مدیر انتشارات چترنگ معتقد است که برای بهبود وضعیت بازار کتاب باید از مدارس و صداوسیما شروع کرد تا این تفکر را که کتاب یک کالای ضروری در زندگی به شمار می آید را ترویج دهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازار کتاب ایران در سال‌های اخیر وضعیت مناسب و امیدوارکننده‌ای نداشته و در بیشتر اوقات با رکود دست و پنجه نرم می‌کرده است. حتی نمایشگاه کتاب تهران و طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نتوانسته است گرهی از مشکل باز کرده و تاثیر مثبتی داشته باشد.

نمایشگاه کتاب تهران تنها در زمان برگزاری، استقبال خوب مخاطبان را به همراه دارد و پس از آن بازار کتاب همواره درگیر رکود شده و کتابخوان‌ها و دوستداران این کالای فرهنگی کمتر به کتابفروشی‌ها مراجعه می‌کنند.

طرح‌های حمایتی هم از نظر کارشناسان با وجود آنکه در کل اقدام خوب و مناسبی است ولی در حد یک مسکن عمل کرده و به صورت مقطعی کمی اوضاع بازار کتاب ایران را بهبود می‌ببخشند.

شهرام جهانگیری مدیر انتشارات چترنگ درباره راهکار مناسبی که می توان برای بهبود اوضاع بازار کتاب به آن عمل کرد به خبرآنلاین گفت: «به نظرم تنها راهش فرهنگسازی از پایه است، اینکه مردم تفکرشان تغییر کرده و کتاب را به عنوان یک کالای اساسی بشناسند. برای این هدف هم باید از مدارس و صداوسیما شروع کرد تا کتابخواندن در یک خانواده کار معمولی شود.»

او ادامه داد: «امروز در هیچ برنامه یا سریال تلویزیونی کتاب و کتابخوانی نقش جدی ندارد و شخصیت ها با آن ارتباطی ندارند. اگر در یک سریال شخصیت محبوب با کتاب انس داشته باشد یا در یک برنامه گفت وگو محور به صورت تخصصی و البته شیرین در کتاب سخن گفت مطمئنا نقش موثری در تغییر وضعیت بازار کتاب در ایران دارد.»

جهانگیری همچنین گفت: «نقش صداوسیما بسیار در این زمینه پررنگ است و باید با برنامه‌های عمیق و محوری به ایجاد فضای کتابخوانی در کشور کمک کند و آن را به جامعه تزریق کند، نه آنکه به معرفی چند کتاب در شوهای شبانه فعالیت‌اش را خلاصه کند. کمک‌هایی که از بالا به ناشران می‌شود بسیار خوب است ولی کافی نیست و باید روح کتابخوانی را در مردم زنده کرد.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =