ایرنا به نقل از پایگاه خبری پلاتس آمریکا گزارش داد: عربستان و روسیه تاکید کردند حتی اگر توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک از هم بپاشد، آنها با یک توافق جامع دوجانبه به تلاش هایشان در زمینه مدیریت بازار انرژی ادامه می دهند.

ائتلاف این دو کشور که تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان هستند، در آستانه نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان غیراوپک آن در 22 ژوئن (اول تیر) قدرت نشست اوپک را بالا می برد.

مطابق بیانیه ای که پس از نشست وزیران انرژی دو کشور در مسکو منتشر شد، آمده است: «ما خواهان تعادلی در بازار نفت هستیم که عرضه مطمئن و کافی نفت آن را پشتیبانی کند».

تلاش های «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه و «خالد الفلیح» وزیر انرژی عربستان به ترتیب توسط «ولادمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نیز تایید شد.

پوتین و بن سلمان نیز اوایل وقت دیروز در آستانه مسابقه فوتبال میان دو کشور در افتتاحیه جام جهانی 2018 در مسکو با یکدیگر دیدار کردند.

بن سلمان در نشست یاد شده گفت: «بدون شک ما خواهان ادامه این همکاری هستیم».

وی افزود: «امروز اوپک و غیر اوپک یک توافق تاریخی با یکدیگر دارند و با هم کار می کنند».

پوتین نیز ائتلاف سیاسی و اقتصادی میان دو کشور را ستود و از دعوت ولیعهد عربستان برای همکاری بیشتر در زمینه انرژی حمایت کرد.

رئیس جمهوری روسیه نیز تصریح کرد: «ما به همکاری با یکدیگر در زمینه های بسیار مهم برای دو کشور ادامه می دهیم».

به نوشته پلاتس، اتحاد تاریخی عربستان و روسیه در قالب توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک که در اواخر سال 2016 منعقد شد، تغییر دهنده بازی در بازار نفت بود و موجب کاهش عرضه نفت به میزان 1.8 میلیون بشکه در روز شد تا مازاد عرضه نفت در بازارها از بین برود.

نواک گفت: ائتلاف اوپک و غیراوپک ممکن است افزایش تولید نفت به میزان 1.5 میلیون بشکه در روز را مد نظر قرار دهد.

با این حال ائتلاف ایران، ونزوئلا و عراق اعلام کرده اند که با این سیاست موافق نیستند و این مخالفت، مذاکرات این بار اوپک را پیچیده می کند.

عربستان و روسیه علاقه مند هستند با افزایش تولید نفت کسری عرضه نفت در بازارها به دلیل کاهش صادرات نفت ایران و ونزوئلا را جبران کنند تا تحریم های آمریکا در مورد این دو کشور با موفقیت اجرا شود.

اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

روسیه و 9 تولید کننده دیگر نیز در اواخر سال 2016 به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند. بر اساس این توافق، کشورهای امضاکننده متعهد شدند در مجموع از سطح تولید 1.8 میلیون بشکه در روز بکاهند که این میزان، حدود 2 درصد کل تولید نفت در جهان است. این توافق تا پایان سال 2018 معتبر است.

 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
    24 0
    روسیه دنبال منافع خودشه مثل همه کشورهای دیگه. سیاست های اشتباه ما فقط باعث عقب ماندگی کشورمون و فشار به مردم میشه.