تازه‌ترین تصاویر و اخبار عراق؛ افزایش آمار کشته‌ها؛ حمایت حزب‌الله عراق از ناآرامی‌ها

آخرین خبرها از وضعیت ناآرام عراق حاکی از آن است که حزب الله عراق از معترضان حمایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ناآرامی های عراق به دومین هفته رسید اما کماکان مردم عراق در نجف، بصره و کربلا  و شهرک صدر به تظاهرات برای وضعیت معیشتی ادامه می دهند.

در همین حال وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که از ابتدای شکل‌گیری تظاهرات در استان‌های جنوبی این کشور هشت تن کشته و ۵۶ تن دیگر در این تظاهرات‌ها مجروح شدند. پیش از این نیز این وزارت خانه خبر از زخمی شدن 166 نفر داده بود.

 شبکه روسیا الیوم گزارش داده است : سیف بدر، سخنگوی وزارت بهداشت عراق در نشستی خبری گفت که در جریان تظاهرات چند روز گذشته در استان‌های جنوبی این کشور،  هشت تن کشته و ۵۶ تن دیگر زخمی شدند که حال هفت نفر از مجروحان وخیم است.

 

تظاهرات عراقوی افزود، جراحت بیش از ۹۰ درصد از مجروحان جزئی است.

در مقابل، یحیی رسول، سخنگوی عملیات مشترک عراق نیز اعلام کرد که طی درگیری معترضان با نیروهای امنیتی ۲۶۲ تن از نیروهای امنیتی مجروح شدند که حال شش تن از این افراد وخیم است و ۳۰ نیروی دیگر همچنان در بیمارستان بستری هستند.

وی افزود: نیروهای امنیتی عاقلانه با تظاهر کنندگان مقابله می‌کنند و تظاهر کنندگان نباید پشت سر کسانی که سعی در برخورد با نیروهای امنیتی دارند، حرکت کنند.

 

تظاهرات عراق

وی درباره وضعیت استان‌های عراق نیز گفت: ثبات در دو استان نجف و بابل برقرار شده و دیگر تظاهراتی مشاهده نشده و در دو استان کربلا و میسان نیز امور به شکل معمول خود بازگشته است.


وی ادامه داد: در استان ذی‌قار چهار تظاهرات برگزار شد که بدون درگیری با نیروهای امنیتی پایان یافت، در بغداد نیز در دو منطقه "البلدیات" و "الشعله" شاهد تجمعی از تظاهر کنندگان بودیم که با برخورد عاقلانه نیروهای امنیتی پایان یافت.

سخنگوی عملیات مشترک عراق تصریح کرد: ما در استان "المثنی" شاهد هیچگونه تظاهراتی نبودیم، اما مردم  در بصره، یکی در نزدیکی میدان "قرنه" و دیگری در نزدیکی ایستگاه پمپ بنزین "السیبه" اعتصاب کردند که یکی از این اعتصاب‌ها برطرف شد.

سرلشکر فیصل العبادی، فرمانده پلیس دیالی نیز اظهار داشت: اخبار به دست آمده حاکی از وجود "درخواست‌های مشکوک" خارجی برای تظاهرات بدون مجوز است.

 

تظاهرات عراق

درخواست العبادی از تظاهرکنندگان عراقی برای همکاری با دولت

در همین حال نخست‌وزیر عراق از تظاهرکنندگان خواست برای شناسایی خرابکاران و متجاوزانی که امنیت عمومی را هدف قرار می‌دهند با دولت همکاری کنند.

ایسنا به نقل از سومریه نیوز گزارش داده است: حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در کنفرانس هفتگی خود گفت: ما بر اهمیت حمایت از تظاهرکنندگان و حفظ امنیت عمومی در کشور تأکید داریم و به نیروهای امنیتی در استان‌ها دستور داده‌ایم تا برای حفظ امنیت شهروندان و ممانعت از تجاوز به املاک عمومی و خصوصی تلاش کنند.

وی گفت: ما خواسته‌های تظاهرکنندگان را با توجه ویژه پیگیری می‌کنیم و دستورات لازم درباره اجرای برخی از آن‌ها را داده‌ایم. دولت برای مقابله با فاسدان به همکاری گسترده با مردم نیاز دارد. ما از سیاستمداران نیز می‌خواهیم به مسئولیت خود در قبال حفظ ثبات و امنیت کشور عمل کنند.

 

تظاهرات عراق

العبادی گفت: ما با تظاهراتی که برای حقوق قانونی باشد مخالف نیستیم به شرط اینکه تبدیل به خشونت نشود. ما از تظاهرکنندگان می‌خواهیم برای شناسایی خرابکاران و کسانی که امنیت عمومی را هدف قرار می‌دهند با دولت همکاری کنند.


وی تأکید کرد: امنیت در عراق بعد از فداکاری‌های زیاد به دست آمده و نباید این فداکاری‌ها را قربانی کرد.

العبادی گفت که کابینه تصمیماتی را تصویب کرده که از جمله آن خرج کردن درآمد حاصل از فروش نفت بصره در این استان و افزایش سهمیه آب آشامیدنی سالم برای بصره است.

استان‌های عراق به ویژه بصره از چند روز اخیر شاهد تظاهرات گسترده به خاطر کمبود برق و نبود خدمات هستند.

روز سه‌شنبه در پی درگیری‌هایی در منطقه "الشعله" عراق بعد از حمله تظاهرکنندگان به مرکز پلیس این منطقه، نیروهای امنیتی عراق در بیشتر خیابان‌های پایتخت مستقر شدند.

تظاهرات عراق

در همین راستا، یحیی رسول، سخنگوی عملیات مشترک عراق از تظاهرکنندگان خواست با نیروهای مسلح عراق همکاری کنند.

وی گفت که با کسانی که به امنیت تظاهرکنندگان و نهادهای عراق لطمه بزنند با جدیت برخورد خواهد شد.

تظاهرات عراق

حزب‌الله عراق: از مطالبات قانونی معترضان حمایت می‌کنیم/آمریکا از داعش در مرزها حمایت می‌کند


سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق اعلام کرد که گروه‌های مقاومت از خواسته‌های قانونی تظاهرکنندگان حمایت می‌کنند.

جعفر الحسینی، سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق در مصاحبه با المیادین گفت: مطالبات تظاهرکنندگان درباره خدمات برحق است. ما از خواسته‌های قانونی آن‌ها حمایت می‌کنیم.

وی گفت: دیدار حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با حشد شعبی با هدف هماهنگی و کمک به ممانعت از هرگونه اقدام خرابکارانه‌ای توسط سوءاستفاده کنندگان صورت گرفت. عربستان و آمریکا برای وارد کردن خرابکاران به میان تظاهرکنندگان برای فشار امنیتی بر فضای مقاومت عراق تلاش می‌کنند.

تظاهرات عراق

الحسینی گفت: واشنگتن پیش‌بینی نمی‌کرد نیرویی مثل حشد شعبی تشکیل شود و در نتیجه پروژه‌اش در عراق شکست بخورد. اکنون هیچ نیازی به حضور نیروهای آمریکایی در عراق نیست. نیروهای آمریکایی همچنان با هدف حمایت از داعش پایگاه‌هایی را در مرزهای سوریه و عراق ایجاد می‌کنند. اهداف نیروهای آمریکایی ایجاد پناهگاه امن برای داعش در این مرزهاست.

وی گفت: ما برای جدا کردن پایگاه التنف از مناطق استقرار داعش در مرزهای سوریه و عراق تلاش کردیم و توانستیم این هدف را محقق کنیم. پایگاه التنف غیرقانونی ایجاد شده و ما از نزدیک تمامی تحرکات آمریکا در این پایگاه را زیرنظر داریم.

تظاهرات عراق

عمار حکیم خواستار تشکیل دولت شد

در ادامه موضع گیری های سیاستگذران و سیاستمدارن عراقی، رئیس جریان حکمت ملی عراق با حضور در نشست سران احزاب سیاسی این کشور با تأکید بر ضرورت تسریع در روند تشکیل دولت اکثریت ملی، اظهار کرد: تنها راهکار حقیقی برای حل مشکلاتی که عراق با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، تشکیل چنین دولتی است.


سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق با بیان این که مهم‌ترین ویژگی دولت اکثریت ملی خدمت‌رسانی است، تصریح کرد: موضوع حائز اهمیت تظاهرات در شهرهای مختلف، همان است که جریان حکمت ملی پیش‌تر به آن اشاره کرده بود.

حکیم در این خصوص ادامه داد: از مدت‌ها پیش تأکید کردیم که عراق، پس از پیروزی‌های سیاسی، اجتماعی و نظامی با چالش بزرگی چون خدمت‌رسانی مواجه است.

تظاهرات عراق

وی با اشاره به تظاهرات اخیر مردم عراق، افزود: باید خواسته‌های مشروع تظاهرات‌کنندگان را در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ داد و نیازهای آنان را برآورده کرد.


رئیس جریان حکمت ملی عراق در پایان از تظاهرکنندگان خواست تا تنها خواسته‌های خود را مطرح و از پیوستن به افراد خرابکار اجتناب کنند زیرا این افراد با تخریب اموال عمومی در صدد تحریف نیازها و برهم زدن تظاهرات صلح‌آمیز هستند.

از سوی دیگر، یان کوبیش، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور عراق با رئیس جریان حکمت ملی عراق دیدار کرد.

حکیم در این دیدار با قدردانی از نقش سازمان ملل در گسترش حمایت‌های بین‌المللی از عراق، تصریح کرد: اکثریت ملی راهکار حقیقی برای حل مشکلات عراق است.

وی ادامه داد: اکثریت ملی منجر به تشکیل دولتی ملی‌گرا خواهد شد که مهم‌ترین اولویت‌های آن افزایش سطح خدمت‌رسانی، از بین بردن فساد و ایجاد فرصت‌های شغلی است.

رئیس جریان حکمت ملی با اشاره به اینکه اولویت‌های نام برده نیازهای اصلی تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف عراق را تشکیل می‌دهد، افزود: باید برای برآورده کردن خواسته‌های مشروع مردم عراق با جدیت عمل کرد.

حکیم در پایان بر لزوم مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات و عدم تخریب اموال عمومی و خصوصی تأکید کرد.

تظاهرات عراق

 

تظاهرات عراق

 

تظاهرات عراق

 

تظاهرات عراق

تظاهرات عراق

تظاهرات عراق

تصاویر از رویترز

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    46 15
    اسلحه کشیدن روی مردم غیرمسلح خیلی بزدلانه است.اگر راست میگید پنجه در پنجه بشید
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    88 6
    بلاخره شيعيان عراق هم فهميدن چيکار بايد بکنن