رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «پیگیری امور با نگاه واقع‌بینانه و امیدوارانه نیاز امروز کشور است» گفت: ما امروز به دلیل شیطنت‌های آمریکایی‌ها با اوضاع عادی در کشور مواجه نیستیم؛ لذا باید درباره تامین منابع پایدار در حد تحمل تصمیم‌گیری کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی لاریجانی در ششمین اجلاس شورای عالی استان‌ها خطاب به نمایندگان حاضر در این اجلاس از شهرداری‌ها و شوراهای شهر و روستا از سراسر کشور، اظهار کرد: کارهای‌تان را با نگاه منفی دنبال نکنید، این تصور در کشور حاکم نیست که به شوراها کم توجهی شود. شوراها امتداد کار مجلس هستند. نقش شما در مناطق و استان‌ها بسیار اهمیت دارد؛ لذا لازم است کارها را توام با نگاه واقع‌بینانه و امیدوارانه دنبال کنید که این نیاز امروز کشور است.

وی با اشاره به جایگاه شوراها در قانون اساسی گفت: در این جلسه مواردی در مورد تغییر قانون درباره شوراها مطرح شد. در این باره قبل از ارائه هر طرحی با شورای نگهبان صحبت کنید تا بعد از اخذ تقصیر شورای نگهبان مجلس وارد بررسی آن طرح شود.

وی با بیان این‌که «در شرایط فعلی نیازمندیم که بخش‌هایی از موقعیت شهری به شوراها داده شود»، افزود: حتی اگر بتوان سیطره کارها را به مردم سپرد و دیوان‌سالاری را کاهش داد به نفع کشور است، البته این موضوع احتیاج به گفت‌وگو دارد تا بحث جا بیفتد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که :با نگاه مایوسانه کار نکنید»، گفت: اکنون باید قرص و محکم و با نگاه امیدوارانه کار شود. این تلقی هم نباید شود که کسی می‌خواهد جایگاه شوراها را کاهش دهد چون این تلقی غلط به کار شما آسیب می‌زند.

وی با بیان این‌که «حتما از شورای عالی استان‌ها برای بررسی طرح‌ها و لوایح مرتبط در کمیسیون‌ها و صحن مجلس استفاده می‌شود»، اظهارکرد: در این جلسه مطرح شد که برخی طرح‌ها و لوایح شورای عالی استان‌ها در مجلس مانده و مورد بررسی قرار نگرفته است در توضیح باید این نکته را بیان کرد که رسمی در مجلس است که بعد از هر دوره مجلس دولت در نامه‌ای لوایحی که برایش اولویت دارد را اعلام می‌کند و مجلس مجددا وارد بررسی آن می‌شود. به همین دلیل شما هم در نامه‌ای طرح‌های مورد نظرتان را به ما اعلام کنید تا آن را بررسی نماییم.

وی درباره تامین منابع پایدار برای شوراها و شهرداری‌ها نیز گفت: ما هم اعتقاد داریم که باید منابع پایدار برای شهرداری‌ها ایجاد شود، اما این منابع باید ساختار معقول داشته باشد. ما اکنون با شیطنت‌های آمریکا با اوضاع عادی در کشور مواجه نیستیم؛ لذا باید در حد تحمل تصمیم‌گیری کرد. این اصل باید در نظر گرفته شده و شهرداری‌ها به دنبال تامین منابع برای خود باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موضوع سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده گفت: هنوز بررسی مجلس درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده تمام نشده است؛ لذا اگر شوراها و شهرداری‌ها پیشنهاداتی دارند اعلام کرده تا آن را لحاظ کنیم.

وی با تاکید بر این‌که «تغییر بودجه کار سختی است»، بیان کرد: ساختار بودجه کشور بیمارگونه است. حجم بودجه جاری نسبت به بودجه عمرانی خیلی زیاد است که با تلاطم‌ها سهم بودجه عمرانی بیشتر کاهش پیدا می‌کند. جدا از آن که بخش دیوانی کشور نیز فربه شده و فشار به آبادانی می‌آورد. در سال‌های قبل مقداری از کسری‌ها از طریق فروش شرکت‌ها جبران می‌شد که فروش تمام شد و آخرش هم چیزی نماند. اکنون به سمت اوراق مشارکت روی آوردند که روش معقولی هم نیست.

وی توضیح داد: سیر تکاملی در اوراق مشارکت می‌تواند در آینده دولت را زمین‌گیر کند چون منابع مصرف شده و بازپرداخت هم زمان‌بر است. از آن طرف صندوق‌های بازنشستگی نیازمند کمک هستند. تلاش کردیم امسال اتکای صندوق‌ها به بودجه کاهش پیدا کند، به همین ساز و کاری تدوین شد تا سرمایه‌گذاری جدی در صندوق‌های تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و کارکنان رسمی کشور صورت گیرد. امیدواریم ظرف سه یا چهار سال آینده وابستگی این صندوق‌ها به بودجه قطع شود که امسال با دولت در حال ساماندهی این کار هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال گفت: با این وجود اکنون منابع زیادی برای بازنشستگان داده شده که کافی هم نیست. با توجه به این شرایط توصیه می‌کنم که شهرداری‌ها و شوراها نسبت به خلق اعتبارات نو و کاهش وابستگی به بودجه اقدام کنند. معتقدم اداره کشور باید ابتکارات نو همراه باشد؛ لذا اگر از استعداد و تجربه خوب و تخصص‌های خوب برخوردارید، وظیفه ملی آن است که از ابتکارات نو استقبال شود چون نتیجه آن کاهش بودجه عمومی کشور است.

وی گفت: اگر می‌خواهید ایران استوار بایستد و آینده بهتری برای کشور رقم خورد، باید ساختار دیوانی کشور کوچک‌تر شود و اتکا به بودجه جاری کاهش یابد. همچنین فضا برای کارهای عمرانی و آبادانی کشور بازتر شود، چون وقتی حدود 300 میلیارد تومان باید برای بودجه جاری مصرف شود،‌ دیگر فضای تنفسی برای کار عمرانی باقی نمی‌ماند.

وی با بیان این‌که «دولت دیگر تحمل اوراق بیش از میزان فعلی را ندارد»، افزود: با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، شهرداری‌ها باید بتوانند در آینده منابعی برای خود تامین کنند. با این وجود ما می‌توانیم زمینه را برای استفاده شهرداری‌ها از اوراق بیشتر فراهم کنیم، لازمه آن این است که منابع اوراق به سمتی رود که پروژه‌های ثروت‌زا اجرایی شود. ما از این رویکرد حمایت می‌کنیم چون نتیجه آن جذب نقدینگی است.

رئیس قوه مقننه با این توصیه که «شهرداری‌ها و شوراهای شهر از فاینانس استفاده حداکثری کنند»، اظهارکرد: با برخی از کشورها که مراوده داریم باید زمینه استفاده از فاینانس را فراهم کرد که به نفع کشور است. این مهم برای پروژه‌هایی همچون مترو و یا موضوع گردشگری ضروری است. مجلس و دولت نیز از آن حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه«شوراها باید ارتباطات قوی مردمی داشته باشند»،گفت: البته این ارتباطات نباید درحد حرف باشد، بلکه باید فرمول‌ هایی برای حل مشکل نیز ارائه شود. روز گذشته رهبری توصیه‌هایی برای مجلس داشتند که برای شما هم کارگشاست، چون شوراها امتداد قانون‌گذاری هستند. ایشان نکات مهم و کلیدی برای کل کشور و مجلس مطرح کرده که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی داشتن اولویت‌ها برای کشور در شرایط فعلی را مهم خواند و گفت: تاکید رهبری بر روی اولویت‌های اقتصادی بود که باید سمت‌گیری آن به سمت مستضعفین باشد.

لاریجانی با اشاره به اقدامات شوراهای هماهنگی قوا گفت: ما در این شورا تکلیف کردیم که اختیارات متمرکز به استان‌ها بدهیم، این کار در حیطه دولت است که نتیجه دادن اختیارات به استان‌ها حل شدن راحت‌تر مشکلات مردم است، موضوعی که در شرایط فعلی ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «باید از صنعت توسعه ساختمان گام‌های بلندتری برداشت»، یادآور شد: اقداماتی در سال‌های گذشته انجام شده که دولت جدید به نحو دیگری آن را پیش می‌برد، اکنون زمینه حرکت قوی شده اما برای قوی‌تر شدن باید تمهیدات دیگری اندیشیده شود نمونه آن در کار شهرداری‌هاست. اکنون اگر کسی بخواهد ساختمان‌سازی کند در زمان‌های ابتدایی آن‌قدر از او پول می‌گیرند که فرد دچار رکود می‌شود، حال این‌که می‌توان این منابع را مستمرا در طول سالیان مختلف گرفت.

وی همچنین با تاکید بر لزوم آشنایی کافی اعضای شوراهای شهر و روستا به قوانین، اظهار کرد: در این‌باره لازم است شورایعالی سازمان‌ها دوره‌های آشنایی با قوانین را برگزار کنند تا مشکلی برای اعضای شوراها به دلیل عدم اشراف کافی به قوانین وجود نیاید.

وی با بیان این‌که «شهرداری‌ها یکی از دستگاه‌هایی هستند که شکایت زیادی از آن‌ها می‌شود»، بیان کرد: توصیه می‌کنم که شوراهای شهر و شهرداری‌ها به این شکایات رسیدگی کنند نه این‌که مردم به قوه قضاییه و دولت شکایات خود را ببرند. بهتر است در خود شوراها و شهرداری‌ها بخشی برای رسیدگی به شکایات گذاشته شود. شورای عالی استان‌ها نیز به این موارد رسیدگی نماید، چون این اقدامات باعث افزایش مقبولیت مردم نسبت به شوراها می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس بنا به توصیه مقام معظم رهبری گفت: توصیه می‌کنم شما هم چنین ساختاری در شوراها برای نظارت بر کار خود درست کنید، باعث می‌شود دخالت دیگران در کارتان از بین رفته و صیانت از افراد شوراها بیشتر شده تا بعدا گرفتار نشوند، این ساختار در شورای عالی استان‌ها ایجاد شود.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدی روشن IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    3 1
    مشکلات مردم و قشر ضعیف جامعه رو حل کنین
  • بی نام US ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    3 1
    انتخابات 1400 هیچ شانسی نداری