سفر "عبدالله بن عبدالعزیز"پادشاه عربستان به مصر ,سوریه , اردن و لبنان با عزیمت به شرم الشیخ مصر آغاز شد

سفر "عبدالله بن عبدالعزیز"پادشاه عربستان سعودی با هدف دیدار و گفت گو با سران چهار کشور عربی مصر ,سوریه , اردن و لبنان از روز چهارشنبه با عزیمت به شرم الشیخ در مصر آغاز شد . به گزارش ایرنا , پادشاه عربستان در نخستین روز سفر دوره ای خود در حالی که شماری از مقامات ارشد سیاسی و امنیتی این کشور وی در این سفر همراهی می کنند در خصوص مهمترین تحولات منطقه ای و چالش های پیش رو با "حسنی مبارک " رییس جمهوری مصر دیدار و گفت گو می کند .

ملک عبدالله در حالی امروز با رییس جمهوری مصر ملاقات می کند که رژیم صهیونیستی بار دیگر همزمان با اتهامات برخی جریان های مخالف علیه مقاومت لبنان , ضمن نقض مکرر حریم هوایی این کشور قصد دارد مردم این منطقه را بار دیگر درگیر جنگ دیگری کند .
بنا به اعلام منابع خبری عربستان , ضرورت بحث همگرایی عربی , بحران سیاسی عراق , از سرگیری درگیریهای داخلی یمن و ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی بخش دیگری از محور مذاکرات سران دو کشور اعلام شده است .

بنا به اعلام منابع آگاه , عبدالله در این سفر همچنین تلاش خواهد کرد مبارک را به رفع کدورتهای گذشته و تجدید نظر در روابط سرد خود با دمشق دعوت کند .
وی فروردین ماه سال گذشته به دنبال تشدید اختلافات عربی در منطقه در نشست اقتصادی کویت، سران کشورهای عربی را به کنار گذاشتن اختلافات گذشته و همگرایی بیشتر دعوت کرد که در همین راستا در حاشیه این نشست در دیدار با " بشار اسد " رییس جمهوری سوریه ، وی را به بهبود روابط و آغاز فصل جدیدی در مناسبات سیاسی دو کشور فرا خواند .

سران دو کشور پس از گذشت حدود 5 سال اختلافات دیپلماتیک , طی یک سال و نیم گذشته تلاش های زیادی را برای گسترش همکاریهای دو جانبه به عمل آورده اند .
پادشاه عربستان قرار است پس از ملاقات با رییس جمهوری مصر , روز پنجشنبه در دیدار با " بشار اسد " در خصوص موضوع هسته ای ایران , روابط دمشق - بیروت و نیز تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی علیه این کشور گفت گو کند .

بنا به اعلام منابع آگاه بحث اتهامات اخیر علیه حزب الله لبنان مبنی بر دست داشتن این حزب در ترور "رفیق حریری " نخست وزیر اسبق لبنان از جمله محورهای مهمی است که شاه عربستان قرار است در دیدار با " میشل سلیمان " رییس جمهوری لبنان و " سعد حریری " نخست وزیر این کشور آن را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد .
عبدالله در حالی به همراه اسد روز جمعه عازم بیروت می شود که تهدیدات " بنیامین نتانیاهو " نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان وارد مرحله جدیدی شده است .

بر پایه برخی گزارشها وی پیش از آغاز سفر دوره ای خود به این چهار کشور عربی میزبان " مایکل موریل " معاون رییس سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) بوده است . منابع خبری عربستان به جزییات مذاکرات این مقام ارشد امنیتی امریکا با پادشاه عربستان اشاره ای نکردند .
به گفته منابع آگاه سیاسی به نظر می رسد محور اصلی اهداف سفر این مقام امنیتی آمریکا به عربستان سعودی , قانع ساختن جریان های سیاسی فلسطینی به پذیرش مذاکرات مستقیم سازش خاورمیانه با رژیم صهیونیستی از طریق ریاض و قاهره باشد .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 79299

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =