تسنیم نوشت: وزیر آموزش و پرورش با تشریح واقعیت‌هایی از وضعیت مدارس غیردولتی، گفت: وظیفه اصلی نظارت بر مدارس برعهده مدیر است.

سیدمحمد بطحایی در گردهمایی آموزشی ناظران میدانی مدارس غیردولتی، اظهار کرد: برخی می‌گویند آموزش و پرورش به دلیل ماهیت حاکمیتی در هیچ سطحی نباید به سمت بخش خصوصی برود و با این رویکرد در بخشی از ادوار آموزش و پرورش اداره شده و روند مشارکت‌های مردمی کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در مقطع دیگری از زمان مسئولان آموزش و پرورش معتقد بودند مشارکت بخش غیردولتی برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش واجب است البته با خطوط قرمزی که در بحث حاکمیت در آموزش و پرورش وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی روش‌های مختلفی را آزمایش کرده‌ایم و امروز دیگر نباید با آزمون و خطا برنامه‌ریزی کنیم. آموزش و پرورش بدون مشارکت مردم به موفقیت نمی‌رسد و باید مراقب باشیم مشارکت بخش غیردولتی در سطوح غیرحاکمیتی توسعه یابد و به بخش‌های حاکمیتی وارد نشوند.

بطحایی بیان کرد: در فضای افراط و تفریط همکاران ما در مدارس غیردولتی اذیت‌های بسیاری را تحمل کردند. مدارس غیردولتی فرزند ناخوانده بخش دولتی نیستند و همه ما یک خانواده هستیم که وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان کشور را بر عهده داریم و نگاه جداسازی بخش غیردولتی از دولتی نگاه تخریب کننده است.

وی گفت: نظارت بر مدارس غیردولتی که به صورت جدی دنبال می‌شود در بخش دولتی نیز در حال تقویت است و نظام نظارت باید به عنوان رکنی از مدیریت در نظام آموزش و پرورش تقویت شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نظارت صرفا یک بازدید تصادفی نیست و به عنوان ناظر باید بدانیم چه چیزی را می‌خواهیم نظارت کنیم و آثار این نظارت بر سایر مولفه‌های مدیریت چگونه خواهد بود و اگر به این مسائل توجه نشود نظارت به بازدید کاملا تصادفی منجر می‌شود که تجربه آن را زیاد داریم یعنی ناظران به صورت تصادفی وارد مدرسه می‌شوند و هر آنچه را که می‌بینند بررسی می‌کنند و این نظارت خاصیتی ندارد و زمانی مؤثر خواهد بود که در قالب نظام نظارت صورت بگیرد.

بطحایی اظهار کرد: معمولاً در نظارت تحلیل عوامل نمی‌کنیم و ناظر نباید توان خود را صرف یافتن علل بروز انحراف کند و معمولا ناظر پیشنهادهای اصلاحی نمی‌دهد او معمولا فقط انحراف و انطباق را با روش هایی که در نظام نامه نظارت آمده است گزارش می‌کند.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش دریایی از مسائل و موضوعات قابل نظارت داریم و وظیفه اصلی نظارت با مدیر مدرسه است. مدیر وظیفه نظارت بر عملکرد مدرسه را بر عهده دارد و آن چه که می‌تواند اطمینان کامل را ایجاد کند که برنامه‌ها در مدرسه مطابق آنچه که باید باشد انجام می‌شود توسط مدیران مدارس باید پیگیری شود و شایستگی مدیران در این عرصه تاثیرگذار است برهمین اساس تمرکز ما بر ارتقای شایستگی‌های مدیرارن مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سرمایه اجتماعی ارزشمند ما یعنی مدارس غیردولتی در معرض خطر است و باید از آن صیانت کنیم که این مسئله در گروه گزارش‌های مستمری است که باید به جامعه ارائه دهیم و در این باره نظارت مسئول است البته نباید نگران باشیم و باید با صراحت بگوییم این تعداد مدرسه در بحث شهریه تخلف داشتند و نظارت ما اینگونه بوده است و در حوزه نیروی انسانی نیز به جامعه گزارش دهیم تا اطمینان پیدا کنند اگر خطایی رخ دهد سیستم بلافاصله خطا را شناخته و متناسب با آن برخورد کرده است.

بطحایی ادامه داد: در برخی موارد در مدارس غیردولتی برخی رفتارها باعث می‌شود سرمایه اجتماعی عظیمی که با خون دل خوردن به دست آورده‌ایم در معرض خطر قرار گیرد. در سال‌های گذشته که تناوب آن نیز رو به افرایش است مدارس به دلایل مختلف اردوهای علمی خارج از کشور برگزار می‌کنند و این اتفاق باعث ایجاد حاشیه برای مدارس می‌شود، در حالیکه دانش‌آموزان با سرمایه‌های ارزشمند داخل کشور بیگانه هستند ضرورتی ندارد مدرسه اردوی خارج از کشور برگزار کند یا در برخی مدارس فردی را از خارج کشور دعوت می‌کنند که در حوزه تعلیم و تربیت صحبت کند و مورد خاصی را که خودم دنبال کردم واقعا این فرد هیچ حرف جدیدی نداشت و این مسائل حساسیت منتقدان را بالا می‌برد, در داخل کشور متخصصان تعلیم و تربیت مطرحی داریم چگونه است که چهره‌های غیر مطرح را از سایر کشورها می آورند و این مسائل بیشتر جنبه‌های گیشه‌ای مدنظر موسس مدرسه غیردولتی است.

وی خاطرنشان کرد: مدیر کارکشته اجازه نمی‌داد یک معلم حتی اگر بهترین معلم باشد بدون گزینش به کار گرفته شود چون می‌داند به کارگیری نیروی انسانی در مدرسه بسیار حساس است و نباید اجازه بدهیم هر فردی حتی اگر استاد کار خود باشد وارد مدارس شود و در همین ایام گزارش‌هایی به ما می‌رسد که آموزش‌ها برای اولیای دانش‌آموزان با ضابطه‌های ابلاغی همسو نیست و اجازه نداریم هر فرد و هر سازمانی را وارد محیط مدراس کنیم چون این محیط ویژگی‌های خاص خود را دارد و ممکن است هر فردی حتی اگر شاخص‌ترین استاد در رشته خود باشد حساسیت‌های موجود در مدارس را نداند.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =