محسن کوهکن که در اعتراض به خروج آمریکا از برجام پرچم این کشور را در صحن علنی مجلس آتش زد درباره پیشنهاد ترامپ برای مذاکره معتقد است باید این پیشنهاد در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود.

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان درباره پیشنهاد ترامپ برای مذاکر با ایران به خبرآنلاین گفت: اگر قاره آمریکا تازه کشف شده بود و آقای ترامپ اولین رئیس جمهور آن بود و اولین مشکلاتی هم که پیدا کرده بود با ما بود چنانچه پیشنهاد مذاکره می داد باید قبول می کردیم.

او ادامه داد: اگر کسی فکر کند پیشنهاد امروز ترامپ بدون هدف و بدون بررسی در یک اتاق فکر چندین نفره مطرح شده خیلی ساده انگارانه است. اولا آقای ترامپ با چه کسی می خواهد مذاکره کند؟ مضاف برآنکه زمانی شما با همسایه تان اختلاف دارید و همسایه به شما پیشنهاد می دهد که برای حل اختلافات بنشینید و صحبت کنید اگر شما این را نپذیرید نشانه ضعفتان است. در مقابل زمانی همان همسایه دیوار خانه شما را خراب کرده است و تعهدی به شما داده و به آن تعهدات وفا نکرده است در این شرایط چه تضمینی  وجود دارد که دوباره به تعهداتش پایبند باشد؟

این عضو فراکسیون اصولگرایان در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند در هر مذاکره ای تجربه مذاکره قبل وجود دارد و بر اساس آن پیش خواهد رفت و این‌بار می توان بر تضمین گرفتن متمرکز شد گفت: مگر در برجام تعهد ندادند و مگر ان را امضا نکردند؟ نتیجه اش چه شد؟ آنها برای اجرایی شدنش هم کلی بهانه تراشی کردند و در نهایت رئیس جمهور دیگر آن را به کلی نقض کرد. به نظرم این کار خدا بود که ما استدلال لازم را داشته باشیم برای آنکه ثابت کنیم آمریکایی ها صادق نیستند.

کوهکن گفت: آقای ترامپ اعلام می کند بدون پیش شرط حاضر است مذاکره کند درست چند ساعت بعد وزیر امور خارجه بر شروط قبلی تاکید می کند. بنابراین اینها هنوز مذاکره نکرده حرفهای همدیگر را نقض می کنند. اما این کارها برای چیست؟ نگاه به قبل می اندازیم و می بینیم عوامل آنها بازار اقتصادی ایران را اینچنین بر هم ریختند که البته امیدوارم قوه قضائیه در رسیدگی به اتهام سریعتر وارد عمل شود.

او ادامه داد : این را هم باید بگویم که پیش از این اتفاقات با نوع تبلیغات و وعده هایی که به مردم دادیم این احساس را ایجاد کردیم که دولت هیچ کاری انجام نمی دهد یعنی گفته شد با تصویب برجام همه مشکلات از تحریم ها تا مشکلات بانکی و آب خوردن هم حتی حل می شود. پس از آن با خارج شدن آمریکا از برجام می بینیم همه چیز بر هم می خورد در حالی که زکات یک تخم مرغ یک پنبه دانه است نه یک شتر. وقتی این اتفاق نمی افتد بستری آماده می شود تا در داخل عده ای بگویند باید مذاکره کنیم در حالی که آزموده را آزمودن خطاست.

این نماینده مجلس درباره نظر مردم هم گفت: فضای جامعه به هیچ عنوان نباید به سمت تطهیر آمریکایی ها پیش برود. من چندین پیامک از خارج کشور داشتم که گفته بودند رئیس جمهوری که مقید به کنترل گازهای گل خانه ای نیست و از یک یک معاهدات بین المللی در حال خروج است چنین فردی ایا حاضر است به تعهداتش در مقابل کشوری که سالهاست با او سر جنگ دارد کنار بیاید.

کوهکن اشاره ای به خاطره یاسر عرفات کرد و گفت: خبرنگاری در فرانسه از یاسر عرفات می پرسد بزرگترین اشتباهتان چه بود؟ می گوید بزرگترین اشتباه من زمانی بود که به آمریکایی ها اعتماد کردم. این یعنی اینکه حامیان داخلی مذاکره با آمریکا بدانند این راه را دیگران رفته اند و نتیجه نگرفته اند.

 او افزود: ممکن است کسی بگوید ما هم باید در این راستا سیاسی برخورد کنیم یعنی برویم پای میز مذاکره و صحبت های خودمان را بپرسیم.می پرسیم ایا این مذاکره برای مذاکره است یا مذاکره برای رسیدن به یک هدف؟ پاسخ می دهند مذاکره برای یک هدف مشخص؛ باز می پرسیم چه تضمینی وجود دارد انها به تعهدشان عمل کنند؟ پاسخی برای این سوال ندارند لذا وقتی مقام معظم رهبری می گویند من به آمریکایی ها خوشبین نیستم بر اساس یک نگاه دقیق بود. لذا من اعتقادم بر این است اگر بحث مذاکره با آمریکا در شورای امنیت ملی بررسی شود این به معنای پذیرفتن مذاکره نیست بلکه چون این ترفند از سوی انان مطرح شده است ما باید آن را بررسی کنیم و برای ایمن سازی جامعه اقدام کنیم.

نماینده مردم لنجان گفت: برخی دچار اشتباه نشوند. بررسی پیشنهاد مذاکره به معنای پذیرش ان نیست چرا که ما قطعا آن را مردود می دانیم اما قطعا باید صحبت های رئیس جمهور امریکا و وزیر خارجه اش را دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

29216 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    9 1
    جناب کوهکن زمانی که اوباما با احترام و تکریم کامل خواستار مذاکره برای حلّ و فصل تمامی مشکلات با ما شد چرا پیشنهادش پذیرفته نشد؟ ضمن اینکه دوستان خارج نشین شما کنار گود و در ساحل امن نشسته و برای مردم ایران که دچار مشکلات مختلف زیستی، اشتغال ، تعطیلی بنگاه های اقتصادی و معیشتی هستند نسخه مقاومت تجویز می فرمایند یه استعلامی از وضعیت شهرک های صنعتی و نیز فضای کسب و کار بنمائید ضمن اینکه بپذیریم در عالم سیاست نگاه صفر و صد به امور دور از واقع بینی و قطعاً زیانبخش خواهد بود
    • فرید A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      2 0
      پاسخ منطقی و جالبی بود.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    12 1
    این شماها بودین که پرچم یک کشور که مورد احترام مردم آن کشوره و بهش عشق میورزن تو مجلس آتیش زدین اگر ما با دولت آمریکا مخالفیم برعکس آن باید افکار عمومی جهان و حتی افکار مردم آمریکار را جلب خودمون کنیم . شما با آتش زدن پرچم آمریکا همه معادلات را برهم زدید و انتظار دارید جهانیان به ما و رفتار ما احترام بزارن .
  • محسن US ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    17 1
    شما چکاره هستی که پیشنهاد مذاکره رو بپذیری یا نپذیری ؟
  • ثامن DE ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    10 1
    خبرآنلاين چرا نظرات مردم رو درج نميكنيد؟ مگر شما هم وحشت داريد از إعلام نظر مردم ؟
  • بی نام EU ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    8 0
    آقای نماینده محترم. این مذاکره نه برای مذاکره و نه مذاکره برای هدف است. این مذاکره برای فرونشاندن هیجان اقتصادی امروز، برای جلوگیری از سو استفاده های مشتی مفسد اقتصادی، برای آرامش دادن ملتی که نگران است ، برای سر به سر کردن رئیس جمهوری بی منطق و برای خریدن وقت تا دفع شر است. کمی با تدبیر عمل کنید مطمئنا شما مسئولین بیشتر منتفع می شوید از آرامش جامعه.
  • حمید IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    6 0
    با خودت چند چندی شما؟؟؟
  • بی نام US ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    9 1
    سئوالی که از ایشون دارم اینه که چرا کره جنوبی و بسیاری دیگر مشکلات مارو با امریکا ندارن؟
  • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    10 0
    آش مخالفت با دعوت به مذاکره ریاست جمهور انقدر شور شده که به ایشان هم رسیده است؟...