روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری توضیحاتی در مورد ابعاد چمدان‌های زائران حج ۹۷ و ادعای کوچک شدن ساک‌های حجاج برای محدود شدن خرید سوغات ارائه کرد.

به گزارش خبرآنلاین، در پی انتشار خبری با این عنوان که "ساک‌های زائران حج 97 کوچک و محدود شد تا سوغات نخرند" روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری توضیحاتی را در مورد انتساب این خبر به حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ارائه داد؛ در این توضیحات آمده است:

طبق دستورالعمل سازمان حج و زیارت برای ابعاد جامه‌دان‌های حج تمتع، هر زائر مجاز به همراه داشتن 2 جامه‌دان متحد‌الشکل دارای مشخصات زائر و کاروان به ابعاد (65*40*30) و (60*35*25) سانی‌متر با حداکثر وزن هر جامه‌دان 20 کیلوگرم است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در پاسخ به سوال اقدامات صورت گرفته برای خرید سوغات از داخل و جلوگیری از خروج ارز از کشور گفت: مهم تحقق شعاری است که امسال مقام معظم رهبری مطرح کردند؛ سطح بینش مردم ما نیز خیلی بالا رفته است، سال گذشته حجاج به من می‌گفتند شما به رهبری اطلاع دهید بخاطر فرمایش شما، خریدی انجام ندادیم البته ما نمی‌خواهیم که در حریم خصوصی مردم دخالت کرده و به آنها بگوییم که این کار را بکنید یا این کار را نکنید مردم خود از درک بالایی برخوردار هستند.

وی افزود: باید به تولید داخلی و اشتغال نسل جوان کشور کمک کنیم و بیکاری را کاهش دهیم؛ هر کالایی که از بیرون خریداری و وارد کشور شود، یک ظرفیت از ظرفیت های داخلی ما را از بین می برد لذا باید تلاش کنیم که ظرفیت تولید و اشتغال در داخل را بالا ببریم.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه عدد زائران حج در مقایسه با سفرهای خارجی عدد بالایی نیست و تنها در چند ماه گذشته طبق آمارهای منتشر شده حدود 850 هزار نفر به ترکیه سفر کردند، گفت: باری که افراد از کشورهای خارجی وارد می کنند قابل مقایسه با سفرهای زیارتی نیست.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای حمایت از کالای ایرانی تصریح کرد: ظرفیت ساک‌های زائران محدود است و زائران فقط یک ساک بزرگ و یک ساک متوسط به همراه دارند و بیش از یک ماه هم در حج هستند و و سایل و لوازم همراه آنها بیشتر حجم ساک را پر می‌کند؛ با اقدامات صورت گرفته تلاش شده است زائران بتوانند کالاها را در داخل از طریق اینترنت مشاهده و با تخفیفف پنجاه درصد به اضافه پنج درصد در داخل خریداری و با پرداخت الکترونیکی چند روز بعد در منزل شان تحویل بگیرند.

این در حالیست که در خبر منتشر شده به دلیل کم توجهی به اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر آمده بود: "ساک‌های زائران حج 97 کوچک و محدود شد تا سوغات نخرند" که این تیتر مناسبی برای اظهارات سرپرست حجاج ایرانی نبوده است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر بارها در مصاحبه‌های مختلف با اشاره به ضرورت توجه به شعار سال برای حمایت از کالای ایرانی تاکید کرده‌اند که « ما در حریم خصوصی افراد دخالت نمی‌کنیم و همیشه گفتیم سوغات مستحب است و اگر کسی می‌خواهد برای نزدیکان خود خریدی انجام دهد ما نمی‌توانیم مانع شویم اما بنظر می‌رسد با توجه به شعار سال حتماً مردم نظر مقام معظم رهبری را مورد توجه جدی قرار می‌دهند.»

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =