خبرگزاری صدا و سیما نوشت: کانادا در اقدامی تلافی جویانه بر دهها محصول آمریکایی عوارض گمرکی اعمال کرد.

 


به گزارش خبرگزاری فرانسه از مونترال، کانادا روز جمعه در واکنش به عوارض گمرکی آمریکا بر فولاد و آلومینوم کانادا، از عوارض گمرکی 12.6 میلیارد دلاری بر شماری از محصولات آمریکایی خبر داد.
جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در گفتگوی تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد کانادا انتخاب دیگری به غیر از مقابله به مثل در برابر عوارض گمرکی تعیین شده از سوی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم کانادا از اول ژوئن سال دوهزار و هجده ندارد.


دفتر نخست وزیری کانادا اعلام کرد ترامپ و ترودو توافق کردند روابط نزدیک خود را در آینده همچنان حفظ کنند. کانادا علاوه بر فولاد و آلومینیوم آمریکا ، بر محصولاتی مانند سس کچاپ، آب پرتقال و قایق های بادی و موتوری این کشور هم عوارض گمرکی اعمال کرده است.


کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا روز جمعه در نشستی خبری اعلام کرد بسیاری از محصولات می توانند با محصولات کانادایی جایگزین شود و از کشورهایی به غیر از آمریکا وارد شود.
عوارض گمرکی تعیین شده از سوی کانادا 10 تا 25 درصد خواهد بود که درست همانند عوارض آمریکا بر فولاد و آلومینیوم است. وزیر امور خارجه کانادا گفت فهرست محصولات آمریکایی برای اعمال عوارض گمرکی متناسب با عوارض گمرکی آمریکایی تعیین شده است. کانادا به این اوضاع دامن نخواهد زد اما از جایگاه خود نیز عقب نشینی نخواهد کرد.


عوارض گمرکی جدید کانادا از اول ژوئیه اعمال خواهد شد و بیش از همه ایالت های جمهوری خواه آمریکا را هدف قرار می دهد. کانادا همچنین امیدوار است این اقدام بتواند بر انتخابات میان دوره ای آمریکا که ششم نوامبر برگزار خواهد شد تاثیر بگذارد.
دونالد ترامپ طی چند ماه گذشته با اعمال عوارض گمرکی یک جانبه بر محصولات کانادایی، اروپایی و چینی نبردی تجاری را آغاز کرده است و معتقد است تجارت بین الملل نامتعادل است و به نفع آمریکا نیست.


وزیر امور خارجه کانادا روز سه شنبه با وزیران امور خارجه اروپا در بروکسل دیدار کرد تا اقدامات تلافی جویانه کانادا را با اتحادیه اروپا هماهنگ کند. اروپا نیز به تازگی بر محصولات آمریکایی مانند موتور و لباس های جین عوارض گمرکی اعمال کرده است.
کانادا همچنین به شرکت ها و کارگران صنایع فولاد و آلومینیوم که تحت تاثیر عوارض گمرکی آمریکا قرار گرفته اند، طی دو سال ، دو میلیارد دلار کمک خواهد کرد. این برنامه کمک مالی همچنین شامل کمک برای یافتن بازار جدید صادرات به لطف قراردادهای تجاری بین المللی از جمله توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا هم می شود.


فرانسوا فیلیپ شامپاین وزیر تجارت بین المللی کانادا در پاسخ به دونالد ترامپ که گفته بود این تدابیر را به نام امنیت ملی آمریکا اتخاذ کرده است در سخنرانی در کارخانه تولیدات آلومینیوم آرویدا در شرق کبک گفت اینجا بود که متحدان در طول جنگ جهانی دوم بمب های خود را ساختند.
از سوی دیگر سرخوردگی کانادایی در قبال رویکرد بی سابقه نخستین شریک تجاری این کشور در روزهای اخیر با کمپین تحریم محصولات آمریکایی در شبکه های اجتماعی دنبال می شود. جیم واتسون شهردار اوتاوا هم خواستار تحریم مراسم سنتی سفارت آمریکا در کانادا به مناسبت جشن ملی آمریکا در چهارم ژوئیه شده است.


این تنش تجاری در حالی بالا گرفته است که کانادا ، آمریکا و مرکزی در حال مذاکرات دشواری برای توافق تجارت آزادی آمریکای شمالی بودند. ترامپ در ابتدا کانادا و مکزیک را از پرداخت عوارض گمرکی فولاد و آلومینیوم معاف کرد اما پیش از آنکه توافقی در مورد تجارت آزاد حاصل شود این معافیت پایان یافت.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =