۰ نفر
۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۷

شرکت هواپیمایی عربستان توقف پروازهای رفت و برگشت این شرکت را به شهر تورنتوی کانادا اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شرکت هواپیمایی عربستان این تصمیم را پس از آن اعلام کرد که ریاض سفیر کانادا را در عربستان اخراج کرد. سفیر کانادا در ریاض از سرکوب آزادی ها و نیز نقض حقوق بشر در عربستان انتقاد کرده است.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز کانادا را تهدید کرد و گفت ریاض موضع قاطعانه ای در قبال هرگونه تلاش برای مداخله در امور عربستان اتخاذ خواهد کرد.

وی ادعا کرد این موضع کانادا ناشی از اطلاعات گمراه کننده است.


در حالی که عبد اللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج ( فارس ) گفته است کشورهای عضو این شورا از ریاض در این بحران حمایت می کنند اما قطر با این موضع الزیانی مخالفت کرد و خواستار حمایت از حقوق کشورها و سازمانهای بین المللی در بیان دیدگاه ها و نظراتشان شد.

کانادا نیز پاسخ داد و اعلام کرد همچنان به دفاع از حقوق بشر و زنان ادامه خواهد داد.


روابط سعودی و کانادا پس از انتقادات اوتاوا از عربستان در خصوص حقوق بشر تیره شده است. عربستان در پی این انتقادات از اوتاوا خواست سفیر کانادا در عربستان ، ریاض را ترک کند و تصمیم گرفت سفیرش را در کانادا فرا بخواند و تعاملات تجاری را متوقف کند علاوه بر اینکه ریاض تصمیم گرفته است برنامه های آموزشی و اعزام دانشجویان بورسیه ای را متوقف خواهد کرد.

ریاض تأکید کرد آنچه کانادا درباره فعالان جامعه مدنی گفته یک موضع منفی و بر خلاف واقعیت و مداخله آشکار در امور عربستان است.


وزارت خارجه عربستان بیانیه سفارت کانادا را محکوم و اعلام کرد این جای تأسف دارد که در بیانیه کانادا عبارت « آزاد کردن فوری » به کار رفته ؛ که این در روابط بین کشورها محکوم است و پذیرفتنی نیست.

از طرف دیگر اوتاوا نیز پس از آنکه عربستان اخراج سفیر کانادا را از ریاض اعلام کرد نگرانی شدیدش را اعلام و تأکید کرد همواره از حقوق بشر به خصوص حقوق زنان و حقوق آزادی بیان در سراسر جهان حمایت خواهد کرد.

بحرین و امارات نیز اعلام کردند از ریاض در اختلاف سیاسی اش با کانادا حمایت می کنند و با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی عربستان مخالفند.

سازمان دیده بان حقوق بشر و دیگر سازمانهای حقوق بشری نیز عربستان را به نقض حقوق بشر متهم می کنند اما پاسخ ریاض به اوتاوا محکم بود .این در حالی است که در گذشته به انتقاد مشابه آمریکا از عربستان بی اعتنایی شده بود. ناظران می گویند بین کانادا و آمریکا تفاوت زیادی وجود دارد زیرا کانادا ابرقدرت نیست و در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز عضویت دائم ندارد علاوه بر اینکه روابطش با سعودی به تجارت و برخی بورسیه های دانشجویی محدود است و عربستان روابط راهبردی و تاریخی و عمیق خود را فدای مسائلی که از نظر ریاض حاشیه ای است نخواهد کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 795123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    19 1
    جلوی شیر موش میشه جلوی بقیه شیر میشه