حسرت تماشای فوتبال در روسیه بر دل نمایندگان ماند

بازی ایران-مراکش برگزار شد و حسرت حضور در جشن و شادی ایرانیان حاضر در ورزشگاه سنت پترزبورگ بر دل نمایندگان مجلس ماند.

به گزارش خبرآنلاین، چند روزی بیشتر تا آغاز جام جهانی فوتبال 2018 در روسیه باقی نمانده بود که خبری از بین مجلسیان برخاست؛ «نمایندگانی به قید قرعه عازم روسیه می شوند». این خبر کافی بود تا غائله‎ای را در سطح کشور به پا کند. یکی از چرایی الزام اعزام نمایندگان به مسابقات فوتبال جام جهانی گفت و دیگری از هزینه های گزافی که قرار است برای تامین خواسته تعدادی از پارلمان نشینان مشتاق به سفر پرداخت شود.

اما این موضوع تنها یک هفته بازار سیاست ایران را داغ کرد و با انصراف یک به یک نمایندگان از سفر به روسیه که به قطع و یقین تسلیم در برابر افکار عمومی شدند، این غائله هم پایان گرفت.

هفت مسافر ناکام روسیه
اسامی نمایندگانی از ایران که قرار بود بازی های تیم ملی را از نزدیک تماشا کنند به هفت نفر می رسید. غلامرضا کاتب نماینده گرمسار(فراکسیون مستقلان ولایی)، پروانه سلحشوری و محمدعلی وکیلی نماینده‌های تهران (فراکسیون امید) و محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز از طرف کمیسیون فرهنگی (فراکسیون نمایندگان ولایی) و رحیم زارع نماینده آباده(فراکسیون مستقلان ولایی)، همایون یوسفی نماینده اهواز و علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری از سوی فراکسیون ورزش مجلس (فراکسیون امید) برای این سفر به وزارت ورزش و جوانان معرفی شده بودند.

با این حال اسامی دیگری هم حول این نام ها می چرخید. در گزارشی که در همان روزها در سایت مشرق منتشر شد، نام مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی به همراه محافظ‌‌ش، غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین داود عزیزی مدیرکل مجلس هم به چشم می خورد که البته از سوی هیچ کسی مورد تایید قرار نگرفت.

ناظرین فرهنگی جام جهانی!
در میان هیاهوهایی که بیشتر هم در فضای مجازی جان گرفته بود، دلایلی که برای تبرئه مسافران آماده اعزام عنوان می شد هم جالب به نظر می رسید. گویی سنوات گذشته، کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان ناظر چندین نماینده را به مسابقات جام جهانی فوتبال اعزام کرده است. حال اینکه نقش ناظر در این زمینه چه می تواند باشد و نمایندگان، ناظرِ چه خواهند کرد خود جای بحث دارد.

رئیس فراکسیون ورزش مجلس در تشریح روند اعزام نمایندگان مجلس برای حضور در مسابقات جام‌جهانی، با ذکر همین نکته گفته بود: روال همیشه این طور بوده که تعدادی از نمایندگان مجلس در راستای نقش نظارتی خود برای حضور در مسابقات جام‌جهانی و به درخواست وزارت ورزش از سوی کمیسیون فرهنگی و فراکسیون ورزش اعزام می‌شوند.

قرعه‌کشی به خرج بیت‌المال
در همین راستا و برای انتخاب نمایندگان ایرانی ناظر بر جام جهانی، احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد که دو هفته قبل، پیش از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه درخصوص اعزام نمایندگان این کمیسیون به روسیه با حضور وزیر ورزش و جوانان قرعه‌کشی انجام شد و 4 نماینده برای رفتن به روسیه مشخص شدند.

وی با بیان اینکه خانم پروانه سلحشوری، غلامرضا کاتب، محمد اسماعیل سعیدی و محمدعلی وکیلی برندگان این قرعه کشی بودند، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که هریک از این نمایندگان برای نظارت بر یکی از بازی‌های تیم ملی کشورمان به روسیه اعزام می‌شوند.(اینجا)

انصراف نمایندگان
با گسترده شدن انتقادات و اعتراضات نسبت به این سفر نمایندگان، برخی از آنان از سفر به جام جهانی انصراف دادند و اعلام کردند که به دلیل هزینه های این سفر در جام جهانی حضور نمی یابند. البته برخی دیگر نیز اعلام کردند با هزینه شخصی در این سفر حضور خواهند یافت.

اسماعیل سعیدی و غلامرضا کاتب دو نماینده ای بودند که زودتر از سایرین از این سفر انصراف دادند. رحیم زارع و محمدعلی وکیلی هم از نمایندگانی بودند که از قرار داشتن نامشان در این لیست اظهار بی اطلاعی کرده و اعلام کردند در صورتی که نامشان در این لیست باشد انصراف می دهند.

اما نکته جالب در مورد پروانه سلحشوری نماینده تهران رخ داد. او اعلام کرد که از حضور در این سفر انصراف نمی دهد ولی با هزینه شخصی برای تماشای این بازی ها در روسیه حضور می یابد.(اینجا) او هرگز اعلام انصراف نکرد اما دیگر نمایندگان از استعفای دسته جمعی نمایندگان مدعو خبر دادند. موعد اعزام هم 24 خرداد بود که گذشت.

این وعده وعیدهای نمایندگان در زمانی رخ داده بود که هنوز چند روزی به نخستین بازی های تیم ملی فوتبال ایران در روسیه باقی مانده بود و سفر نمایندگان هنوز هم می توانست انجام شود که البته چند روز بعد صحت و سقم ادعای نمایندگان انصرافی تایید شد. فاطمه ذوالقدر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی خبر داد: همه نمایندگانی که قرار بود برای جام جهانی ۲۰۱۸ به روسیه بروند، به احترام افکار عمومی و شرایط اقتصادی کشور از سفر به این کشور انصراف دادند.(اینجا) البته برخی منصرفین همچون یوسف‌نژاد اعلام کردند که سهمیه سفرشان را به یک مربی جوان می‌دهند. 

انصراف به نفع شرایط اقتصادی یا ترس از افکار عمومی؟!
اما نوبت اعتراض به سفر نمایندگان به روسیه به همکاران آنان هم رسید. نمایندگانی که سعی در تذکر آیین نامه ای برای این اقدام نمایندگان داشته اند با پاسخ علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر انصراف آن هفت نفر روبه رو شدند.

اگرچه در آن جلسه رییس مجلس علت انصراف نمایندگان از حضور برای تماشای بازی های ایران در جام جهانی را به نفع شرایط اقتصادی دانست اما شاید بهتر بود که علت اصلی چنین تصمیمی را فشار افکار عمومی عنوان می کرد. اتفاقی که در جام جهانی برزیل هم رخ داد و حمید رسایی عطای این سفر را به لقایش بخشید تا بیش از پیش آماج حملات مردمی قرار نگیرد. او هم در آن روزها که در دام انتقادات تند و گزنده رسانه ها در خصوص سفرش به جام جهانی قرار گرفته بود، تحت فشار افکار عمومی اعلام انصراف کرد. (اینجا)

کما اینکه به زعم محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید، عنوان می کند که دو موضوع باعث شد نمایندگان مجلس از حضور در مسابقات جام‌جهانی روسیه انصراف دهند؛ یکی به دلیل شرایط فعلی کشور، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم و تنگناهایی که با آن مواجه هستند و دوم نیز به دلیل احترام به افکار عمومی.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    5 0
    قطعا انصراف اونها بدلیل ترس از افکار عمومی بود و بس . اونها نماینده و دلسوز مردم نبوده و نیستند
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    5 0
    جمع کنید بساط حروم کردن پول بیت المال رو !
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    5 0
    ای بابا فوتبال کیلویی چنده ؟ نماینده ها رفتن عشق و حال
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    4 1
    رهبری دستور دادند که هیچ مقامی اجازه ندارد که برای سفر تفریحی از پول بیت المال استفاده کند. هرکی خواست تفریح کنه باید با پول خودش باشه و نه از جیب مردم.
  • مردم A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    5 0
    دل ما ملت هم با شنیدن این خبر به شدت خنک شد
  • مردم A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    4 0
    با پول بامفت بیت المال دنبال خوشگذرونی برن؟
  • ایرانی ES ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    4 0
    کسی چه می داند شاید رفته باشند والآن هی موج مکزیکی ...
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    4 0
    فشار افکار عمومی بود وگرنه الان روسیه بودن همشون
  • بی نام RO ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    2 0
    بنده خدا تاجگردون خخخخخخخخ
  • علی RU ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    2 0
    در موقعیتی که سخت ترین تحریمها بر کشور تحمیل شده و فشار اقتصادی دارد زندگی مردم رو از هم می پاشونه .نمایندگان ملت یا بهتره بگیم نمایندگان شورای نگهبان تو فکر تفریح و خوشگذرونی خودشونن . خداوکیلی خجالت داره در حالی که هموطنان زلزله زده ی ما تو گرمای چهل درجه دارن تو دخمه زندگی می کنن چطور با پول اینها راضی شدن برن .
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    0 0
    از اینجا چیزی برات نماسید افلاین جانم
  • ناشناس IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    1 0
    اگه با پول خودشون یا باباشون میرن برن. ولی بهتره بشینن قانون تصویب کنن
  • قاسم IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    3 0
    لیست امید و دغدغه مشکلات مردم؟فشار افکار عمومی علت نرفتن آنها بود.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    1 0
    بیت المال این خسارت نمایندگان را جور دیگه ای جبران میکنه نماینده های عزیز نگران نباشید
  • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    1 0
    عجبااااااااااااااا
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    3 0
    فراکسیون امید اینجام در اکثریته خخخخخخ
  • محمد A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    2 0
    آخییییییییییییی چقدر این‌نمایندگان مظلومن اخه‌چرا نباید برن عجب
  • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    0 0
    الهی شکر اصول گراها در ظاهر دم از اصول می زنند ولی در خلوت از خدا و مردم بی خبرند.