برخی سودجویان در خیابان های شیراز داروی سقط جنین می فروشند

«خبرجنوب» نوشت: حمایت زوج های نابارور شاید راهکاری باشد برای نگرانی ها از کاهش جمعیت و سالمندی جامعه.

اگر چه حتی در تبلیغات مواد غذایی هم تحت تاثیر سیاست های یاد شده 2 فرزند گنجانده می شود و به نوعی تک فرزندی منع می گردد اما همچنان عده زیادی از زوج های نابارور فارس در حسرت یک فرزند مانده و به حمایت بیشتر برای خرید داروهای درمان ناباروری و سایر خدمات میلیونی احتیاج دارند. با این وجود روز به روز پوشش بیمه ای برخی سازمان ها هم محدود تر شده و بسیاری از زوج ها در نیمه راه می مانند! این وضعیت به نحوی است که با وجود متخصصان با پتانسیل بالا و فلوشیپ های توانمند درمان نا باروری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برخی محدودیت های مالی امکان توسعه سرویس دهی را در مراکز دولتی و دانشگاهی استان کمتر نموده و مراجعه زیاد به مراکز دولتی و انتظار های طولانی عده ای از زوج ها را با وجود عدم تمکن مالی روانه بخش خصوصی کرده است.
مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره به «خبرجنوب» می گوید: اگر چه محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد اما طرح های قابل توجهی هم وزارتخانه و دولت ارایه داده و بخش نا باروری بیمارستان حضرت زینب (س) شیراز نیز این خدمات را ارایه می دهد.
دکتر سعید البرزی می افزاید: در حال حاضر برخی محدودیت های مالی امکان سرویس دهی بهتر در حوزه خدمات درمان نا باروری را کاهش داده و از مسئولان خواستار بودجه بیشتری هستیم تا با رفع کمبودها زوج های بیشتری درمان نازایی را پیگیری کرده و صاحب فرزند شوند.
این استاد دانشگاه و جراح و متخصص بیماری های زنان، زایمان و نازایی یادآور می شود: بخش آی وی اف دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سال ها قبل فعال است و سالانه یک تا 2 نفر فلوشیپ درمان نا باروری در این مرکز جامع علمی جذب می شوند، آن ها پس از آموزش در اقصی نقاط استان و کشور خدمت می کنند.
دکتر البرزی می گوید: در حال حاضر 6 فلوشیپ درمان نا باروری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مراکز و بیمارستان های دولتی تحت پوشش، درمان زوج های نابارور را پیگیری می کنند و سالانه عده بسیاری نیز طی درمان های یاد شده صاحب فرزند می شوند. هدف ما توسعه خدمات است و با بودجه موجود هم تمام تلاشمان را به کار می گیریم اما در صورت تخصیص بودجه های جدید می توانیم این سرویس دهی را توسعه دهیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تعریف ناباروری می افزاید: زوج هایی که یک سال پس از اقدام به بارداری بچه دار نشده اند دچار نا باروری اولیه هستند و عده ای نیز که پس از یک بار بارداری طی یک سال باردار نشوند نیز دچار نا باروری ثانویه هستند، که هر دو گروه به منظور درمان و دریافت خدمات سطح اول و پیشرفته می توانند به مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سراسر استان مراجعه کنند تا در صورت نیاز به امکانات بیشتر به مراکز پیشرفته دولتی در شیراز ارجاع یابند.
دیگر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و فلوشیپ نازایی هم به «خبرجنوب» می گوید: متاسفانه برخی زنان برای درمان نا باروری و حتی سقط های غیر قانونی به افراد فاقد صلاحیت و یا غیر متخصص مراجعه می کنند و پس از بروز آسیب های جبران ناپذیر از ما انتظار معجزه دارند!
دکتر صدیقه عمویی می افزاید: از زنان خواستارم به سلامت باروری خود اهمیت دهند و با چکاپ های دوره ای نسبت به عدم وجود مشکل مطمئن شوند تا در زمان تصمیم به بارداری حداقل دچار مشکلات کمتری باشند.
وی یادآور می شود: متاسفانه برخی سودجویان در یکی از خیابان های شیراز اقدام به ارایه داروهای سقط جنین می کنند این در حالی است که افراد استفاده کننده از این داروها در معرض نازایی هستند و جدی گرفتن این موضوع بسیار مهم است.
دکتر عمویی می گوید: مردم نیز خود باید نسبت به این قضایا حساس باشند و حتی هنگام بارداری با تحقیق به ماماهای دارای صلاحیت و پزشکان متخصص برای گذراندن سالم این دوران مراجعه کنند و با اطمینان حاملگی را طی کنند.
وی می افزاید: در حالی که دانشگاه علوم پزشکی شیراز و این همه مرکز خصوصی در زمینه بیماری های زنان و درمان نازایی وجود دارد برخی با توصیه های افراد غیر متعهد و حتی سقط های غیر قانونی به سلامت خود به حدی آسیب می زنند که جبران ناپذیر است؛ چندی پیش در یک بیمارستان دولتی شیراز زن 28 ساله ای را به سختی از مرگ نجات دادیم که در همین زمینه اقدام کرده بود.
دکتر عمویی مشاوره ژنتیک و غربالگری های به موقع دوران بارداری را ضروری می داند و یادآور می شود: این مشاوره و غربالگری ها باید توسط تمامی زنان باردار ساکن در شیراز، شهرستان ها و روستاها انجام شود تا در صورت تشخیص اختلالات جنینی سقط درمانی با مجوز انجام گیرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =