دیدار کرده است. آنها گفته‌اند برای حل اختلافات فیمابین تلاش می‌کنند.

جیمز رابینز، خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید شروع این نشست بد بوده و ممکن است در پایان نشست، بیانیه معمول که همه کشورهای عضو باید در مورد آن توافق داشته باشند، صادر نشود.

خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید آمریکا به جز مساله تعرفه‌ها و روسیه با سایر کشورها بر سر توافق هسته‌ای با ایران، تغییرات اقلیمی و فلسطین اختلاف نظر دارد.

مرکل گفته است بهتر است اختلافات و تفاوت‌های میان کشورها آشکارا اعلام شود تا به اشتباه، احساس وحدت از این نشست و دیدارها حاصل نشود. او گفته است صداقت بهتر از تظاهر به خوب بودن اوضاع است.

به گفته تحلیلگران، ترامپ در این نشست بدون شک در انزوا قرار گرفته است.

قرار است رئیس‌جمهوری آمریکا نشست گروه هفت را پیش از پایان رسمی آن ترک کند. قرار است او به سنگاپور برود تا برای دیدار تاریخی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی آماده شود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در ادامه گفت که کشورهای اروپایی «یک صدا» با پیوستن دوباره روسیه به این گروه مخالفند. وی تاکید کرد تا زمانی که «پیشرفت قابل ملاحظه‌ای» در بحران اوکراین اتفاق نیفتد بازگشت روسیه به گروه ۷ میسر نیست.

اما ترامپ روز جمعه با اعلام اینکه روسیه باید در میز مذاکرات گروه ۷ شرکت داشته باشد جنجالی به راه انداخت.

ترامپ به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: چرا باید بدون روسیه‌ نشستی داشته باشیم؟ من پیشنهاد می‌دهم و این مساله به تمامی اعضای گروه ۷ بستگی دارد اما روسیه باید در این نشست حضور داشته باشد و عضوی از این گروه باشد. چه دوست داشته باشید چه دوست نه و حتی اگر از نظر سیاسی درست نباشد اما ما جهانی داریم که باید آن را اداره کنیم.

دو تن دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه فورا پس از منتشر شدن این اظهارات ترامپ از وی انتقاد کردند.

بن سیس، سناتور جمهوری‌خواه این اقدام را "ضعیف" توصیف کرد و گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوست ما نیست و رفیق ترامپ نیز محسوب نمی‌شود. او یک "گردن کلفت" است که با استفاده از اقدامات تهاجمی به سبک جماهیر شوروی قصد دارد جنگ سایه‌ای را علیه آمریکا به راه اندازد و رهبری ما باید درست همانند آن عمل کند.

جف فلیک، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا و عضو کمیته روابط خارجی سنا نیز در توئیتی گفت: نه، روسیه نباید به گروه ۷ بازگردد.

رهبران دموکرات نیز فورا از این بیانیه ترامپ انتقاد کردند.

چارلز شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا گفت: دونالد ترامپ سیاست خارجه ما را به یک "جوک بین‌المللی" تبدیل کرده و بدون هیچ دلیلی بیشترین خطا را به کشور ما وارد می‌کند.

توافقات
رهبران گروه ۷ در پیش‌نویس پایانی اجلاس در کانادا در زمینه تبادل اطلاعات شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی به توافق رسیدند.

بیانیه نهایی این نشست قرار است امروز منتشر  شود اما آنطور که رسانه‌ها گزارش می‌دهند کشورهای عضو بر سر به اشتراک گذاشتن اطلاعات و همچنین همکاری با ارائه دهندگان خدمات ایترنتی و شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی به توافق رسیده‌اند. گفته می‌شود سران ۷ کشور با هدف جلوگیری از دخالت‌های خارجی و نفوذ کشورهای دیگر به ویژه روسیه در مسیر انتخابات‌ها به این توافق دست یافته‌اند.

بدین ترتیب تلاش‌های دونالد ترامپ برای بازگرداندن روسیه به جی ۷ با موفقیت همراه نبوده است.
همچنین در این پیش‌نویسی سران ۷ کشور عضو یعنی ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کانادا، ایتالیا، بریتانیا، آلمان و فرانسه موافقت کرده‌اند که بودجه احزاب برای فعالیت‌های سیاسی به ویژه تبلیغات زمان انتخابات شفاف‌تر شود.

در بخش دیگری از این پیش‌نویس آمده است که: «رهبران گروه ۷ بر این باورند که بازیگران خارجی به دنبال تضعیف جوامع و نهادهای دموکراتیک ما و تاثیرگذاری منفی بر فرآیندهای انتخاباتی و همچنین حاکمیت و در نتیجه امنیت ما هستند.» بندی که به نظر می‌رسد روسیه را هدف قرار می‌دهد.

ترزا می نخست وزیر بریتانیا هم از آمریکا و اتحادیه اروپا خواسته است تنش‌ها بر سر تعرفه‌های گمرکی و همچنین آلومینیوم و فولاد را پایان دهند.
از سوی دیگر بعد از چالش‌های دونالد ترامپ و کانادا، برخی منتظر بودند تقابل میان دو کشور چگونه خواهد بود. وزیر خارجه کانادا در این خصوص می‌گوید: «فضای مذاکرات نسبتا دوستانه بود و مشکلی در این خصوص نداشتیم.»

خیز آمریکا و اتحادیه اروپا برای حل اختلافات گروه ۷
یک مقام فرانسوی اعلام کرد، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار است طی دو هفته آینده یک مذاکره تجاری را میان خود برقرار کنند که یک گام به سمت حل اختلافات این هم‌پیمان‌ها در جریان اجلاس اخیر گروه ۷ در کانادا است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این شرکای تجاری آمریکا از تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک ناخرسند هستند و برخی از کشورها با اقدامات مشابهی برای واردات آمریکا این کار را تلافی کردند.

این مقام فرانسوی که نامش را فاش نکرد به خبرنگاران گفت: اصل برقراری یک گفت‌وگو عصر جمعه در اجلاس گروه ۷ در لامالبه در کبک کانادا مورد توافق قرار گرفت و همه از جمله خود ترامپ موافق بودند.

در حالی که رهبران گروه ۷ با یکسری اطلاعات درمورد واردات و صادرات با ترامپ رودررو شدند تا نظر او را تغییر دهند اما ترامپ نیز با آمارهای خود با آنها مقابله کرده و موضعش را مبنی بر اینکه آمریکا در تجارت بین‌الملل در جایگاه زیان‌دهی قرار گرفته حفظ کرد.

با این حال ترامپ بعد از دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با لحنی ملایم‌تر گفت: رئیس‌جمهور فرانسه به حل مسائل تجاری کمک کرده است.

ترامپ بدون توضیح گفت: قرار است اتفاقی بیفتد و من فکر می‌کنم بسیار مثبت خواهد بود.

ماکرون نیز بعد از دیدارش با ترامپ به خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم که در زمینه تجارت راهی برای پیشرفت همه ما در کنار هم وجود دارد. من تمایل همه طرف‌ها برای یافتن توافق و داشتن رویکرد برد – برد برای مردم و کارگران و طبقه متوسط ما را می‌بینم.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز جمعه خواهان راهی برای حل مناقشات تجاری میان آمریکا و هم‌پیمانانش شد.

یک مقام، پیشنهاد مرکل را به عنوان یک "مکانیزم گفت‌وگو و ارزیابی مشترک" توصیف کرد اما توضیحات بیشتری ارائه نداد.

هنوز مشخص نیست که مذاکرات فنی بخشی از ابتکار او هستند یا خیر.

این مقام گفت: این پیشنهاد مورد حمایت رهبران دیگر قرار گرفت.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا پیشنهاد سفری به واشنگتن برای یک ارزیابی تجارت آمریکا – اتحادیه اروپا برای کمک به حل مناقشه را داد.

این مقام‌ها گفتند: توقع وقوع تحول در این نشست کم است و هم‌پیمان آمریکا متمرکز بر پیشگیری از شکاف‌های بیشتر در گروه ۷ هستند.

یک مقام گروه ۷ که نامش را فاش نکرد گفت: خیلی بعید است که بیانیه پایانی در این اجلاس منتشر شود.

در این نشست مرکل و ترامپ گفت‌وگو کوتاهی داشتند اما یک نشست دو جانبه نبود.

مرکل گفت: هنوز مشخص نیست آیا گروه ۷ اعلامیه پایانی منتشر کند و عدم انتشار این اعلامیه بازتاب صادقانه عدم وجود توافق میان کانادا، ‌آمریکا،‌ ژاپن، انگلیس، ایتالیا، ‌فرانسه و آلمان است.

اتحادیه اروپا نیز در این نشست شرکت دارد.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا گفت:
اعضای اتحادیه اروپا در گروه ۷ قصد دارند در زمینه همه مسائل در نشست این گروه جبهه متحد در مقابل رئیس‌جمهور آمریکا اتخاذ کنند.

با وجود آنکه جوزپه کنته، نخست وزیر جدید ایتالیا اخیرا مواضعی برخلاف مواضع اتحادیه اروپا از جمله در ارتباط با تحریم‌ها علیه روسیه اتخاذ کرد اما دونالد تاسک گفت که کنته در نشست گروه ۷ از خط مشی اتحادیه اروپا پیروی خواهد کرد.

او اظهار کرد: من در دیدارم در روز جمعه با کنته مطمئن شدم که ما برای نشست گروه ۷ یک موضع متحد اروپایی در زمینه همه مسائل از جمله روسیه خواهیم داشت.

در عین حال رویترز اعلام کرد: رهبران گروه ۷ قرار است در این نشست درباره تبادل اطلاعات میان خود و همکاری در حوزه سرویس دهندگان اینترنت و شرکت‌های حوزه رسانه‌های اجتماعی توافق کنند تا جلوی مداخله‌های خارجی در انتخابات در کشورهایشان را بگیرند.

اما تحلیل رسانه های خبری از این اجلاس پر تنش و مهم چیست؟
روزنامه اعتماد در شماره امروز خود نوشت: «هیچ رهبری همیشه ماندگار نیست.» این جمله کنایه‌ای بود که امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه، پیش از برگزاری اجلاس گروه ٧ در کبک کانادا، خطاب به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در حساب کاربری شبکه اجتماعی توییتر خود نوشت.


٧ اقتصاد صنعتی جهان اول، با ظهور دونالد ترامپ دچار شکاف بی‌سابقه‌ای شده‌اند. ماکرون در پیامی که در توییتر خود منتشر کرد نوشت: «ممکن است برای رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا، منزوی شدن اهمیتی نداشته‌ باشد، اما برای ما هم مهم نیست که اگر لازم باشد توافق نهایی را با حضور ٦ کشور امضا کنیم. چرا که این ٦ کشور نمایندگی ارزش‌ها و نمایندگی بازار اقتصادی را بر عهده دارند که سابقه عظیم تاریخی پشت آن قرار گرفته است و امروز نیروی اصلی بین‌المللی است.»

چهل و چهارمین نشست سران گروه ٧ در منطقه تفریحی لامالبه کانادا، یکی از پرتنش‌ترین جلسات سران این گروه بود که با توجه به سیاست‌های تعرفه‌ای تنبیهی اعمال شده از سوی دونالد ترامپ علیه دیگر کشورهای عضو این گروه، به محل نزاع میان رهبران قدرتمندترین اقتصادهای جهان تبدیل شده است. این دومین سال پیاپی است که دونالد ترامپ در نشست سران گروه ٧ شرکت می‌کند و چهارمین اجلاس متوالی است که بدون حضور روسیه برگزار می‌شود. در اجلاس قبلی که در ایتالیا برگزار شد، هر چند نشانه‌هایی از اختلاف نظر میان رهبران شش کشور دیگر با دونالد ترامپ در مورد سیاست‌های حمایت‌گرایانه‌اش وجود داشت، اما اختلاف نظرها تا این اندازه علنی نشده‌بود.

از میان رهبران ٧ کشور صنعتی، دست کم چهار رهبر بلندپایه غربی به سیاست جدید ترامپ برای قرار دادن متحدان غربی این کشور در فهرست تعرفه‌های واردات فلزات واکنش نشان داده‌اند. آنگلا مرکل این اقدام را یک «مشکل بسیار جدی»، امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه آن را «غیرقانونی و همزمان اشتباه»، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا آن را «کاملا توجیه‌ناپذیر» و ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، آن را «عمیقا ناامیدکننده» توصیف کرده‌بودند.

ترامپ در واکنش به انتقادهای تند رهبران غربی از اقداماتش در مورد وضع مقررات مخالف با تجارت آزاد، نه تنها حاضر به نرم‌تر کردن مواضعش نشده است، بلکه پیش از سفر به کانادا در چند پیام توییتری اعلام کرد که هدفش از این سفر «از بین بردن شرایط غیرمنصفانه علیه امریکا در تجارت بین‌المللی است.» او کانادا و اروپا را متهم کرد که «موانع تعرفه‌ای و مقررات غیرپولی پنهان برای واردات کالاهای امریکایی» وضع کرده‌اند. ترامپ، ماکرون و ترودو را مستقیما خطاب قرار داد و تلویحا نوشت که آنها کل حقیقت را در مورد تعرفه‌ها و تجارت غیرمنصفانه با امریکا به جهانیان نمی‌گویند.

بی میلی ترامپ برای شرکت در نشست
تنش‌های بی‌سابقه رهبران گروه ٧، ساعاتی پیش از آغاز نشست سران و با توییت‌های کنایه‌آمیز و تند روسای جمهوری فرانسه و امریکا آغاز شد. ترامپ تا حدی برای شرکت در این اجلاس بی‌میل بود که به نوشته واشنگتن پست پیش از سفر در جلسات خصوصی پیشنهاد داده ‌بود تا مایک پنس، معاون اول رییس‌جمهور امریکا به جای او به این نشست برود. اما نهایتا، شخص رییس‌جمهور امریکا عازم نشست دوروزه سران گروه ٧ شد، هر چند که به نوشته رسانه‌های امریکایی این سفر هم نیمه‌کاره انجام می‌شود و دونالد ترامپ بدون شرکت در جلسه نهایی که با دستور کار تغییرات آب و هوایی میان رهبران ٧ کشور صنعتی برگزار می‌شود شرکت نخواهد کرد و یکی از دستیارانش را به این نشست می‌فرستد.

در آستانه سفر دونالد ترامپ به کانادا، بازارهای مالی امریکا، در واکنش به رویدادهای اخیر و انزوای رو به رشد امریکا در صحنه بین‌المللی با افت مواجه شدند. به گزارش گاردین، شاخص سهام داوجونز، صبح جمعه کار خود را با نیم درصد کاهش، شاخص نزدک با ٠,٨ درصد کاهش و کمپانی اپل با دو درصد کاهش در ارزش سهام، آخرین روز کاری خود را پیش از آخر هفته موعد برگزاری نشست سران جی٧ آغاز کردند.

واکنش تند به تعرفه‌ها
اعلام وضع تعرفه‌های جدید امریکا بر واردات آلومینیوم و فولاد، از ابتدای ماه جاری میلادی، با واکنش بسیار تند از سوی شرکای تجاری امریکا در اروپا و کانادا مواجه شده است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، که کشورش بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد و آلومینیوم به امریکا محسوب می‌شود، طی یک هفته گذشته به‌شدت از سیاست‌های تعرفه‌ای دونالد ترامپ انتقاد کرده‌بود.

جاستین ترودو، به محض اعلام اضافه شدن کانادا به فهرست تعرفه‌ها، اعلام کرد که سفر خود به واشنگتن را برای دیدار با ترامپ لغو می‌کند و خارج کردن کانادا را از فهرست استثناهای تعرفه به بهانه امنیت ملی امریکا «یک امر غیرقابل توجیه» و «توهین‌آمیز» توصیف کرد. به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع ناشناس در کاخ سفید، دونالد ترامپ به شوخی گفته است به این دلیل کانادا را در چارچوب امنیت ملی تحت تنبیه تعرفه‌ای قرار داده است که «کانادایی‌ها در جنگ سال ١٨١٢ کاخ سفید را به آتش کشیدند.»

١+٦
رابطه ترامپ به جز جاستین ترودو، با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، طی یک سال و نیم گذشته، دچار نشیب‌های شدیدی شده است. رابطه پرتنش با این رهبران، در کنار خشم متحدان امریکا از اجرای تعرفه‌های واردات، باعث شده‌بود تا ترامپ برای شرکت در این نشست کاملا بی‌میل باشد. مرکل پیش از آغاز نشست، در پارلمان آلمان پیش‌بینی کرده‌بود که این نشست به بحث‌های سنگینی ختم شود. مرکل به نمایندگان آلمانی گفته‌بود: «روشن است که مشکلات بسیار جدی در رسیدن به یک توافق چندجانبه وجود دارد و پیش‌بینی می‌کنم که بحث‌های بسیار تندی در بگیرد.» اما سنگین‌ترین کنایه‌های پیش از آغاز نشست، به شکل غیرمنتظره از سوی امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه به سمت ترامپ روانه شد. ماکرون که طی ماه‌های گذشته رابطه‌ای صمیمی و شخصی با ترامپ ایجاد کرده‌بود، قبل از پنجشنبه شب در توییت‌هایش به‌شدت به سیاست‌های دونالد ترامپ تاخت و تاکید کرد اگر ترامپ حاضر نباشد بیانیه مشترک پایانی هفت کشور را امضا کند، شش کشور دیگر بدون در نظر گرفتن نظر او، بیانیه را امضا خواهند کرد.

بیانیه پایانی نشست وزرای اقتصاد و خزانه‌داری گروه هفت، از شکاف عظیم در این گروه خبر می‌داد، تا جایی که برونو لو ماری، وزیر اقتصاد فرانسه در مورد این نشست به خبرنگاران گفت: «بیشتر به نظر می‌رسید این نشست، نشست گروه شش به اضافه یک باشد تا اجلاس گروه هفت.»

نشست پرتنش ۱+۶ در کانادا

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از لامالبه می نویسد: سران گروه هفت روز شنبه در حالی در کانادا به مذاکرات خود پایان می دهند که اعضای این گروه آخرین تلاشهای خود را برای حفظ ظاهر و یا حتی کاهش شکافهای آشکاری که تحت تاثیر سیاستهای دونالد ترامپ در این گروه به وجود آمده است، به کار می گیرند اما در این شرایط خود ترامپ بیشتر به فکر نشستی است که قرار است به زودی با کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی برگزار کند.

هیئت های نمایندگی آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و ژاپن تا آخرین لحظات تلاش خواهند کرد بیانیه مشترکی را منتشر کنند که حاصل دو روز رایزنیهای آنها در شهر کوچک تفریحی لامالبه در استان فرانسوی زبان کبک واقع در شرق کانادا باشد.

نشست سران گروه هفت در لامالبه در واقع اولین گردهمایی این گروه پس از اجرایی شدن مالیات هایی است که دولت آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم به بازار این کشور وضع کرده است به همین علت اصلی ترین مسئله مورد بحث در این نشست مسایل و اختلافات تجاری است.

دونالد ترامپ که تقویت صنعت فولاد کشورش را یکی از بزرگترین اولویت های خود اعلام کرده، بدون توجه به اعتراضات شرکای تجاری بزرگ خود از جمله اعضای گروه هفت، تعرفه های گمرکی بیست و پنج درصدی بر واردات فولاد و ده درصدی بر واردات آلومینوم در نظر گرفته است.

ترامپ که در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ­خود را علنا طرفدار ملی گرایی اقتصادی معرفی کرد، ­تعهد کرده است با ایجاد برخی اصلاحات تجاری و اقتصادی، روابط تجاری آمریکا با کشورهای اقتصادی بزرگ جهان را اصلاح کند. وی مطابق با وعده های تبلیغاتی خود تلاش می کند کسری تجاری و حسابهای جاری آمریکا را در قبال کشورهای قدرتمند اقتصادی به ویژه آلمان کاهش دهد چرا که به زعم وی مازاد تجاری بالا و همچنین کسری تجاری سنگین نمی تواند تضمین کننده یک نظام تجاری آزاد و منصفانه باشد.دولت ترامپ در یک تحقیق یکجانبه به این نتیجه رسیده است که باید با استناد به ماده سیصد و یک قانون تجارت، تدابیری اصلاحی برای مقابله با سیاستها و رویه های تجاری برخی قدرتهای اقتصادی به اجرا گذارد.

اروپایی‌ها نیز با پیشنهاد دونالد ترامپ در خصوص بازگشت احتمالی روسیه به این گروه به سرعت مخالفت کرده و چنین امکانی را منتفی دانسته اند. روسیه پس از انضمام شبه جزیره کریمه اوکراین به خاک خود در سال دو هزار و چهارده از گروه هفت اخراج شد.
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان تاکید کرده است بازگشت روسیه به گروه هفت تا زمانی که ما شاهد بهبود شرایط و پیشرفت واقعی امور در رابطه با مناقشه اوکراین نباشیم، امکان پذیر نخواهد بود.

دونالد ترامپ قبل از آن که مطالب انتقادی و تند بر ضد توافق نامه های تجاری "ناعادلانه و دست و پا گیر برای اقتصاد آمریکا" در صفحه توئیتر خود منتشر کند، برای گرفتن عکس دسته جمعی با همتایان خود در گروه هفت قیافه یک فرد مهربان را به خود گرفت و ضمن ابراز صمیمیت با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه را نیز دوست خود دانست.

اما دو منبع آگاه از این مذاکرات اعلام کردند در اولین نشست کاری گروه هفت، دو اردوگاه رقیب سرسختانه بر مواضع خود پافشاری کردند ضمن این که اروپاییها در این فرصت کوشیدند در پاسخ به سخنان اعتراض آمیز، ملامت بار و تکراری رئیس جمهور آمریکا استدلالاتی دقیق مطرح کنند.

یک مسئول فرانسوی که خواست نامش فاش نشود گفت گروه هفت برای خلاص شدن از مخمصه ای که در آن گرفتار شده است، لحظات سخت اما شاید نجات بخشی را سپری می کند.

به رغم همه این تلاشها مشکل بتوان تصور کرد که سران گروه هفت در پایان مذاکرات خود در کانادا بیانیه مشترکی را مطابق با سنت دیرین نشستهای پیشین این گروه منتشر کنند.

گر چه دونالد ترامپ خودش اعلام کرده است که به انتشار چنین بیانیه ای که منعکس کننده اتفاق نظر اعضای گروه در زمینه های مختلف است، اطمینان دارد اما دیگر هیئت های این گروه بیشتر از نوعی مصالحه صحبت می کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    0 0
    دل خودتون را با این توهمات خوش کنید. فعلا کشور ما منزوی شده و حتی در عرصه ورزش هم کشورهای در پیت برامون کلاس میذارن
  • مجید گلپا A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    0 0
    ترامپ میخواد با نزدیک شدن به روسیه و دادن امتیاز به این کشور اخرین متحد ایران در منطقه رو هم به طرف خودش بکشونه و ایران رو تنهاتر کنه
  • یک ایرانی در آمریکا US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    1 0
    ترامپ در کل یک فاجعه تمام عیار برای آمریکا و جهان بوده و هست و با شعارهای عوام فریبانه و نوعی ملی گرایی خطرناک با تمایلات نژادپرستانه صلح و امنیت و اقتصاد آمریکا و جهان رو به مخاطره انداخته. رشد اقتصادی سالهای اخیر آمریکا هم دستاورد طرحهای اوباما است که اقتصاد شدیدا در رکود این کشور پس از بوش رو ترمیم کرد و دو باره در سرازیری رشد انداخت. حالا ترامپ داره پزش رو میده. در صورتی که این آدم متوهم خوشیفته جز خرابکاری دستاوردی نداشته. جوری که صدای نزدیک تریم متحدان آمریکا رو هم درآورده. البته به غیر از رهبران اسراییل و عربستان که اونها هم مثل خود ترامپ برای دنیا خطرناکند. امیدوارم هر چه زودتر شر اینها از سر دنیا کم بشه. احتمالش کم هم نیست. ترامپ با استیضاح و نتانیاهو با محکومیت در پرونده رشوه.